Followers

Tuesday, June 12, 2012

Putih....kau pergi jua....

Assalamualaikum...
Hari ni 13.06.2012 , Rabu bersamaan 23 Rejab....
Sekejap sajakan masa berlalu....sedar tak sedar dah lebih setengah tahun kita lalui tahun 2012 dan ada baki 5 bulan lebih lagi kita akan melangkah ke tahun 2013 pulak.
Tahun ni bagi saya...macam-macam peristiwa yang saya lalui. Peristiwa sedih dan gembira saling bertaup. Sesungguhnya Allah itu maha penyayang pada hambanya...diberikan kita ujian untuk menguji tahap kesabaran kita  dan kemudiannya digantikan kita dengan kegembiraan yang lain pulak.

Bila tahun bertambah, umurpun mesti bertambahkan. Setiap hari saya mesti akan mengingati kematian. Berfikir-fikir, bilakah agaknya nyawa saya akan diambil  Allah s.w.t..  Berharap dan berdoa semoga  Allah  agar memanjangkan umur saya ini demi untuk mendidik dan  melihat anak-anak saya membesar. Seseungguhnya saya amat teringin nak melihat diorang semua berkahwin....nak lihat cucu-cucu saya...rasanya semua impian itu lambat lagi sebab Aong pun baru 16 tahun umurnya sekarang. ...:)

Petang semalam, Kakak Ainaa bawa dan tunjukkan saya anak kucing Putih, yang selalu makan kat rumah kami. Anak kucing tu kucing terbuang. Dia menumpang kat belakang sebelah rumah saya yang tiada penghuni. Rumah tu digunakan untuk semai Pokok Bonsai saja.   Setiap hari  saya le yang akan bagi Putih makan. Gaulkan nasi bersama dengan ikan. Selain Putih, saya ada 8 lagi kucing yang saya sediakan makan hari-hari. Semuanya kucing terbiar. Disebabkan setiap hari saya sediakan makan dan minum untuk kucing-kucing tu, saya rasakan  kucing tu macam anak-anak saya....saya sayangkan mereka...saya bayangkan , kalaulah anak-anak saya tiada makan dan minum, mesti diorang rasa lapar kan. Lagipun saya rasa tak salah saya kongsikan rezeki yang Allah berikan bersama-sama mereka. Kalau hari yang saya tidak memasak, anak-anak saya akan belikan makanan kucing kat kedai. 

Disaat Kakak Ainaa tunjukkan Putih tu, sebenarnya Putih sudah tak bernyawa lagi. Saat itu, saya sudah tak malu pada anak-anak, Cik Abang dan kawannya yang kebetulan datang kerumah....saya menangis semahu-mahunya. Anak-anak pun menangis.Saya bayangkan Putih itu bagaikan anak saya yang meninggal.  Saya cakap dengan Putih, "Putih, maafkan Umi ya kalau Umi ada buat salah dengan Putih"......

Saya rasa Putih mati sebab terjatuh. Kawasan perumahan saya ni berbukit-bukit sedikit. Rumah sebelah saya lebih tinggi dari rumah saya. Mungkin Putih terjatuh dari tembok belakang rumah semasa nak turun makan sebab tembok kat belakang rumah tu tinggi jugak.

Oklah ye..sampai jumpa lagi.
Wassalam.


20 comments:

Acik Erna said...

assalam azie..semoga azie dah pulih dari kesedihan..sabar ye..

ainnoraini said...

jangan sedih tau azie...
sabar yee..dah sampai ajal dia tuu...

saya pun ada jugak sekor kucing kat rumah tu..hanim ambik kat kedai makan dibawaknya balik rumah...bila dah h bela tu sayang la jugak..

Kakzakie said...

Kalau hati dah sayang akan rasa kehilangan tu yg buat Azi sedih.. tapi bagai yg kita tahu semua yg ada di dunia ini Allah bagi kita pinjam utk sementara aje Azi...

