Followers

Friday, May 24, 2013

Mengemas..terapi minda buat saya...:)


Assalamualaikum...
Sepanjang saya menulis disini hari ni, sebenarnya fikiran saya berserabut. Kakak saya yang menghidap penyakit kanser, dah mula sakit-sakit balik. Bila mengenangkan kakak, fikiran saya jadi buntu sangat. rasa kepala saya ni berdenyut-denyut. Kesian kakak, tak lena tidurnya sekarang. Walaupun dia nampak macam ok, tapi setiap malam, kakak sukar lelapkan mata sebab belakang dia rasa sakit. Bila dituam dengan benda panas seperti tungku, baru ok sikit.

Kakak mula sakit minggu lepas...bila saya dapat tahu dari emak yang kakak tak boleh tidur malam, fikiran saya jadi kosong. Tak sangka kakak akan sakit balik. Antara kasih sayang dan kasihankan kakak datang silih berganti. Antara kami memang rapat, kalau saya tak ada apa-apa kerja kat rumah nak dibuat, rumah kakaklah tempat saya melepak. Selain seorang kakak, kakak  saya ni juga adalah sahabat baik saya.
Macam-macam yang saya fikirkan balik. Semangat saya yang dulunya menggunung tinggi melihat kakak sihat , sedikit demi sedikit runtuh bagaikan gunungan pasir yang ditimpa hujan.

Bila saya susah hati macam tu,  saya jadi rajin nak mengemas dan mengelap rumah saya yang memang sentiasa banyak habuk tu.  Kalau nak tahu, kerja-kerja mengemas rumah ni merupakan satu terapi minda buat diri saya. Kalau saya susah hati ke, tak boleh tiduq ka, saya akan bangun tengah malam untuk mengemas rumah (Selain dari bersolat ye). Walaupun hasilnya tak seberapa dimata orang lain, tapi saya puas. Kali ni, Allah memberikan saya kekuatan hinggakan siling rumah yang tinggipun saya lap.
Dari petang Khamis sehingga Jumaat ni, masa saya dihabiskan dengan membuang semua langsir rumah, mencuci dan mengantikan dengan langsir yang lain. Semua barangan hiasan saya kilatkan dengan minyak untuk mencantikannya balik. Fikiran saya , saya tumpukan dengan kerja-kerja ini saja. Anak-anak pun naik hairan mengapa umi jadi rajin sangat ni...nak raya lambat lagi...kata Adik Aishaa pada kakak dia sebab selalunya saya akan mengantikan langsir bila nak raya saja. Kiranya langsir rumah saya tu digantung dekat setahun tau...:) . Depa semua tak berani nak ganggu saya dan semua kerja-kerja tu  saya lakukan sorang diri tanpa bantuan dari anak-anak mahupun Cik Abang. Selalunya Alonglah yang akan saya panggil untuk tolong pasangkan langsir.
 
Bila semua kerja dah siap dan saya dah sediakan diri saya dengan emosi yang stabil untuk berjumpa kakak,  baru saya kerumah kakak. Bila saya sampai, kakak saya lihat sedang baring dalam biliknya.
Dia cakap, belakang badannya lenguh-lenguh dan menyucuk-yucuk. Sayapun ambillah tungku dari batu sungai yang dipanaskan dulu lalu saya tuam kat seluruh badannya dari kaki sampailah belakang. Sambil menuam tu, kami berbual-bual macam-macam  dan saya cuba sedaya boleh berlagak ceria depan kakak.
Bila  petang sikit, saya ajak dia keluar duduk didepan rumah dia untuk ambik angin petang sambil kami bersembang-sembang . 
Kali ni saya nak masukkan gambar-gambar rumah selepas saya mengemas sebagai N3 boleh tak?. Tak ada niat lain selain dari nak menghiburkan hati saya sendiri. Jangan pulak kawan-kawan ingat saya nak menunjuk-nunjuk ye , rumah saya  cuma sebuah rumah yang sederhana saja. Barangan pun semua nya mampu dimiliki oleh sesiapa saja dan kebanyakkan barangan sama umur dengan umur Along.

Mengemas rumah satu terapi minda buat saya.
Satu kepuasan bagi saya kalau tengok rumah tersusan rapi.
 Lampu terendak ni pun saya lap.
Selalu saya sapu-sapu macam tu saja.
 Tengoklah, siling rumah yang tinggi pun mampu saya lap sorang-sorang.
 Alas meja tu satu set dengan sarung kusyen tu.
Berkilat tak kaki lilin tu?
 Sarung kusyen yang saya beli di Bandung hari tu untuk dipakai pada hari
raya, saya ambik dan pasangkan..tak payah tunggu raya dah..
Inilah hasilnya
 Langsir kat ruang makan tetamu pun saya gantikan dengan langsir lain.
Percaya tak kalau saya cakap langsir kat pintu bilik tu cuma RM 3.00 semeter.
Cuma langsir kat cermin tu tak sempat lagi dipasang langsir. Saya akan pasang sama warna dengan
pintu masuk bilik tu nanti.
 Tempat menonton pun saya kemaskan jugak. Gantikan karpet dengan tikar
Tukar cadar kat "katil siang"
Langsir kat dalam bilik saya pun saya gantikan. 

