Followers

Monday, July 30, 2012

Salam....

Assalamualaikum.
Hari ni dah masuk hari ke 11 kita berpuasa. Rasa cepat sangat masa berlalukan. Nanti bila dah mencecah hari ke 15, lagi cepat masa tu berjalan kita rasakan.....sedar-sedar esok dah nak raya. Apapun saya berharap kita semua dapat menjalani ibadah puasa pada tahun ni dengan sempurna dan  bersabar menghadapi apa jua cabarannya.

Bagi saya, Ramadan kali ni, juadah berbuka semuanya dimasak sendiri. Lauk dan kuih-muih saya masak yang senang-senang saja. Kat kedah, waktu pejabat pada bulan Ramadan, dari pukul 8.00 pagi hingga 4.30 petang. Saya sampai rumah dalam pukul 4.45. Mula memasak dalam pukul 5.00 petang dan berterusan sampailah waktu berbuka. Memang tak boleh rehat langsung. Untuk sahur pulak, saya selalunya bangun dalam pukul 4.00 pagi untuk sediakan makanan.Kalau ada lebihan lauk berbuka, saya akan panaskan...kalau semua dah habis, barulah saya  masak Tapiiii...minta maaflah, memang tak sempat nak ambik gambar macam selalu ...

Cik Abang saya pun memecah tradisi untuk tahun ni, memang tak jejak kaki langsung ke Pasar Ramadan. Selalu kalau saya masakpun, dia akan beli jugak sejenis dua lauk dan kuih muih yang dia teringin ...tahun ni saya tengok dia " relax " aja, cuma anak-anak tu, kalau diorang teringin apa-apa , diorang akan beli sendiri.

Untuk persiapan hariraya pulak, semua baju raya anak-anak dah siap....uminya pun...:)
Hari sabtu lepas, sebelum balik berbuka kat kampung,  Cik Abang bawa saya dan  anak-anak beli baju raya kat tempat selalu saya shopping di Penang. Walaupun baru minggu pertama berpuasa, tapi orang memang dah ramai...mungkin semua tak nak berebut-rebut kalau beli disaat-saat akhir.....sayapun puas berbaris masa nak buat pembayaran. Dari satu tingkat ke satu tingkat kitaorang "daki"....Mula-mula tu, cari baju untuk Kakak Ainaa dulu kat tingkat 3, lepas tu untuk Adik Aishaa pulak kat tingkat 4 . Along pulak dengan Cik Abang saya kat bahagian pakaian lelaki. Dekat 4 jam jugaklah kitaorang kat situ....bila balik tu, saya tengok wajah anak-anak berseri-seri, mungkin sebab apa yang hajati dah ada depan mata.....

Oklah ye, dah banyak coleteh saya tu, sampai jumpa lagi.
Wassalam.




22 comments:

Kakzakie said...

Sebenarnya kakak pun balik kerja pukul 4:30 Azi tapi kakak memang tak masak. Jerang air panas je.. Lain-lain semua beli (malas kan kakak nie).

Tiap hari abang call nak beli apa pada kakak dan adik

dwaty said...

kat opis saya balik kul 4pm tapi saya still balik lewat... coz tugas saya kena pastikan semua 'hasil' diterima... kadang2 bergilir2 la ngan member opis...

saya tunggu balik kampung dulu baru shopping ngan mak... tapi kalau ada member ajak jalan saya p jer... hehehe... tak sabar nak dapat bonus raya... hikhikhk

ainnoraini said...

salam ramadhan azi...ain baik pukul 5 azi...kalau masak tu ikut sempat la...kalau tak jawapnya main tunjuk2 jer laa..tanya jer diarang semua tu nak mkn apa..

dah beli ye baju raya anak2, senangkan bila semua dah selesai...

Zaitun said...

Salam azi...rajinnya azi dah 11 hari puasa tak pernah gantung kuali hehehe...

