Followers

Tuesday, July 16, 2013

Salam Ramadhan hari ke 8

Assalamualaikum semua.
Hari ni dah masuk hari ke 8 kita berpuasakan. Sekejap aja rasa masa berlalu .
Harapan saya semoga kawan-kawan semua dapat menjalani ibadah puasa dan menunaikan solat terawih dengan tenang dan sempurna.

Kesihatan saya  , Ramadhan kali ini, kurang baik sikit. Mungkin sebab sebelum masuk bulan Ramadhan hari tu, saya demam, jadi bila dah mula puasa tu, rasa macam dah kuat sikit, ubat memang saya tinggalkan terus. Sampai sekarang, badan dan perut saya memang rasa tak sedap. Rasa sebu aja...saya pernah tak boleh tidur sampai waktu sahur disebabkan angin dalam perut saya ni...rasa memulas-mulas, sakit macam nak bersalin pun ada..pagi tadi pun macam tu, selepas Cik Abang saya sapukan minyak gamat kat perut dan belakang saya, rasa ok sikit...tapi, alhamdulillah, walaupun rasa kurang sihat, ibadah puasa masih mampu saya buat...mungkin ini semua ujian Allah S.w.t kepada saya....

Bulan Ramadhan kali ini jugak, semua hidangan untuk berbuka dan bersahur, saya masak sendiri. Selalupun memang saya masak tapi Cik Abang akan pi jugak Pasar Ramadhan untuk beli apa-apa yang dia rasa teringin... tahun ni memang tidak, sebab kebanyakan makanan  yang dibeli tu, rasanya kurang sedap dan selalunya tak habis....dah jadi membazirkan...tahun ni cuma anak-anak aja yang akan beli apa-apa yang depa teringin macam Roti John ataupun ayam percik.
Menu hidangan setiap hari saya masak mengikut selera anak-anak. Keutamaan memang untuk mereka. Macam Along, berbuka dan  bersahur mesti ada papadom. Selalunya waktu sahur, anak-anak suka makan nasi goreng dan bihun goreng.

Pagi tadi saya cuba masak nasi putih, memang tak jalanlah. Along dan kakak Ainaa memang tak makan langsung. Sekadar minum sedikit air milo yang saya buat, makan kurma dan terus sambung tidur.
Pagi tadi saya masak ikan cencaru sumbat, daging masak kicap, rebus telur masin, panaskan ayam beriani dan pajeri terung lebihan berbuka semalam, sedikit acar buah dan goreng papadom.
Hanya Cik Abang saya yang makan, saya pun cuma jamah sedikit nasi .Emak saya memang jarang makan nasi waktu sahur. Balik terawih yang dihabiskan sampai 23 rakaat termasuk witir (saya cuma buat 8 aja..:), emak akan makan nasi. Waktu sahur dia akan bangun minum susu dan makan kurma aja.

Alhamdulillah, Along kalau tak pi tuition, memang tak tinggallah solat terawih. 
Tahun ni Along buat perangai pelik sikit...siap suruh ayahnya belikan jubah.
Selalu memang susah nak suruh dia pakai. Jubah yang dibeli mak saya di Mekah dulu memang tak pernah dia pakai..sekarang ni dah tak muat dah...Bila tengok Along siap berjubah putih dan berketayap, saya rasa sebak dan terharu...dah besaq dah anak Umi. Semoga Along akan menjadi anak yang taatkan perintah Allah serta kami , kedua orang tuanya dan bertanggungjawab kepada kedua oang adiknya. Selama ni pun Along memang tak pernah lagi buat perangai yang menyusahkan kami..kalau suruh pi kedai 4, 5 kali sehari pun, dia ok saja....

Alhamdullilah jugak, persiapan raya untuk anak-anak semuanya sudah siap. Baju melayu, baju kurung semuanya sudah ditempah. Kasut raya dan baju kasual pun semuanya sudah siap bergantung dalam almari masing-masing. Semuanya senyum sampai ke telinga sebab apa yang diinginkan, dipenuhi oleh si Ayah. Tahun ni seluar raya depa selain seluar jeans, bermacam warna. Along siap beli warna merun, Adik Aishaa warna merah, Kakak Ainaa pulak warna biru .
Rasa terhibur hati tengok anak-anak saya gembira mencuba pakaian raya masing-masing.
Oklah ya, Cukuplah sampai disini  . Rasanya dah banyak saya melalut tu..he..he..
kalau ada kelapangan, kita bertemu lagi disini.
Wassalam.

16 comments:

ainnoraini said...

salam azi, ain pun masak jugak untuk juadah berbuka puasa..beli kuih pun kadang2 tak habis makan.. tapi kalau ada yg teringin nak makan beli la jugak...

