Followers

Saturday, February 19, 2011

Siakap Kukus Asam Boi Bercendawan

Bagi memenuhi permintaan Kak Erna...disini saya sertakan resepi Siakap Kukus Asam Boi Bercendawan....saya tak pandai mememasak....tapi yang pernah rasa tu...diorang cakap sedap ler...he..he...tapi itu semua bergantung pada citarasa masing2..ye tak...kalau sesiapa nak cuba tu...cubalah....disini saya sertakan resepinya. Bahan-bahan.. 1 ekor Ikan Siakap Sederhana Besar (Air Masin lagi sedap) 6 Sudu besar sos tiram 8 Cendawan Butang ( dibelah dua ) 2 atau 3 batang serai (dititik) Halia (dihiris halus) 6 ulas bawang putih (dihiris halus ) 1 labu bawang besar (dipotong bulat) 10 biji cili padi (dititik) 1 kiub pati ayam 10 biji Asam Boi Putih 5 helai Daun Limau Purut (carik-carikkan) 1/2 cawan Air Asam Jawa (ikut suka ) Cara-caranya... Ikan siakap yang telah disiang , dikelar lalu dilumurkan sos tiram didalam satu bekas.Perapkan sebentar. Kemudian masukkan bahan-bahan tadi seperti halia, bawang putih, cili padi, serai, cendawan butang , Asam boi dan daun limau purut. (ditaburkan di atasnya) . Kemudian ambil kiub pati ayam, hancurkan dan taburkan atas ikan dan sekelilingnya. Masukkan air asam jawa (Masam ikut suka ye ) Akhir sekali letakkan bawang besar yang telah dimayang di atas ikan tersebut. Kukus dalam 30 minit. Bila ikan masak, angkat dan taburkan di atasnya bawang goreng serta daun bawang. Ikan Siap untuk dihidangkan. Maaf...gambar tak boleh upload le pulak...sila lihat N3 sebelumnyer...

6 comments:

Nieza said...

memang sedap ikan msk kukus asam boi ni kak...nieza pun selalu juga masak ikan kukus ni...memang mabeles gitu..:)

kak Erna said...

azi..terima kasih banyak..akak dah salin resepi..insyaallah akak akan cuba buat..cuma nak cari ikan dulu.

azi said...

Nieza...
Ala..akak tak pandai macam Nieza...masak gitu2 aje...he..he...tapi yang penting Cik Abang suka..betul tak?..he..he..

azi said...

Salam Akak..
Cubalah akak...kalau akak suka, letak banyak sikit daun limau purut...bila masak baunyer...sedappp!!...ikan akak boleh tukar ikan lain..ikut kesukaan akak....

kak Erna said...

azi..akak datang lagi..nak ucap terima kasih lagi pada azi..terima kasih banayk2 azi..akak dah buat dah ikut resepi ni..memang sedap..anak2 akak suka..tu yang paling best..akalu tidak nak akak ni suah betul nak makan ikan asek ayam je.
tapi akak tak boleh lagi nak buat cerita ni..sebab tak dapat ambik gambar ikan tu sekor2.insyaalah nanti bila buat lagi..akak akan kongsikan bila dapat ambik gambar.
terima kasih banyak azi,jasa azi sudi kongsi resepi tak akak lupa.
..first time akak buat ikan kukus..sedap pulak tu..

azi said...

Kakakku..he..he..
Akak, kalau sedap tu..nampaknye citerasa kita serupa...alhamdulillah...akak suka...nanti akak buat pulak, akak sertakan gambar ye..saya pun ambik gambar tu untuk hidangan makan tengahari, mana ada hias apapun...