Macam tak percaya saya mampu lakukan semuanya sorang diri. Dari menanggalkan langsir, pasang balik, cuci semua barangan hiasan. Dalam masa sehari pulak tu...
selalu tu dalam dua tiga jugaklah.

Oklah , tolong doakan kesihatan kAKAK saya ye dan selamat bercuti saya ucapkan pada semua. Saya pun tak rancang lagi nak bawa anak-anak kemana cuti sekolah ni. Jemputan kenduri memang banyak. Kakak Ainaa dah bising sebab Adik Aishaa akan ikut mama dia ke Kuala Lumpur 25.05. nanti. Emak saya dan kakak Ilah akan ikut sekali. 
Saja kakak Zura saya ajak kakak Ilah saya sekali untuk "Ambik angin".

Sekian, wassalam.

18 comments:

Zefa NorAsmara said...

Cantik rumah dia.. Baca entry ni rasa semangat nak kemas rumah.. :D

Acik Erna said...

Assalam azie..semoga kakak azie cepat sembuh

zino said...

teringat makan makan kat rumah ni hehe


semoga kakak cepat sembuh..

azi said...

Zefa Norasmara...
Mengemas rumah pun boleh mengeluarkan peluh tau, tak payah pegi bersenam untuk yang nak menguruskan badan..he..he.....:)

azi said...

Acik Erna..
Terima kasih akak.Akak doakan kesihatan akak saya ye..kesian..anak dia yang kecil baru 8 tahun..:)

azi said...

En. zino..
jangan serik datang lagi ke teratak kami ye...:)

Kakzakie said...

Sedih pulak kakak bila dapat tahu kakak Azi sakit balik. Ujian besar betul buat dia. Moga dia terus tabah dan adalah kesembuhan buatnya...

Rajin Azi mengemas dan cantik dipandang mata... rumah kakak tak ada ini semua..

azi said...

Kakzakie..
Ya, kakak, mungkin ujian Allah untuk kakak sekeluarga sebab Allah sayangkan merekakan...semoga Allah panjangkan umur kakak saya. Tolong doakan ya kakak...

nea lopah said...

cantik rumah akak..semuanya kayu. saya minat jugak mengemas rumah. tapi biasa nya hujung minggu jer. Insyaallah kakak akak sihat...sy doakan juga. Amin

Zaitun said...

Cantik rumah azi... kak Zai suka tengok cara azi susur atur perabut.

Semoga kakak azi cepat sembuh.

Nafira usof said...

Canteknye rumah Kak Azie.. terpegun zura menatap satu2 gambar dengan tekun sekali..*sambil verangan jugak.
berkilat semuanye~ cantek n kemas.

zura pon teringin nak jadikkan mengemas tuh terapi minda.. tapi bila datang mood letih.. memang x layan dah rumah bersepah ke tidak.. lagi2 anak2 zura tuh suka sangat selerakkan menan dia... x larat nak kemas.. hehehe

Zura doakan kakak kak azie kembali sihat.. amin~

azi said...

Nealopah..
akakpun ikut mood jugak...kalau rajin sangat baru lap-lap semua, selalu tu akak sapu-sapu macam tu aja..:)

p/s terima kasih ye doakan kakak akak..

azi said...

Kak Zai...
Akak bercuti kemana ni...saya tunggu n3 terbaru akak tau..:)

terima kasih akak doakan akak saya, semoga Allah makbulkan doa kawan-kawan semua..

azi said...

Zura..
Akak bagi petua nak..he..he...lepas anak-anak tiduq, Zura kemaslah rumah time tu, esok pagi-pagi tak le kalut sangat nak berkemas sebelum ke pejabat....:)

akak kalau tak boleh tiduq sebab susah hati ke, itulah kerja akak wpun hasilnya tak seberapa dimata orgkan..janji hati akak tenang..:)

Cho Zila said...

memang dasat mengemasnyer...
Tak terbuat dek sayani....
Doa dar kejauhan Allah mengurangkan beban kesakitan kakakazie

azi said...

Cho Zila..
terima kasih ye sudi singgah sini dan doakan kakak saya..:)

MulutPayau said...

kemas, cantik dan tersusun dgn rapi..suka tengok..Azie mmng rajin dan kreatif.

Semoga kakak Azie cept sembuh....

azi said...

Mp...ikhlas dan dengan suci hati saya cakap , mana nak sama dengan rumah MP yang cantik tu...saya suka sangat tengok rumah MP tu..sesuailah dengan orangnya yg cantik manis...:)

p/s terima kasih ye sudi doakan kakak saya..semoga Allah makbulkan doa kawan-kawan semua.