Followers

Monday, June 10, 2013

Durian Balik Pulau, Penang


Assalamualaikum.

Kalau sesiapa pernah makan durian Balik Pulau, mesti semua kata sedapkan. Kat utara ni, durian Balik Pulau memang popular . Isinya yang cantik dan manis berkrim memang memikat semua peminat durian. Tak terkecuali Cik Abang saya yang memang hantu durian.
Masa pi penang baru ni, kami sempat lagi jalan-jalan kat Teluk Bahang untuk cari durian. Nasib baik jumpa sorang Apek tua ni.

Yang ni sebiji RM 20.00. 
Kat dalam raga motosikal dia tu, sebiji RM30.00.
Cik Abang saya beli 4 biji. 
 Suruh apek tu belah siap-siap buah tu, yelah nanti nak kopek macamana pulakkan...
Tengoklah isinya yang kuning ni. Hanya ini yang tinggal.
Kami makan buah ni kat tepi pantai ..dengan angin yang sepoi-sepoi bahasa, memang umppppp...:)


Sekian, untuk kali ini . Semoga berjumpa lagi
Wassalam.

19 comments:

Acik Erna said...

assalam azie..memang peminat durian semuanya tu he he.boleh habis 4 biji..anak2 memang suka..tapi akak suka campurkan dalam bubur..durian mentah makan juga..tapi sikit2 je

Kakcik said...

Terliur kakcik tengok isi durian tu.:)

ainnoraini said...

sedapnya buah durian tu azi... kami ni ank beranak mmg hantu durian...tak ckp kalau beli sebijik dua ni...

azi sihat ye..lama x sembang2 nk dgr suara azi yg ceria tu...

Kakzakie said...

Aduhai Azi... bukan en hubby azi aje yg hantu durian, kakak ni pun sama tau. Sebab itu bila ada peluang kakak beli lebih masuk dlm freezer bekukan bila teringin keluarkan dlm setengah jam dah boleh makan.

Kuning isinya tu laaagilah sedap:)

azi said...

Kak erna..
Akak, saya sorang pun boleh habiskan dua bijik akak..sungguh!!!!..memang suka sangat..kalau makan dengan pulut lagi sedap...:)

azi said...

Kak Cik..
memang sedap buah tu kak cik...lemak dan isinya liat macam aiskrim..

azi said...

Ainnoraini..
Ain..kalau macam tu, kita ni keluarga hantulah ye...hantu durian..he..he..

p/s cuba call jugak Ain..tapi ain tak jawab...mungkin ain sibuk sebab tu nak nak ganggu ain..nanti Azi call lagi ye...:)

azi said...

Kakzakie..
kakak, durian kalau dimasukkan dalam peti sejuk, lagi umppp..saya pun suka.

Selalu lebihan durian saya akan masukkan dalam tupperware dan simpan dalam peti sejuk..

Zaitun said...

Kak Zai pun hantu durian jugak.

Satu lagi orang cakap durian Batu Kurau kat Perak pun sedap juga.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya durian tu. Isi kuning lain macam nampak. Patut harga dia menarik.

MulutPayau said...

Alahai......mmng tergoda betul tgk durian tu....
Saya pun hantu durian jgk....telan air liur jerlah...huhu..

azi said...

Salam kak Zai..
memang betul akak, durian Batu Kurau antara yang terbaik ...saya pernah makan , memang sedappp...liat aje isinya...:)

azi said...

PMDR..
Durain Balik Pulau memang mahal sikit harganya tapi berbaloi beli sebab isinya memang sedappp...

azi said...

MP..
saya tahu MP pun hantu duriankan...he..he...saya boleh bayangkan kita bersama-sama dok mkaan buah durian ni...mesti meriah...:)

Nafira usof said...

Fulammakkkk kak~
x menahan neh~ zura pon hantu durian gak.. x kira durian jenis ape.. semua bedal.. bila baca n3 kak azie nih, mmg terliur habes.. nak plak tgk isi durian warna kuning tuh.. terus tenung lama2 sambil telan air liur.. sedapnye~

azi said...

Zura..he..he..memang kita semua ni specis hantu lah ye..he..he..akak dua biji sorang pun boleh habis..

inazamri said...

betul2 ina telan air liur ni kak.....teringin ni

azi said...

Inazamri..
he.he..jangan jealous..:)

Sharinginfoz said...

Dapnya dorian ni