Kak Zai pun dah beli serba sedikit persiapan untuk hari raya,cuma baju kurung yang ditempah aje belum siap agaknya.

Acik Erna said...

assalam azie..dah beli baju raya ye..senang hati umi dan anak2 jugak.
rajin azie masak..

|| NaFiRaa || said...

kalo dah siap semua persiapan tenang sikit hati kan~

azi said...

Salam Kakak...
Kat johor tu saya tahu, semua makanan sedap-sedap...kalau saya jadi kakak pun saya beli aje... masalahnya kat sini, kalau nak beli lauk-pauk memang susah sikit, tak sedap..rasanya tah apa-apa...kalau beli beriani kat kedai mamak...ok...:)

azi said...

Dwaty...
Oranh bujang macam waty, senang ajekan...akak dulupun masa bujang, main tunjuk aje...


sabarrrr...hari khamis 9hb nanti, kita dapat bonus....semua dah di"run" ke bank...mesti nanti banyak beli buah tangan utk makkan....:)

azi said...

Ain...
Salam ramadan buat ain jugak...
Macam ain, memang tak boleh nak dielakan, balik pukul 5.00, sampai rumah pun dah lambat...dengan jem lagikan...memang tak sempat masak...tak pa, hari cuti ain boleh masak..


p/s beli baju raya awal sebab Cik abang tak suka kalau ramai orang...:)

azi said...

Wsalam Kak Zai..
Akak..saya masak yang senang-senang aje kak...janji kenyang dan anak-anak suka...:)

Saya tahu akak mesti seronok nak sambut raya tahun ni...yelah, dapat sofa barukan...saya pun tumpang seronok untuk akak...mesti berseri rumah akak nanti...kalau dekat, saya mesti terjah rumah akak dipagi raya lagi....he..he..

azi said...

Wsalam kak Erna...
Akak, tak de pilihan akak, kalau beli, tak makan, membazir aje..macam semalam...baru aje cakap Cik abang tak ke pasar ramadan...semalam dia pegi dan beli "Gulai kawah"..akak tahu, gulai tu kuahnya cair sangat...tak serupa gulai...sapa pun tak makan...hari ni saya dah tak bagi dia pegi dah...

azi said...

Nafiraa..
Akak beli awal-awal nanti tak payah fikir pasal baju dah, tumpukan pada mengemas rumah aje...

MulutPayau said...

wahhhhh.....dah ready nak raya ya...seronoknya...beli awal2 kan senang...tapi saya masih lagi belum beli baju anak2....mngkin mnggu depan baru beli, itu pun kalau suami tak sibuk....

azi said...

Salam..
beli awal sebab tak mahu berebut disaat-saat akhir...(yelah tu)...lagipun Cik abang free minggu lepas..:)

inazamri said...

baju2 anak lelaki ngan ayahnya plan baru nk beli mggu ni.baju saya n along je dah siap awal.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

dah beli utk raya yea..
bagus2.. nanti tak de nk kalut2 time nak raya sbb persiapan baju raya dah ada :-)
Selamat berpuasa akak ;-)

wahida said...

saya tetiap hari kena ke PARAM kak...sbb rumah jauh....saya cuma sempat masak nasik dan buat air je...huhu...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

bagus nye tak pegi sgt bazar ramadhan.
masak di rumah lagi baik dan berkat :)

Kakzakie said...

Mesti azi sibuk buat kuih nak raya sampai rindu dah kakak dgn N3 baru azi...

~ yus ~ said...

yus ada 3 kali ke pasar Ramadhan, tu pun sbb teringin nak makan yong tau fu...

salam aidilfitri dan maaf zahir batin ya kak azi

~ yus ~ said...

yus pun baru 3 kali ke pasar ramadhan sbb nak sangat makan yong tau fu akak tu yg sedap...hehe

salam aidilfitri dan maaf zahir dan batin ya kak azi.

inazamri said...

selamat menyambut lebaran dan maaf zahir batin ye kak.raya ke3 akan balik Pokok Sena Kedah