Followers

Tuesday, July 23, 2013

Rinduuuu....

Assalamualaikum.
Hari ini 24.07.2013 , bermakna sudah 15 hari kita di dalam bulan Ramadhan.
Tinggal setengah bulan saja lagi untuk kita melangkahkan kaki ke bulan Syawal.

Ramadhan kali ini, entah mengapa, rindu pada saudara mara yang telah meninggal dunia, begitu kuat mencengkam jiwa saya.
Selepas solat, semasa membaca ayat-ayat suci untuk dihadiahkan kepada saudara mara yang meninggal, saya mesti menangis teringatkan arwah Walid , arwah Tok Ayah , arwah Tok Lang, arwah Ayah Ngah, arwah Ayah Cot, arwah Teh dan arwah Mak Besaq saya. 

Saya teringatkan arwah Walid mungkin kerana kakak Illah saya yang sakit tu...rayakan makin dekat, kalau ada arwah Walid, mungkin dugaan ini lebih kuat untuk kami hadapi dan terima. Sewaktu saya menulis N3 ini pun, perasaan sebak saya tak dapat ditahan-tahan lagi. Macam-macam yang saya fikirkan.
Mungkin orang nampak saya gembira..hakikatnya saya seorang yang tahu.
Betapa perit untuk menyembunyikan kesedihan hati ini didepan emak mahupun kakak sendiri.
Saya tak tunjukkan kesedihan kerana saya tak mahu emak lagi sedih, sekarangpun bila emak ceritakan pasal kakak Illah dengan mata yang merah, kedudukan saya selalu membelakangi emak....:)

Arwah Tok Lang, Ayah Ngah dan Ayah Chot adalah insan-insan yang saya menumpang kasih selepas Tok Ayah (ayah emak saya) meninggal dunia.
 
Saya begitu rindukan kehangatan pelukan Tok Lang dan senyuman Ayah Ngah .  Rindukan senda gurau Ayah Chot yang selalu membawa saya ronda-ronda menaiki motosikal nya.Rindukan
 Mak Besaq (isteri Ayah Chot) yang melayan saya seperti anaknya sendiri dan rindukan Arwah Teh  (adik emak) yang pandai memasak. Kalau pi rumah Teh dulu, dalam masa 30 minit selepas kita sampai kat rumah dia, hidangan seperti mee gorang mahupun bihun  goreng yang begitu sedap mesti sampai untuk santapan kita..

Sungguh!!! Betapa rindunya saya dengan kenangan masa lalu....

Semoga semua orang-orang yang saya sayangi ini ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan dikasihi Allah S.W.T.

Semoga berjumpa lagi.
Wassalam

18 comments:

Nafira usof said...

Al-fatihah buat mereka semua..
moga Aman damai di sana.
bertuah mereka sebab punye anak mcm kak azie.. sentiasa mengirimkan sesuatu buat mereka.

setiap yg berlaku pasti ade hikmah kan kak.. moga kak Azie tabah hadapi dugaan ini.

Acik Erna said...

assalam azie..setiap kali ramadhan memang perasaan rindu kita lebih menebal..hari2 biasa pun rindu..tapi perasaan rindu lebih dirasa dibulan ramadhan kan

azi said...

Nafira...
hanya doa yg dapat dikirimkan buat mereka Zura...semoga bila sampai saat kita nanti, anak-anakpun akan melakukan yang sama....

Ye zura, setiap apa yg berlaku ada hikmahnya dan akak percaya..sebab tu akak selalu katakan pada kakak akak, dugaan Allah ini bermacam...macam dia diberikan kesakitan..setengah orang diuji dengan kekayaan..

azi said...

Kak Erna..
Ye akak, bila Ramadhan, ingatan tu lebih mendalamkan...tambah-tambah dekat nak raya ni..

Kakzakie said...

Bila hari raya kian hampir rasa sebak kian terasa di hati kita azi. Kakak rasa bukan kita saja tapi rata-rata punya rasa yg sama.. Apa lagi bila dengar bacaan tadarus terasa bagai membacanya ketika saat kematian mereka dulu. Dengar lagu raya yg dulu-dulu pun sama juga.

Kakak kalau lagu raya yg baru tak terasa dihati azi tapi kalau lagu masa kakak kecik sedihnya sampai boleh meleleh airmata.

inazamri said...

ina baca tulisan akak ni pun dah rasa sebak.Ingatan ina pada arwah mak abah tak la terlalu kuat,mungkin sebab ina kehilangan mereka sejak kecil.tp kehilangan arwah nenek dan arwah pakcik mmg buat ina terasa kehilangan yg amat kerana mereka la yg jaga ina sejak ina usia 6 thn.Al Fatihah buat insan2 yg kita sayangi

azi said...

Kak Zakie..
Lagu raya dulu-dulu sedap didengar hingga sekarang sebab digubah dengan "jiwa" , sampai kita boleh merasai cerita yg.disampaikan...lagu sekarang ni, kebanyakannya lagu untuk berseronok aja..lagu raya Siti boleh tahan.:)

azi said...

Inazamri...
Akak tahu cerita Ina sebab akak dah baca cerita Ina dulu-dulu tentang dan rumah ..memang sedihkan Ina bila teringatkan orang-orang yang kita sayang..tambahan lagi dah nak raya ni...Semoga mereka semua ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.

MulutPayau said...

Al-fatihah utk mereka semua...
Sebak saya baca kisah Azie...sabar ya...
Saya tahu Azie sentiasa tabah dan kuat hadapi segalanya....

❤Kamsiah❤ said...

bila raya,mmg sedih dan sayu bila terinagt pada yg telah tiada..kdg2 dgr lagu raya pun dah cukup sayu..

~ yus ~ said...

Al-Fatihah untuk semua mereka yang kita sayangi di alam sana.

azi said...

MP..
sebagai insan biasa, kadangkala kita redha dengan setiap yang berlaku, cuma kadangkala bila mood sedih datang, bermacam kemungkinan yang bakal berlaku selalu difikiran...tQ Mp..

azi said...

Kamsiah...
Memang, lagu raya kalau kita hayati betul-betul, boleh meraung kita dibuatnya..:)

azi said...

Ye Yus..
Alfatihah untuk ..semoga mereka tenang disana..

lieyalatif said...

al fatihah...moga mereka tenang disana....moga mereka menanti kite dipintu syurga Allah....

azi said...

lieyalatif..
TQ sudi singgah sini..:)

BUNDA a.k.a KN said...

bunda rinduuu zaman kecik2 dulu..pelagi dekat2 musim raya macam ni...

azi said...

Ye Bunda..
zaman-zaman kecik2 dulu memang manis untuk dikenang..terasa ingin masa diputar kembalikan...:)