Followers

Sunday, March 27, 2011

Laksa Lemak.....


Laksa Lemak Kedah


Assalamualaikum dan selamat malam.

Hari ni Kedah kat SP, pagi2 lagi dah hujan...sejuk sangat, rasa malas betul nak pi keja....tambah2 lagi, hari Ahad ni, Cik Abang saya bercuti....Hari Ahad, selalunya Cik Abang saya akan hantar saya ke tempat keja...hari2 lain saya pegi sendiri..emmm.hari ini, selepas jemput saya balik petang tadi, tiba2 saja Cik Abang kata, teringin nak makan Laksa Lemak....semua bahan2 dia dah beli...jadi sampai saja di rumah...saya terus ke dapur.......Laksa lemak ini kegemaran kami sekeluarga. Laksa ini ciptaan saya sendiri.....bukan apa..saya dulu teringin sangat nak makan Laksa Johor...Laksa Johor kan menggunakan rempah kari, jadi satu hari tu, saya cuba buat kuah Laksa Kedah macam biasa tapi saya tambahkan rempah kari, halia , lengkuas dan santan....dan rasanya..boleh tahannn....sampai sekarang ni Laksa ini menjadi kegemaran keluarga termasuk kakak dan abang.

2 comments:

kak Erna said...

azi..akak pun suka laksa lemak..tapi yang macam orang buat kuah laksam tu...tak de la letak kari..
akak suka makan laksa lemak..tapakak jarang sangat masak laksa.akak macam rasa kerja nya leceh he he..malas la tu kan..nak bakar ikan lagi..nak buang tulang lagi..nak mesih..dah tu..bahan2 nak makan dengan laksa pun..macam2..

azi said...

Kak..
Laksa ni, senang saja kak....saya rebuskan ikan tu, buang kepalanya....dan mesin sampai halus dengan tulang2nya...dan tapis....kuahnya pekat kak...dan saya tak letak belacan...cuba akak letakan rempah kari nanti kalau akak buat..sedap kak...