Followers

Monday, July 29, 2013

Salam Ramadhan ke 21

Assalamualaikum.
Selamat berpuasa  untuk hari ke 21 ye..semoga Allah s.w.t. terus memberikan kita kesabaran dan kekuatan menghabiskan baki Ramadhan yang tinggal  8 hari saja lagi sebelum kita semua menyambut hari kemenangan,  1 Syawal yang mulia dan dinantikan kita semua.

Malam -malam terakhir ni, mesti semua masjid atau surau kat tempat kita masing-masing berlumba-lumba untuk memperbanyakan aktiviti bagi mengejar malam lailatul qadar. Surau kat tempat saya, setiap malam bermula malam ke 20  diadakan qiamulail. Jemaah akan bermalam kat surau tu ....Along dengan kawan baiknya, Akif pun ikut sekali.

Pukul 5.30 pagi Along akan balik dan terus tiduq. Makan sahurpun tak mau sebab mengantuk sangat..Pukul 6.30 saya akan kejutkan dia balik untuk kesekolah pulak...
 
Hari ni nak kongsi hidangan berbuka hari ahad hari tu.
Pajeri rebung dengan udang, masak lemak cili padi pisang hasil air tangan emak, kari ikan nyok-nyok, sup tulang, sambal tumis telur, daging dendeng, kerabu mempelam dengan sotong dan sambal kicap.
 Kerabu mempelam dengan sotong (pilihan Umi)
 Sup Tulang (pilihan Ayah)
 Daging Dendeng.(pilihan Kakak Ainaa)
Nampak macam berminyak sikitkan..untuk makanan berdaging, selalunya saya akan masukkan sedikit minyak zaitun.
 Pajeri rebung dengan udang.
Kebetulan balik kampung hari sabtu ada rebung madu, saya masaklah pajeri rebung.

Untuk Along  pulak , setiap hari kena ada sambal tumis..tak kiralah sambal apapun..untuk berbuka kali ini, saya masak sambal tumis telur aja. Papadom pun kena ada hari-hari untuk penambah seleranya. 

Cukuplah rasanya ye buat kali ini,
Semoga berjumpa lagi.
Wassalam.


17 comments:

ainnoraini said...

azi...sedapnya kerabu mempelam tuu..terliur ni tau...

nnt hari raya nak gi jalan2 SP la...nk jumpa n peluk cium azi yg manis ni tau..

Kakzakie said...

Setiap ahli ada kesukaan masing-masing itu yg jadi macam-macam terhidang atas meja ye Azi. Kalau kakak memang beli ikut selera anak jadi makan apa yg ada ajelah..

Pajeri rebung azi nak tahu juga kakak resepinya sebab kakak tak pernah makan...

MulutPayau said...

Cepat jer masa berlalu..dah nak penghujung ramadhan..

Suka tengok kalau Azie masak..macam2 menu ada...semuanya sedap dan mnyelerakan...

azi said...

Ain...
Bolehhhh..datanglah..raya ke 5, azi dah ada rumah..:)

azi said...

Kakzakie..
pajeri tu macam kari daging la, cuma kita tambah gula untuk maniskannnya..nanti saya masukkan rsepinya kalau kakak nak...:)

azi said...

MP...
kat rumah ni, macam2 selera ada..he..he..kalau dah lima orang, 5 macam le kena masak..he..he..

inazamri said...

tak tahan ina tengok pajeri rebung ngan udang tu kak.Tak penah makan.Selalu mertua buat gulai rebung dgn ayam je.mesti sedap sgt ni.Ina akan beraya di Kedah seminggu.Inshaallah ada kesempatan mmg teringin nak beraya rumah akak.Bg no hp akak ye kat email ina.rozilina01@yahoo.com atau rozilina02@gmail.com.

Nafira usof said...

Bertuahnye suami dan anak2 kak Azie.. macam2 lauk2 ade haaa.. masak sendirik pulak tuh~ kalo zura memang lauk beli kat bazar jer.. kalo masak pon yg simple2 jer~

azi said...

Inazamri..
Rebung kalau buat gulai dengan udang pun sedap...

p/s raya kelima akak dah balik SP...nanti singgahlah ye..tapi bagitau awal tau, boleh akak masak istimewa sikit..he..he..nanti akak emailkan nombor phone ye...:)

azi said...

Nafira
Sampai rumah aje, akak macam lipas kudung tau...tapi Insyaallah, sebelum berbuka, semua permintaan masakan sempat dimasak..he..he..

Acik Erna said...

assalam azie..rwbung madu sedapkan..akak suka..masak apa pun sedap

Acik Erna said...

assalam azie..rwbung madu sedapkan..akak suka..masak apa pun sedap

azi said...

Akak erna..
sedappp akak..lebihan rebung semalam saya buat masak lemak putih...kalau masak lemak cili padi lagi sedappp..

~ yus ~ said...

yus berkenan dengan sup tulang tu...:)

azi said...

Yus..
memang sedap sup tulang tu..:)

Zaitun said...

Semua menu yang azi tunjukkan sedap2 belaka...terliur kak Zai dibuatnya hehehe...

lieyalatif said...

**selamat hari raye aidilfitri...mohon ampun maaf zahir dan batin...moga2 kite mendapat keberkatan di syawal yg mulia .....

hati2 pulang ke kg yeak...