Followers

Sunday, June 16, 2013

Majlis pertunangan anak saudara..

Assalamualaikum...
Hari ni cerita tentang Majlis Pertunangan anak saudara saya , Nur fatin Afifa ( Kak Atin) dengan Adi Fahmi pada hari sabtu 15 Jun 2013 baru ni. 
  Kak Atin ni anak kakak Zura saya dan ini merupakan majlis pertama dalam keluarga kami. 
Untuk majlis ni saya ambik cuti 2 hari untuk tolong kakak buat apa yang patut. Urusan penyediaan makanan dan hantaran diserahkan kepada saya. Selalu kalau ada majlis kenduri macam ni, saya dan Kakak Ilahlah yang akan sibuk...

 Sehari sebelum majlis, hari Jumaat pagi, saya dan kak Atin menghabiskan kerja-kerja membalut 
mangkuk kaca ni untuk diberi pada Pakatan Wanita Perumahan kami yang akan membaca yassin pada sebelah pagi dan kepada rombongan peminangan dari Penang .
 Selain dari mangkuk kaca ni, dalam beg tu jugak kami masukkan jugak air mineral, Surah Yassin dan Kek Coklat.
Kak Atin tersenyum simpul, maklumlah..nak bertuangkannnnn..he..he..






Mangkuk kaca yang menjadi rebutan....he..he..
 Majlis bacaan Yassin bermula pukul 10.00 pagi.
Pukul 9.30 pagi, ahli bacaan Yasiin dah mula datang 









 Majlis bacaan Yasiin bermula.
 Antara yang hadir . Dua orang ni jiran saya.


 Ini pulak kakak ipar saya dan kenalan lama kami.
Jiran-jiran satu perumahan
 Ini teman-teman ke Surau emak saya.


Antara hidangan hari tu Nasi berlauk cara kampung (Gulai rebung dengan Udang, sayur campur, sambal petai dengan ikan bilis,  ikan kering yang digoreng dengan Bawang, telur asin, ulam-ulaman dan sambal belacan)
Semua ni dimasak kat rumah saya.
 Laksa ni saya yang masak. Yang syoknya habis sebelum sempat rombongan peminangan datang . Dekat 10 kilo jugak tau. (Majlis peminangan bermula selepas solat Zohor)
 Selain tu ada jugak kuih muih dan bubur jagung campur gandum sebagai pencuci mulut.
  Nasi beriani kepada yang tak sukakan lauk pauk cara kampung.
Antara hantaran pertunangan dari pihak perempuan.
Semua hantaran kami hias sendiri.
Kat Kedah, hantaran pertunangan selalunya manisan saja, masa nikah nanti barulah ada barangan macam Sejadah, baju, alat solek, beg tangan dan seangkatan dengannya..he..he.
Coklat ini hasil tangan kakak ipar saya yang sulung, Kak Dah

Ini pulak dari kakak ilah saya
Dia beli buah, saya tolong susun kat bakul tu aja.
 Ini tentulah dari emak saya yang tersayang.
Cili dari agar-agar.
 Tart nanas ni hasil tangan emak saudara kak Atin sebelah abahnya,
Kak Kiah 
 
 Ini pun Kak Kiah yang buat.
Tart berisi jem blueberry.

Ini pulak "Puff Prawn" , jugak dari Kak Kiah
 Coklat ni pun Kak Kiah yang buat
 Cup cake ni saya order dari anak saudara Cik Abang saya.


Buah Durian  Belanda ( Berisi Wajik)
hasil tangan emak saya jugak.
 Ini hasil kerjasama saya dengan emak...he..he..
Emak buatkan doh, saya tolong anyam aja....:)
Kami letakkan Biskut buah jambu kat dalam tu.
 Cantik tak Kacang potong ni?
Susah tau nak bentuk bunga ros tu. Masa panas-panas dah kena bentuk. 
Merah jugaklah tangan nak buat ni.
 
 Hantaran Coklat ni pemberian kakak ipar kakak Zura saya.
Agar-agar kering berintikan Asam Boi hasil tangan kakak ipar saya, Kak Rusni... Sedap tau.
masam-masam manis rasa dia.
Majlis bacaan Yasiin habis dalam 11.30 macam tu. 
Hantaran dari pihak perempuan
Hantaran dari pihak lelaki
















 Rombongan peminangan datang dalam pukul 3.00 macam tu. Kebanyakan Tetamu jemputan dah pulang dah. Masa time pukul 12.00 hingga 2.30 tu memang ramai orang. Memang kakak saya set begiut takut tak cukup tempat duduk sebab cuma ada dua khemah aja.
 Yang dalam gambar tu, semua emak-emak saudara mara aja tu.

Maaf le, gambar masa urusan peminangan dijalankan tak ada. Semua khusyuk dengar perbincangan..he..he...  


  


Ini tetamu dari pihak rombongan peminangan 














  Cincin pertunangan disarung oleh nenek  Adi
 Kesian Kak Atin, baju yang kakak saya tempah, besaq.
Hari Jumaat dia tak sempat nak cuba..ingatkan ok la...tengoklah tangan baju tu besaq dan labuh.
Bila tetamu dah balik, barulah masing-masing ambik kesempatan bergambar kenangan.
 Anak-anak saudara saya..berangan nak bertunang le tu..siap dok sarung cincin lagi..he..he..
yang kiri Shedia dan (tengah) Ika belum habis pengajian lagi kat Uitm dan Adik Irah , baru tingkatan 2...amboiiii...berangan noh...he..he..
 Kak Kiah, saya dan Kak Cik Na, sahabat lama kami.
Dua orang ni adik Kak Atin ( Ika dan Baby)
 Baby dengan Abah dia.
Inilah Tok saya. (Emak pada emak saya)
Masih kuat lagi walaupun dah 80 tahun lebih .
Kakak Ipar saya bersama Tok
 Ini Mak Njang saya
Mak Lang bersama Kak Tin
 Anak-anak Mak Njang bersama Kak Atin
 Mak Cik saya dan Kak Rusni (Kak Ipar saya)
 tok saya.


