Followers

Friday, July 13, 2012

Jumaat datang lagi....

Assalamualaikum...
dah makan tengahari dah ke?..pada yang bekerja pada hari ni, waktu rehatnya panjang dan selalunya bagi kawan-kawan kita, digunakan masa tu untuk shopping...betul tak?. Saya dulupun masa kerja kat Kl dan Penang pun macam tu Jugak. Tunggu pukul 12.15 aje...kaki laju aje melangkah...destinasi yang dituju tentulah Jalan TAR dan Sogo. Kat Penang pulak selalunya btempat tumpuan Penang Road ataupun KOMTAR. Tapi semua tu hanya tinggal kenangan. 
Bila dah keja kat Kedah ni, hari rehat mingguan hari Jumaat, jadi hari ni masa tu selalunya saya sedang "bersilat" kat dapur....:)

Ikan Siakap Kukus Asam Boi. Hari ni saya tak letakkan cendawan.Kesukaan Cik Abang, habis separuh dia makan tadi. Hilang penat memasak bila tengok dia berselera makan...:)
Daging Dengdeng. Yang ni kesukaan saya. Hitam sebab saya letakkan banyak kicap.
 Ayam Masak Hijau. Percubaan kali pertama. Cik Abang saya cakap, sedapppp..
Kari Ikan Tenggiri. Seketul saja sebab hanya Cik abang yang makan.
Sayur Bendi digoreng dengan Sotong
Sedikit Ulam dan Sambal Belacan

Hari ni nak kongsi apa yang saya masak untuk makan tengahari . Lari dari kebiasaan, hari ni saya cuba satu resepi baru untuk ayam. Saya cuba masak ayam masak hijau atas permintaan Kakak Ainaa. Dia tengok kat TV dan rasa teringin kot. Saya pun hentam sajalah bahan-bahannya, janji nampak hijau....ha..ha....tapi Along biasalah, kalau masakan tak ada yang berwarna merah ( sambal ), memang tak makanlah dia. 

Oklah ye, sampai jumpa lagi. Saya nak gunakan masa yang terluang sikit ni untuk jalan-jalan kat rumah kawan-kawan yang selalu singgah sini.Nak tengok apa citer diorang hari ni.

Wassalam.

14 comments:

inazamri said...

tu dia byknye menu masak hari ni.sedap2 belaka

Acik Erna said...

assalam azie..sedap2 menu azie tu..akak suka ikan kukus asam boi azi..tapi puas cari resepi tak jumpa he he..dulu pernah buat2,3 kali jugak lepas tu lama tak buat..baru2 ni dapat ikan siakap lagi abang pi mancing..cari2 resepi dah tak jumpa..

ady said...

AS-SALAM
wahhh!!!!banyaknye lauk2..semua npk sedap2..

kasihibu said...

banyaknya jenis masakan..sedap pulak tengok masak asam tu, tp boleh kongsi resepi daging dendeng tak? sya sukaaaa sangat daging dendeng

~ yus ~ said...

banyaknya menu akak dalam sehari. Kalau yus biasa dah ada daging, jarang ada ayam. Selalu kira satu protein, satu sayuran, dan sedikit side dishes. Akak semua ada, ayam, daging, ikan...rajin masak akak ni...huhu

terliur tgk daging dendeng tu

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Rajin awak bermasak, macam-macam hidangan disediakan. Saya tengok pun sampai menelan air liur..:)

..::..aRe-Na..::.. said...

nyumm2..sedapnyerrrr!!

azi said...

Inazamri..
akak masak yang senang-senang saja, Cik Abang suka banyak jenis lauk, tapi akak masak untuk sekali makan aje...

azi said...

Akak Erna..
Akak, dulu akak pernah cuba buatkan...nanti saya letakkan balik resepinya ye......:)

azi said...

Ady..
Wsalam...
Masakan akak mana nak sama dengan masakan Chef Ady....akak masak main campak aje...:)

azi said...

Kasih Ibu....
Akak pun suka ading dengdeng tu, tapi cara akak, cara orang malas...main hemtam saja, nanti akak letakkan resepinya....:)

azi said...

Yus...
Cik Abang akak, apa yang ada dalam peti tu, semua dia suruh masak...tapi dia cuma makan ikan aje, untuk akak, daging dan anak-anak, tentunya ayam....:)

azi said...

En. Abdul Razak..
Nampak aje sedap, rasanya belum tentu lagi...:)

azi said...

Arena...
TQ ye sudi singgah sini...:)

sedap ye..?..he..he..tapi antara semua hidangan tu, akak cuma makan daging dengdeng tu aje...:)