Followers

Saturday, June 18, 2011

Ladang Anggur Tasik Beris


destinasi kami seterusnya...Air Terjun Lata Bayu

Tempat Anggur ditanam

Surau dan Bilik Air


Anggur "White Malaga"



Banyaknya Anggur

Buah Anggur Hitam

Papan tanda ke Ladang Anggur

Jambatan Tasik Beris

Pemandangan sebelum sampai kesitu


Assalamualaikum

Selamat malam semua. Hari ni saya nak N3 pasal lawatan saya le Ladang Anggur Tasik Beris. Tadi dalam pukul 11.00 pagi, saya sekeluarga telah pergi melawat Ladang Anggur kat Tasik Beris, Sik, Kedah. Minggu lepas, saya main2 saja ajak Cik Abang untuk pegi ke Ladang tersebut...tak sangka pulak dia setuju. Sebenarnya kami sekeluarga dah pernah sampai ke sini...cuma tak sempat singgah ke Ladang Anggur itu saja. Jarak perjalanan dari rumah saya di SP dengan Sik lebih kurang dalam 92 KM..Walaupun perjalanan agak jauh, tapi mata sejuk memandang kehijauan pokok2 disepanjang perjalanan....memang cantik sangat pemandangan. Ladang Anggur ini milik Bumiputera dan diuruskan atas nama Excel Agtotech. Ladang ini terletak betul2 ditepi Tasik Beris.
Bayaran masuk yang dikenakan ialah RM3.00 untuk dewasa, RM 1.50 untuk sekolah rendah dan percuma untuk yang berumur 6 tahun ke bawah.
Saya dan anak2 begitu teruja bila masuk saja ke Ladang anggur tersebut. banyak sungguh buah2 anggur yang bergayutan....tapi kita dilarang untuk memetik walaupun sebiji buah anggur tersebut ....siap ada papan tanda dilarang memetik dan dilarang makan....he..he..kalau nak makan kena beli.., yg. siap dibungkus dengan harga RM 15.00 sebungkus. (tak sampai sekilo). Saya beli jugak..tapi rasanya kurang manis sikit...
Persekitaran bangunan kat Ladang anggur ini sangat cantik dan bersih. Tandas dan surau nya pun cantik macam kat Hotel..tapi..
kami tak lama kat situ...sebab destinasi pilihan seterusnya.....yang ditunggu oleh anak2...Air terjun Lata Bayu.
saya pun dah lama tak sampai kesini...dah bertahun jugak lah...Air terjun kat situ sejuk sangat macam air dalam peti sejuk.....anak2 kalau dapat mandi...memang suka sungguh..sedar2 dah pukul 4.30 petang....sudah sampai masa untuk pulang.

P/S..MAAF YE..KUALITI GAMBAR KURANG MEMUASKAN. AMBIK TADI OK SAJA..BILA SAYA UPLOAD KAT BLOG...GAMBAR JADI MACAM KAT ATAS TU. SEBAB TU SAYA TAK LETAKKAN BANYAK GAMBAR.

10 comments:

Acik Erna said...

Assalam azi..cantuknya..seronok kan kalau masuk ladang anggur..akak pernah jugak masuk ladang yang di Sendayan..
Azi lama dah akak tak pergi ke air terjun..macam fobia sikit nak pergi selepas tsunami dulu..
bila azi cerita air sejuk..teringin pulak nak pergi..

azi said...

Wsalam kak...
Memang cantik akak tempat tu sebab tepi tasik. Pemilik dia siap buat banglo 3 tingkat kat situ....org ada duitkan kak...he..he..
Akak, kat Sedayan tu saya pernah baca kat paper , seronokkan bila tengok anggur bergayutan...
Akak..saya pun dah lama x pegi air terjun Lata Bayu tu...bila pegi ni, banyak dah perubahan kat empat tu..

sayangsayangibu said...

boleh petik ke anggur tu
petik dan makan laju laju (,")

azi said...

Salam sayang2 Ibu..
TQ ye sudi ziarah saya..
Tak boleh petik buah kat ladang tu...jadi tak ada canlah saya berangan memetik anggur sendiri..he..he..

zino said...

salam kenal
baru tau kek malaysia ado anggur.. boleh potik ko tu ? hehe

azi said...

Salam Kenal kembali..
TQ ye sudi singgah sini..
Ada.kat Malaysia sekarang ni dah banyak dah org tanam anggur. Kat utara yg saya tahu kat Perlis dan Tasik Beris nilah..kat selatan pun adakan..saya ada baca dalam paper ...tapi sayanggg..kat Tasik Beris tak boleh petik sendiri anggur..kempunanlah kami..he..he..

Zaitun said...

Salam azi

Cantik dan banyaknya buah anggur bergayutan.Sepatutnya harga taklah mahal sebab tanam kat negara kita,lebih murah kalau beli kat hypermarket.

Kak Zai pun dah lama tak pergi air terjun,airnya tentu sejuk kan.

azi said...

Wslam kak zai..
Memang kak...sepatutnya bila dah tanam kat negara kita..bagilag murah sikitkan...he..he..sebab kalau kita beli kat supermarket..Rm 8.00 dah dapat sekilo dan manis pulak tu...mungkin sebab budget tinggi kot kak...nak cover balik...
Akak..air terjun kat situ sejuk macam air dalam peti sejuk...nanti akak datang le sini..he..he..

dwaty said...

baru tau kat kedah ada ladang anggur... bestnya...

azi said...

Salam Dwaty...
Ada Dwaty...tapiii akak pun baru ni aje pegi selalu lalu aje...memang best...buah kat situ banyak sangat..berketul2...