Followers

Tuesday, April 5, 2011

Belajar Berniaga....


Assalamualaikum...


Rasanya dekat seminggu lebih saya tak menulis disini...bukannya apa, rasa tak ada yang menarik untuk di N3kan...Hari Jumaat baru ni, saya balik rumah MIL...jadi tak ada le gambar masakan untuk hari tu....selalunya hari rehat sajalah saya berpeluang dan ada masa untuk ambik gambar masakan...kalau hari biasa (bekerja) memang tak sempat...Hari sabtu pulak saya sibuk menolong adik sepejabat ( Zu )berniaga dekat Karnival Jualan anjuran Jabatan yang diadakan di Taman Jubli Perak. Masa ditawarkan untuk meniaga, saya yang menggalakkan Zu untuk turut serta sebab dia memang pandai memasak...Soto dan kuih muih yang dibuatnya memang sedappp gilerrr........jadi saya suruh dia menjual Soto dan kuih muih...Zu setuju tapi dengan syarat, saya mesti menolongnya...yelah..kalau sorang , mestilah dia malu...anak dara lah katakan..he..he..Zu..jangan marah ye...Jadi... kalau dah berjanji, saya mestilah menepatinya...Hari tu gerai kami menjual Soto istemewa Zu , beraneka kuih muih dan Kek Cawan hasil tangan Zu dan juga Puding Buah-buahan Koktail hasil tangan saya . ...Tak sampai pukul 11.30 pagi, semua jualan kami habis....tak sangka betul....yelah...Zu Bihun Soto Zu sebanyak 6 bungkus...habisss...ha..ha...sepatutnya Karnival yang bermula pukul 8.00 pagi tu habis pukul 6.00 petang..tapi kami pukul 12.15 dah balikk ... penat jugak tau berniaga ni ...tapi ...memberikan saya satu pengalaman yang baru dan menyeronokkan ....hari tu saya cuma bawa Si Ainaa saja untuk menolong...dia pun seronok dengan pengalaman baru itu....harap2 lepas ni boleh meniaga lagi.....disini saya sertakan gambar semasa di karnival itu....

6 comments:

Kakzakie Purvit said...

Assalamualaikum Azi,

Kakak rasa kalau pandai memasak business ini lebih baik dari kerja makan gaji. Lagipun org makan mana ada yg berhutang berbanding business lain yg banyak guna 30 days terms of payment.

Salam buat zu dan syabas....

Unknown said...

Assalam kak Azi, wah bagusla berniaga tu kak...mana tau bermula dr kecil2 nanti boleh jadi besar2...insyaAllah..:)

azi said...

Wsalam KakZaki...
Memang kak, kalau kita pandai masak dan sedap pulak tu...tak rugi untuk meniaga..mcm Zu, mak dia memang meniaga kuih kak...kuih diorang memanggg laris..saya, setiap hari order kuih frozen dari dia...memang sedappp ....sekali goreng habis 10 biji..anak2 suka..he..he..
Terima kasih dari pihak Zu untuk akak ye...

azi said...

wsalam Nieza...
Akak memang tak ada bakat berniaga le ....baru separuh hari...penat dan letihnya macam keja 2 hari...he..he..tapi seronok jugak sebab semuanya habis..kalau tak....frust jugak...Zu memang pandai berniaga....akak tolong aje...harap2, lepas ni Zu akan terus berjaya...dia pun pandai masak macam Nieza jugak...

Acik Erna said...

azi..bila dah merasa seronok..mesti teringin nak mencuba lagi kan..
bila ada masa cuba lagi azi..mana tau nanti ada rezeki azi didalam bidang ini..tahniah azi..
azi pun pandai masak jugak..

azi said...

Salam Akak..
Akak..saya memang x ada bakat berniaga la kak...tapi.....he..he..( angan2 aje kak )...saya teringin nak buka kedai bunga...berangan-angan Mat jenin...kalau lah saya jadi tauke...mesti best...akak, bunganya mestilah banyak bunga kegemaran kita berdua...tapi..duit tak ada..jadi tauke dalam mimpi saja lah...ha..ha..
Saya mana pandai masak kak...masak main campak2 saja...janji keluarga suka..akak ni..malulah....ha..ha..