Followers

Sunday, December 30, 2012

Cerita Adik Aishaa ke sekolah dan kawan lama datang....

Assalamualaikum..
Selamat petang semua. Saya hari ni bercuti. Ke sekolah Adik Aishaa...dia hari ni kena kesekolah untuk Ujian Penilaian penentuan kelas tahun satu sementara ibubapa pulak ada taklimat oleh Guru besar. Sekejap saja dah besar dah anak dara saya sorang ni....Adik Aishaa pun seronok sangat nak kesekolah ...tak sabar nak jumpa kawan-kawan lama dia...
Adik Aishaa dengan pakaian sekolah. Ayahnya yang ambik gambar ni..saya masa ni sibuk dok bersiap..:)
Adik Aishaa (No 24) ditempatkan di kelas Arked (A) sebelum Ujian dan alhamdulillah..terus kekal dalam kelas tu.
 Satu kelas dengan kawan tadikanya dulu
Saya tak pakaikan lagi dia tudung..tunggulah darjah 2 atau 3...baju sekolah tu pun sekejab saja dah kotor..
Guru besar sedang berikan taklimat

Taklimat selesai dalam pukul 12.30. Saya cepat-cepat balik kerumah sebab Cik Abang bagitau kawan lama dia yang tinggal kat Penang nak datang kerumah pukul 3.00  nanti. Sampai saja kat rumah saya cepat-cepat masak nasi untuk makan tengahari. Saya masak daging masak kicap, sambal sardin, sayur sawi, ulam dan sambal belacan saja. Memang masak sikit sajalah...nasi pun saya cuma masak 2 tin susu saja...sambil masak tu, saya siap-siapkanlah bahan-bahan yang nak digunakan masak untuk jamu tetamu nanti. Saya ni kalau masak mesti dapur bersepah punya. sebab tu kalau ada tetamu nak datang ke rumah, saya suka siapkan awal-awal, kiranya bila tetamu sampai, semua dah dihidang atas meja...tapiiiiii..nak dijadikan cerita, kawan Cik abang saya sampai awal. dalam pukul 1.40 macam tu. Saya ni dahlah muka dan baju comot dengan minyak masakan...dapur bersepah lagi...aduhai!!!malunya. Nasib baik tetamu ni memang dah kenal lama, kira macam adik beradik la...bila dah sampai awai tu, Cik abang saya ajaklah makan tengahari bersama....diorangpun makanlah dengan lauk yang ada tu...saya cuma tambahkan telur dadar saja... sambil diorang makan nasi, saya pun mula memasak menu yang bahan-bahannya ada dalam peti sejuk...(hari ni Cik Abang saya tak ke pasar pun) Pulut cempedak dengan spegheti udang.....(rumah saya memang banyak simpan stok pasta)..Buah cempedak tu pulak, beli kat Penang semalam masa pi kenduri kawin...memang cantik dan manis isinya.
 Ini kuah untuk pasta saya. kali ni saya rasa, kuahnya sedap sikit....he..he..naik lif tekan sendiri ni...:)

 Ini pulut cempedak. Mesti ada yang tak pernah makan cempedak dengan pulut lemak ya. Cubalah..macam makan pulut dengan buah mangga dan durian jugak...Nasib baik tetamu saya suka...depa suka buah cempedak yang sangat manis isinya tu.

Gambar ni saya ambik selepas tetamu saya pulang dan salinkan makanan dalam pinggan lain.
masa depa mai tadi, memang tak sempat nak ambik gambaq pun..gambaq depa pun tak ada...
punyalah ralit dok bersembang..

Oklah ya..cukup sampai disini.
saya nak pi cuci pinggan mangkuk yang penuh sinki kat dapur tu. 
Wassalam.

17 comments:

zino said...

best nya pegi sekolah..

azi said...

En.Zino..
kalaulah kita pun boleh "kembali" kesekolahkan..alangkah seronoknya ..

sekolah budak-budak sekarang tak sama dengan sekolah kita dulu wpun depa dizaman yang seba canggih...:)

Kakzakie said...

Kakak tak kisah Azi. Kalau org dtg rumah kakak memang tak pernahnya kemas. Rumah kecik sempit so memang dah tak boleh nak kemas.

Sedap semuanya. Udang melingkar-lingkar tu yg tahan hihi..

Buat Adik Aisyaa - selamat masuk sekolah baru sayang.

Granny Hani said...

walau dah lebih 30 tahun jadi cikgu tapi saya masih suka melayan kerenah murid baru/darjah1...seronok tgok gelagat mereka.

~ yus ~ said...

pulut makan dengan cempedak, serius mmg baru nampak ni kak azie...

Aishaa kiranya sebaya anak saya Abid lah ya kak...

Hari pertama dah siap2 ambil periksa semua. Sekolah Abid, penentuan kelas mengambil masa 3 minggu katanya. Sama mcm Alia dulu, dalam masa 3 minggu tulah cikgu dia akan lihat dan adakan exam semua, baru tahu kelas yang betul. Sekarang ni dapat kelas 1 Cemerlang dulu.

azi said...

kakzakie..
terima kasih Aunty ...doakan adik berjaya dalam pelajaran macam anak-anak aunty ye...:)

azi said...

Granny hani..
budak-budak darjah satu sekarang, bukan macam kita dulukan cikgu...saya tengok ,sorang pun tak menangis...suka lagi ada..mungkin sebab depa semua dah biasa masa tadikakan..:)

azi said...

Yus..
sedap tau makan cempedak dengan pulut lemak ni...tapi mestilah buah tu yang masak ranum dan manis....kesiannn..Yus teringin ke...?

Itulah..masa ujian tu akak tanyalah jugak cikgu macamana dengan Adik Aishaa, dia cakap mungkin kekal kat kelas tu sebab dia dah lancar membaca...cikgu buat pengasingan bukan nak bezakan murid, cuma nak mudahkan depa mengajar...memang cikgu cakap depa buat ujian penilaian dalam 3 minggu...:)

Zaitun said...

Pulut dengan cempedak...kak Zai belum pernah makan. Apa2 pun kalau masakan azi tentu sedap.

azi said...

Salam Kak Zai..
Akak tak pernah makan pulut dengan cempedak ye...he..he...org. utara ni macam-macam yang dicubanya...pulut lemak makan dengan mempelam, dengan pisang pun kami makan...nanti akak cuba ye...:)

Afasz said...

byk nye makanan . tk pernah lg makan pulut ngn cempedak.

azi said...

afasz..
cubalah makan..sedappp..tapi pulutnya mestilah pulut lemak, buah cempedak pula kena yang manis dan ranum...:)

ieda said...

akk xpernah layi makan pulut dgn cempedak nie .. aduhh best nie ;)

azi said...

ieda...
memang sedappp..cubalah...:)

MulutPayau said...

Salam azi....
Hari ni baru dapat tgk semua pic azie tu..line punya laa lembap...adoiiiii sabar jer lah....
Wahhhh...dah masuk sekolah lah ya anak dara azie.....tentu seronok dpt jumpa kewan2 baru...
First time tgk cmpdk k mkn ngan pulut...saya biasanya mkn ngan durian jer....

azi said...

Wsalam MP..
Kat sini pun line punyalah lambat..sebab saya tak buat N3 baru....:)

p/s.. Kalau Mp beli durian nak makan dengan pulut, belilah sekali cempedak, cuba makan... sedappp...

Kasih Salina said...

seronok adik ke sekolah yer..sedap2 semua hidangan tuk tetamu akak tu..nanti nak jadi tetamu akak jugak la blh makan masakan akak yg sedap tu tapi pulut cempedak tak pernah rasa lagi..