Followers

Wednesday, April 11, 2012

Selamat Bercuti Semua..

Pulut yang dikukus
Siap nak dibawa kerumah kakak le ni.
Kuah Durian.

Assalamualaikum
Selamat Petang semua...dah minum petang ke? Hari ni hari cuti umum untuk kita semuakan. Saya pasti, bagi kawan-kawan yang bekerja tu, mesti hari ni digunakan kesempatan tu untuk memasak menu yang istemewa untuk keluarga. Macam tadi, saya singgah kejap kat "rumah" Ainnoraini...bukan main banyak menu yang dia masak untuk makan tengahari ...rajin betul Ain tu...kalau dekat, saya dah terjah dah rumah dia..he..he..:)

Bagi saya, aktiviti berjalan macam biasa juga. Pagi tadi, saya cuma sediakan sarapan Pisang Goreng dan Mee Goreng basah atas permintaan Along. Untuk tengahari , saya masak menu yang simple saja sebab Cik Abang saya ada perlawanan Badminton hari ni...untuk petang ni, saya masak Pulut Durian. Kebetulan Cik Abang saya beli banyak buah durian. Saya dah habiskan sebiji durian tadi ...jadi lebihan itu saya masak kuah durian. kebetulan hari ni, ada saudara dari Kampung Abang ipar yang nak datang melawat kakak, jadi saya bawa semuanya kerumah kakak..sebab kalau nak tinggal kat rumah pun, takut anak2 tak makan pulak...diorang ni kalau makan berebut-rebut tu...habislah pulak...tambah-tambah kalau ada orang, lagi ditunjuk perangai tu...biskut kering pun berebut-rebut...

Tapiii..kesian kakak tak boleh makan. Untuk kakak hari ni, emak saya masak Laksa beras. Laksa beras tu emak buat sendiri...tapi makanan yang dia kena pantang, memang kami tak bagilah. Macam daging dan ayam, memang kakak tak makan...ikan pun hanya ikan kembong...sebab saya ada baca kat internat, ayam dan daging ni mempercepatkan pertumbuhan sel-sel kanser...

Sentuh bab makan ni, saya sedikit terkilan sebab ada yang kakak tak sempat makan sebelum berpantang. Sebelum ni, selepas tahu saja yang kakak mengidap kanser, macam-macam yang kami masak untuknya. Semua makanan yang dia suka , kami akan cuba masak dan beli. Dia ni peminat Cheese Tart. Sayapun order la kat sorang kawan yang pandai buat tart...dan bagitau , kakak yang sakit nak makan...tapi tempahan tu tak dapat sampailah kakak mula berpantang...bila dah berpantang tu, tak bermakna lagilah Cheese Tart tu...masuk kat perut orang yang sihat ajelah...kesian kakak...mungkin duit saya tak "laku" kot sebab bila orang lain tempah, dapat cepat le pulak....:(

Oklah ye...tak nak le membebel lama-lama.
Sampai jumpa lagi.
Wassalam.

17 comments:

Acik Erna said...

assalam azi..sedapnya pulut durian.makan beramai2 memang sedap azi..tak pe kakak tak dapat makan pun..bila tengok adik beradik ramai dirumah dia pun dia dah rasa seronok dah.

azi said...

W'salam Akak Erna..
Terima kasih akak kerana setia disini...:)

Kakak memang kuat berpantang ,akak,semuanya untuk kesihatan dia nanti kalau akak datang sini, bolehlah akak jumpa dengan dia...harap2 jadi ye akak...)

MulutPayau said...

rajin betul azi...saya bab masak memasak ni, mmng selalu jer virus 'M' mnyerang...hehehe..

Sian kakak azie ya...mesti bnyak benda yg dia tak boleh makan...Tapi kena pantang supaya cepat sembuh....

azi said...

MP..
memang banyak yang dia kena pantang...sebab tu saya belikan dia minuman kesihatan yang ada semua khasiatnya...sebab tu sampai sekarang dia kuat....

wahida said...

tak tau kenapa, saya sebak bila akak cerita pasal kakak akak yg ada kanser tu....

harap sgt dia kuat dan tabah...semoga dia cepat sembuh...saya di sini doakan utk dia...

azi said...

Wahida..
terima kasih dik...
Terima kasih kerana sudi doakan kakak akak...memang dia kuat dan bersemangat tinggi...sebab tu sampai saat ini dia masih lagi mampu untuk buat kerja-kerja rumah yang ringan-ringan....esok dia ada temujanji kat Hospital Penang. Akak akan temankan dia...

azi said...

Wahida..
terima kasih dik...
Terima kasih kerana sudi doakan kakak akak...memang dia kuat dan bersemangat tinggi...sebab tu sampai saat ini dia masih lagi mampu untuk buat kerja-kerja rumah yang ringan-ringan....esok dia ada temujanji kat Hospital Penang. Akak akan temankan dia...

ainnoraini said...

Azi...sedapppnyeee pulut tu dgn kuah durian...
Nk gi sana la..ambik sepiring...tapi mesti dah habiskan...

azi said...

Ain..
Dah habis le...he..he..

Kakzakie said...

Azi... baik hantar pulut tu atau cheese tart pada kakak cepat sebelum kakak kena berpantang hihi...

Kalau habis kena buat lagi...

Kasih Salina said...

salam perkenalan..sy duk changlun..slalu jgak sy ke sp..

bestnya pulut durian tu..dh lama x mkn..nampak ada plk orang duk menjual buah durian nih..

azi said...

Kakak...
Maaf ye ..lambat balas komen kakak..

Suspen!!!.sebelum kakak berpantang..??..ada makna ke tu...ha..ha...

azi said...

Sayang Salina..
terima kasih sudi mai sini dan folo...

Kalau mai SP, bolehlah singgah rumah Kak Azi ye...:)

dwaty said...

saya pernah makan bubur durian jer... kuah durian dan puluk durian x pernah... mesti sedap kan??? hehehe

azi said...

Dwaty...
Bubur Durian tu samalah dengan Kuah durian ...)..
kalau waty dapat makan pulut dengan buah durian ...lagi sedappp..

Ros said...

Assalamualaikum azierie,

EEEmmm....kegemaran Kak Ros ni he.he.he sedapppnya.....

azi said...

Kak Ros..
Pulut Durain memang kegemaran semuakan...:)