Followers

Monday, July 23, 2012

Hukum Wanita Memakai Wangian...

Assalamualaikum
Sekadar renungan kita bersama dibulan Ramadan yang mulia ini......:)


Sumber  : - Lenggangkangkung.myblogspot.com 

1) Haram hukumnya bagi perempuan yang keluar rumah, baik keluar ke masjid apalagi ke tempat-tempat lain dengan memakai minyak wangi/harum-haruman/wangi-wangian.

  2) Perempuan yang hendak keluar rumah, maka wajib hukumnya membersihkan dirinya dari wangi-wangian sebersih mungkin.

   3) Perempuan dibolehkan bahkan sangat disukai memakai wangi-wangian di dalam rumahnya khususnya untuk suami (jika ada).



22 comments:

dwaty said...

saya tak suka pakai perfume kak... masuk kedai perfume pun saya nak pening... sikit2 tu bolehla...

|| NaFiRaa || said...

thanks for sharing..:)

|| NaFiRaa || said...

thanks for sharing..:)

azi said...

Dwaty...
Akak kalau yang baunya lembut tu bolehlah...tapi pakai sikit aje sekadar nak hilangkan bau badan kalau keluar dengan Cik Abang...kalau kepejabat, memang Cik Abang akak tak kasi...

azi said...

Nafiraa..
Sekadar makluman untuk kita bersama, akak baca kat blog lenggangkangkung dan terus copy kat sini...:)

Suhana Shuib said...

..hurmm..susah nak komen ni...

kasihibu said...

jarang sangat pakai, suka pakai masa di rumah saja, seronok bau badan sendiri wangi wangi, kalau nak keluar rumah tabur bedak baby je ;p

azi said...

Suhana Shuib..
Akak dulupun pakai wangi-wangi jugak, yelah pakai bukan niat nak tarik perhatian, cuma nak elakkan bau badan aje....tapi bila Cik Abang akak dah tak kasi, sekarang cuma pakai bedak ajelah...

azi said...

Kasih ibu...
Samalah kita, akak pun pakai bedak bayi jugak...:)

al-lavendari said...

hakikatnya yang dilarang itulah yang banyak diamalkan.

Acik Erna said...

assalam azie..akaka kalau jalan jauh guna jugak..tapi masa lebih banyak dalam kete kan

Pokok Manggis Depan Rumah said...

terima kasih perkongsian ini.
amat bermanfaat. semoga kita berubah lepas baca ni.
minta doa ngn Allah utk berubah..

MulutPayau said...

Assalamualaikum azie...
selamat mnjalani ibadah puasa...
terima kasih atas pekongsian ni ya....

Kakzakie said...

Kakak jarang guna tapi kakak penggemar perfume sebab suka bentuk botol yg cantik-cantik..

azi said...

AlLavendari...
Pak Ngah...sebagai insan biasa macam tu la, sering membuat kesilapan...saya pun sama...nasib baik sekarang ni ada banyak bahan rujukan....boleh tambah sikit ilmu ni...:)

azi said...

Kak Erna..
Akak, saya pun pakai jugak..tapi bila dengan suami aje...he..he..

azi said...

Pokok Manggis depan rumah...
Akak pun sentiasa berdoa semoga sentiasa mendapat petunjuk dariNya..

azi said...

MP..
Selamat berpuasa juga buat cikgu sayanggg....semoga MP sihat selalu hendaknya ye...

MP, ilmu ni, lagi banyak yang kita tahu, rupanya banyak lagi yang kita tak tahu....betul tak cikgu?

azi said...

Kakzakie..
kakak boleh berkawan dengan Cik Abang saya..suka sangat beli perfume dan buat koleksi.....tapi saya nak pakai dia tak bagi....waktu" malam " aje boleh...he..he..

~ yus ~ said...

selalu guna one drop perfume tu, tp pun jarang-jarang sebb lupa....

thanks share info ni kak

azi said...

Yus...
akak pun suka wangi-wangi...dulu derhaka jugak dekat Cik Abang, pakai jugak sikit-sikit sekadar nak hilagkan bau badan, bila akak baca info ni, barulah akak faham mengapa cik abang akak tak kasi...

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Begitulah Islam menjaga hak wanita dan menjauhkan mereka dari fitnah dunia.