~ yus ~ said...

salam ramadhan kak azie. Alhamdulillah dpt masak semua sendiri untuk berbuka dan sahur ya kak. Semua persiapan pun dah ready. Yus baju kasual anak2 belum settle lagi, kasut pun belum, masih tak keluar rumah lg dalam pantang kan, tu yg lambat mencari semua...huhu.

Zaitun said...

Azi kena jaga makan dan jangan lupa makan ubat supaya cepat sembut.Buat along syukur alhamdulillah semoga dia menjadi anak yang membanggakan ibubapa.

Kak Zai belum lagi shopping barang lain cuma baju kurung saja yang sudah siap.

Kakzakie said...

Kakak rasa azi macam kakak ada gastrik so tak boleh makan terus makanan pedas/berminyak masa berbuka. Kakak selepas sahur mesti minum gaviscon sesudu bagi buang angin. Ubat gastrik tak tinggal azi. Alhamdulillah bolehlah juga walau pedih sikit-sikit tu biasalah..

Persediaan utk anak kalau dah lengkap kita lega azi. Utk kita tak kisah sangat.

Acik Erna said...

assalam azie..dah sehat ye..Alhamdulillah..
akak dah 2 hari tak dapat pi terawikh..batuk teruk..

Nafira usof said...

rindu kak azie.. lama x update..:)

zura kaolo hari keje memang x masak kak~ sampai rumah pon dah pukul 6.30petang paling awal.. sempat masak nasi dan bancuh air jer.. lauk2 semua beli siap jer kak.. sonok dgr citer kak azie.. siap masak nasi/bihun goreng waktu sahur.. hehehe.. zura panaskan lauk beli kat bazar tu jer.. hehehe..

persiapan raya anak2 hampir siap.. weken nih gi beli kasut jer.. baju kurung n melayu dah tempah..tunggu siap jer.. tinggal beli baju casual untuk mama papa jer..

ohh.. terpanjang dah komen.. ape2 pon, selamat berpuasa yer kak azie.. semoga kesihatan akak makin baik..:)

azi said...

Ainnoraini..
Ye Ain, sayangkan kalau beli makanan tapi tak makan...anak-anak pun tak berapa kisah sangat..janji ada sambal tumis hari-hari...:)

azi said...

Yus..
berpantang dalam bulan ramadan, banyak cabarannya kan Yus..akak dah pernh kena masa Along dulu...lepas tu, fikir nak gantikan puasa pulak...harap Yus jaga kesihatan ye dalam pantang dan jaga pemakanan..

Tak pa. lepas ni, dah kuat sikit, bolehlah pi beli baju raya anak-anakkan...:)

azi said...

Salam Kak Zai..
Akak lepas ni mesti shopping sakan, mesti banyak membeli untuk cucu sulungkan..saya pun tumpang gembira akak...:)

azi said...

Kakzakie..
ye kakak...saya pun rasa macam gastrik jugak..kalau memulas tu, mau pecah peluh jugak...lepas ni saya akan suruh Cik Abang beli gaviscon, dengaq kakak cerita , macam ok aja..

p/s Keseronokan hari raya tentulah untuk anak-anak ye kakak, kita ni bila dah semakin berumur tu..untuk kita sendiri tak fikir sangat..:)

azi said...

Acik Erna..
Harap kakak cepat sembuh ye...saya perasan kakak kalau batuk susah legakan..macam saya jugak..:)e

azi said...

Nafira..
Kalau ikutkan hati memang malas Zura nak masak pagi-pagi ni..tapi dah jadi emak budak, kenalah rajinnn..he..he..selalunya paling lambat akak akan bangun pukul 4.00 pagi..lepas tu terus tak tiduq dah..

Zurapun dah siapkan baju anak-anak dah ye..senangkan...bukan apa, nanti kalau lambat, sesak sangat kat pasaraya tu..

MulutPayau said...

Saya pun masak sendiri walau ala kadar..janji anak2 suka..Mujur dia orang tak banyak karenah...
Wahhhh dah siap baju raya semuanya ya...saya belum lagilah....

azi said...

MP....
Kebetulan ada masa Sabtu hari tu, Cik Abang ajaklah pi beli baju raya..itupun dah ramai orang....:)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Jaga kesihatan akak. Semoga dapat berpuasa dengan baik. Makan ubat dan ikut nasihat doktor. Semoga akak cepat sembuh.doa banyak-banyak. doa di bulan puasa makbul di sisi Allah.

azi said...

PMDR..
Terima kasih atas nasihat. Insyaallah, selagi boleh tahan, kak Azi akan terus berpuasa disamping berdoa selalu..