Followers

Sunday, January 30, 2011

Cerita seorang Aku...

Salam... Entah mengapa tiba-tiba terasa nak tulis cerpen. rasanya dah lama aku tak mengarang cerita ni..pagi tadi masa mandi, keinginan itu begitu kuat mencengkam jiawaku ini. Tapi apa cerita yer nak aku tuliskan...akhirnya kuputuskan begini... CERITA AKU BERNAMA SOFIA... Aku terjaga dari tidur disubuh yang hening dikejutkan oleh laungan azan dari surau yang berdekatan rumah. Aku bangun....mengalamun sebentar...cuba melupakan peristiwa semalam...Dari bilikku aku terdengar suara ibu yang bercakap-cakap dengan kucing kesayangannya, Manja. Di rumah ini selain aku ,hanya manjalah tempat ibu mencurah kasih.Tiada insan lain termasuk yang bergelar ayah ....ah...ayah!..hanya mampu kusebut perkataan itu....rasa rindu belaian ayah begitu mengcengkam perasaan ini. Saat-saat "seperti" ini aku amat memerlukan kehadirannya.....aku lantas bangun untuk melihat ibu. "Ibu, masak apa tu,?" tanyaku pada ibu. "Ibu masak nasi goreng saja pagi ini Sofia., ibu rasa kurang sihat la," ibu berkata dengan suara yang perlahan. Aku lantas berpaling pada ibu. "Ibu, demam ke?..tanyaku sambil meletakkan tanganku pada dahi ibu. "Taklah...cuma ibu rasa letih aje,"kata ibuku. "itulah ibu,sofea dah suruh ibu jangan tidur lambat,ibu degil..nak juga menjahit walaupun lewat malam....ibu hanya tersenyum apabila mendengar omelanku..... "sudahlah..pergi mandi cepat..nanti lambat pulak nak ke pejabat"kata ibu sambil memelukku. Aku tahu, ibu begitu sayangkan aku...dan sebab itulah aku masih buntu mencari keputusan untuk "itu"... Sedari kecil, aku hanya ada ibu, nenek dan dua orang bapa saudara tempat aku menumpang kasih. Mujurlah Ibu dari kalangan keluarga yang berada, jadi hidupku tidaklah melarat walaupun ketiadaan ayah. Sebelum datukku meninggal, dia telah membelikan rumah yang kami duduki sekarang kepada ibu serta sejumlah wang bagi menampung kehidupan kamiSselain dari itu ibu mengambil tempahan menjahit....Ah...aku ni...mengalamun lagi.....di bilik mandi pun mengelamun..aku akhirnya tertawa sendiri. Bersambung......

4 comments:

kak Erna said...

azi..pandai azi..seronok bacanya..jangan lupa sambung ye..

azi said...

Kakakku...he..he..
Saja aje nak asah bakat yang dah berkarat ni...ha..ha...akak jangan lupa baca sambungannye tau.

Nieza said...

wah menariklah azi pandai mengarang boleh buat novel ni...teruskan menulis yer..:)

azi said...

Nieza...
Ha..ha...nak gelak pun ada ni...saja-saja aje..rasa macam pandai..tapi bila mula tulis...baru tahu....x ada bakat...ha..ha...