Followers

Monday, March 14, 2011

Kenapa Wanita sukakan bunga terutamanya, Ros...?


Salam...

emm...hari ni dah masuk minggu baru...pertengahan Mac dah...sekejap saja masa berlalu sekarang ni...rasa macam tak cukup 24 jam untuk buat kerja...tambah2 kerja rumah...

Hari ni saya nak bercakap pasal Bunga...mengapa ya ...kebanyakan orang perempuan sukakan bunga ...terutamanya bunga Ros..saya sendiri begitu sukakan bunga ros...rasa tenang jiwa ini bila melihat kuntuman bunga-bunga itu walaupun hanya bunga plastik. Saya perhatikan, orang perempuan ni kalau dapat hadiah sejambak bunga....emmm....riangnya tak terkira...senyumnya sampai ke telinga..he..he...Ada seorang kawan ofis saya, dia selalu dapat jambangan bunga dari teman lelakinya......Hadiah hari Jadi ....Hari kekasih....untuk memujuk bila dia merajuk.....boleh dikatakan setiap tahun sepanjang saya bekerja di sini...dalam 4 - 5 jambangan bunga , pasti dia terima dan jambangan bunga itu semuanya bunga ros. Nak tahu...sepanjang perkahwinan saya dengan Suami selama 16 tahun, hanya sekali saja dia belikan saya bunga....Ros kuning.. Saya ingat lagi tarikhnya...20.10.1995 ....hadiah harijadi selepas 2 bulan perkahwinan kami....selepas itu..saya tak pernah mendapat jambangan bunga lagi walaupun dia tahu saya sangat sukakan bunga ros....dia lebih suka hadiahkan saya Jam tangan , barang kemas ataupun beg tangan...dan saya tak pernah meminta.....

Saya pasti sebab semua orang perempuan sukakan bunga ialah kerana ia melambangkan kelembutan, cantik dan wangi untuk dihidu....macam kita...betul tak?...

8 comments:

kak Erna said...

azi..akak setuju..bunga ros memang cantik dan wangi..bukan setakat bunga plastik azi..
gambar2 bunga ros yang azi letak diblog ni pun..cantik2 tak puas tengok..
nanti letak lagi ye azi..boleh akak tumpang tengok.tq azi..

azi said...

Salam kak..
Kak...hanya org yg. mempunyai minat yg. sama saja yg. dapat memahami kan kak...saya tahu akak pun suka bunga ros...nanti kalau saya jumpa bunga yang cantik2, saya letakkan.ok....tapikan kak...walaupun sukakan ros,,saya tak tanam pun pokok bunganya..ha..ha...rumah akak ada tak?..

kak Erna said...

azi..kita serupa..he he..suka aje..tapi tak tanam..kalau dah teringin sangat akak beli bunganya aje..
suka baunya yang wangi..
tapi kat opis akak ada bunga ros..tapi akka tak petik pun sayang..tengok2 pegang je dan mencium baunya yang wangi.

azi said...

Yelah..akak..saya ni kalau tanam pokok, lebih suka pokok hijau sebab pokok berbunga ni kena dibelek2 selalu...saya nikan malas....he..he..

Anonymous said...

Saya sangat teringin kan bunga pemberian suami saya.. Walaupun dah beberapa kali saya nyatakan keinginan saya, tapi dia tetap tak nak belikan juga..Bila ditanya, dia hanya diam.. Dia boleh belikan saya mcm2, benda mahal2, tapi tidak bunga.. Sampaikan jika dia belikan saya apa2, saya tak terasa ingin menghargainya. 2 minggu lepas hari anniversary kami ke lima.. Saya masakkan sesuatu yang istimewa utknya, ambil cuti setengah hari, tapi dia balik tetap tanpa bunga walaupun sekuntum utk saya..

azi said...

Puan XX...
Kadang2 kita tidak dapat membaca fikiran orang lain walaupun orang itu suami kita sendiri...akak rasa suami puan mungkin rasa membazir ..bungakan mahal jugak tu...dan cepat pulak layu...berbeza dengan barangan yg. tahan lama, sebab tu dia sanggup membelikan puan barangan yg. mahal ...akak faham perasaan puan..tapi..cubalah untuk memahami...dan hargai setiap pemberiannya....jgn sebab hal itu akan ada perasaan tidak elok padanya..selamat menyambut ulangtahun perkahwinan akak ucapkan, semoga kebahagian yg berkekalan akan menjadi milik puan.

Anonymous said...

ya lah kak.... p cm na na tahu sama ada seseorang tu suka kan kita ke tak.... ini yangbuat ku runsing..

azi said...

Cik YY..
Emmm.kalau nak tahu dia sukakan kita atau tidak..senang saja...kalau dia berikan kita lebih perhatian...selalu call...malu2..cakap pun lembut semacam..sah2 dia sedang cuba mengorat tu..he..he..