 Kak Atin dengan Shedia.
Emak saya  adalah anak sulung dalam 7 beradik.
tapi sekarang tinggal 6 sahaja. Mak Teh saya dah meninggal tahun 2008 )
Hari tu semuanya sedih teringatkan Teh...
Emak dengan Tok.
tengah dari kiri, Ngah, Lang dan Njang.
Depan Usu dan Mak Chik.

 Emak dan Tok
 Shamil dengan Adik Aishaa.
nanti saya akan buat N3 pasal Adik Aishaa. Mengapa muka dia macam tu...




 Kakak Ainaa pun teringin nak bergambar kat pelamin....
Masa hari kenduri tak nak pulak bergambaq..
 Saya dengan Kak Ilah (kakak saya yang sakit tu)
Dari sebelum kami kawin pun ramai yang kata saya ni kakak, dia adik...tu zaman saya kurus kering, la ni dah besaq macam ni, lagilah nampak macam kakak....waaaaa....ha..ha..
Kesian Kakak saya, makin kurus dia sebab berpantang makan....doakan ye semoga Allah berikan dia kesihatan yang lebih baik...


Gambaq ni kami snap semalam masa dok mengemas rumah.
Masa hari kenduri tak sempat nak bergambnar macam ni.
Kakak Zura saya , sekeping gambaq pun tak ada.

Sekian untuk kali ni .
Saya masukkan masukkan gambar kat sini untuk simpanan dan kenangan saya dimasa depan.
Kalau tak simpan kat sini, alamatnya hilang macam tu sajalah. 

Kalau ada yang sudi nak membaca dan lihat gambaq-gambaq ni, terima kasih ye.
Wassalam.

19 comments:

Nafira usof said...

meriahnye barang hantaran.. terliur tengok semua hantaran yang boleh di makan tuh.. sedapnyeeeee..

moga kakak kak azie cepat sembuh yer..:)

azi said...

Terima kasih Zura..sama sama kita doakan kesihatan Kakak akak ye...:)

Acik Erna said...

assalam azie..selamat bertunang buat anak sedara azi..semoga dipanjangkan jodoh.
semoga juga kak ilah azi..cepat sembuh
azie.tak menahan bila tengok gambar2 makanan ni..lebih2 lagi cili yang dah tau rasa dan keenakannya.
sedap sangat..salam untuk mak azie ye

azi said...

Wsalam akak..
Saya aminkan doa-doa akak tu. SEmoga dimakbulkan Allah..

p/s cili tu memang banyak peminat akak..he..he..

azi said...

Wsalam akak..
Saya aminkan doa-doa akak tu. SEmoga dimakbulkan Allah..

p/s cili tu memang banyak peminat akak..he..he..

Kakzakie said...

Amboii!! banyaknya makanan buat hantaran, cantik-cantik lagi gubahannya. Dlm best tengok gambar nampak adik apasal pulak bertampal? Kesiannya... tapi masih boleh senyum lagi tu:)

azi said...

Adik jatuh basikal..Umi sibuk didapur, dia sibuk main basikal ...bawa ke klinik, kena cucuk sau jarum...:)

lizz said...

waa kemain meriah majlisnyer...hantaran pun cantik-cantik

Zaitun said...

Selamat bertunang buat anak saudara azi.

Teruja betul kak Zai tengok hantaran dari kedua2 belah pihak...macam2 ada hihihi...

Doa dari kak Zai semoga kakak azi sembuh dari penyakitnya...In Shaa Allah.

azi said...

Lizz..
Terima kasih sudi singgah sini ye...:)

azi said...

Salam rindu Kak Zai...
Kat Kedah ni, bertunang bagi manisan macam tu aja..:)

p/s Semoga Allah S.W.T makbulkan doa akak tu..Insyaallah..

wahida said...

lor...sian pada kak Atin...baju dia besar...huhu...

takpe lah, yg penting semua dah selamat pun kan kak...Alhamdulillah...

nea lopah said...

meriahnya....cntik sangat hantaran pihak perempuan..kreatif betu mak dan azi. Nampak real semua nya.

azi said...

Wahida...
Ya...memang nampak besaq pun baju tu..kesian dia, nampak lagi berisi ler...he..he..

azi said...

Nea lopah...
terima kasih atas pujian tu ye..he..he..

MulutPayau said...

meriahnya....
Tak tahu nak komen apa..hihihi..
Tak jemu menatap setiap gambar tu..hntaran pulak cantik2....Azi ngan emak mmng kreatif...

azi said...

MP..terima kasih atas pujian..he..he..saya tolong siapkan dulang hantaran aja....:)

BungaTulip said...

wah kak, meriah sungguh majlis. suka tgk barang hantaran yang di gubah tu. kretif la

azi said...

Bunga Tulip..
TQ ye sudi singgah blog akak ni...:)