Putih pergi tanpa dakwa-dakwi tak macam kita...

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Berlaku baik kepada binatang seperti kucing adalah akhlak yang baik dianjurkan Rasulullah. Moga segala kebaikan mendapat kebaikan yang banyak di sisi Allah s.w.t.

Zefa NorAsmara said...

Assalam kak azie.. saya tumpang sedih baca entry ni. Benarlah, sesungguhnya kasih sayang itu tidak terhad utk sesama manusia sahaja. Semua kak azie kembali ceria..

azi said...

Wsalam KakErna/Acik Erna..
Memang saya sedih sangat akak...tapi saya terima kerana setiap yang hidup pasti akan merasai matikan...terima kasih akak...:)

azi said...

Ain..
Walaupun Putih hanya seekor kucing, namun saya sangat sayangkannya kerana kucing ni kadang-kadang boleh menghiburkan hati kita...

azi said...

Kakzakie..
Kakak, itulah Putih beruntung sebab tak perlu kena dakwa-dakwi macam kita...itulah yang saya takut sebab rasa amalan saya ni tak banyak manapun...:(

azi said...

Abd. Razak...
Percaya tak saya pernah buang semua kucing-kucing tu kat pasar, .esoknya saya pergi ambik balik .......walaupun bukan kucing saya, tapi kasihan dan sayang mengatasi segalanya.

azi said...

Zefa NorAsrama.
Terima kasih. Memang rasa sayang tu tak terhad kepada sesama manusia...lagipun mereka juga makhluk Allah...

~ yus ~ said...

bila hati dah sayang, tu yg rasa sedih bila kehilangan kan kak azi.

Ada baca dari blog Hanis Azla tadi, bila kita rasa kita memiliki sesuatu, kita akan rasa susah dan sedih untuk melepaskan, tapi bila kita fikir dan ingat itu semua pinjaman, maksudnya kita hanya meminjam sementara setiap yg kita miliki dan ada di sekeliling kita, kita akan rasa lebih redha untuk melepaskan ia pergi ...

sabar ya kak azi.

MulutPayau said...

Assalamualaikum Azie....

Sedih dan sayu bila baca ntry ni..sabar ya azie...

Nieza said...

Assalam kak Azi, sedih baca kisah putih tu sudah takdir dia pergi dulu dari kita kak..sabar yer.

azi said...

Yus..
Semua yang kita ada sekarang ni, semuanya dipinjam Allahkan Yus...macam anggota badan pun...semuanya milik Allah...kalau dia nak ambik salah satu, bila-bila masa Allah boleh ambik....

azi said...

Wsalam MP..
Saya ok aje...cuma masa Putih mati tu aje saya rasa sedih sangat....mungkin kerana kasih sayang saya padanya...

azi said...

Nieza...
Walaupun Putih cuma seekor kucing, tapi kak Azi tetap rasakan kehilangannya terutamanya waktu bagi makan...

dwaty said...

saya pun ada sekor kucing... sayang sangat kat dia... dia rapat dengan bapa saya coz bapa saya selalu bagi dia makan... saya plak suka main dengan dia... tapi bila dia dah takde... rindu sangat... kucing lain tak leh ganti...

p/S: terharu baca email akk... sampai tak tau nak balas apa... hehehe... nanti saya kirim ole2 ya... cuba maybe lambat sikit...

azi said...

Dwaty...
terima kasih ye Dik...Orang berbudi , kita berbahasa, orang memberi kita merasa...he..he...

A

mama aini said...

assalam azie..kucing mama pula mati masa majlis kahwin anak mama..hu2x..mama pun sob2x.. masa tu..kalau kita dah sayang memang rasa sedih dgn kematiannya..

azi said...

Wsalam Mama Aini..terima kasih ye sudi singgah sini....:)

Akak, bila kita dah sayang, perasaan tu bukan dibuat-buatkan...airmata dengan sendirinya akan keluar...