Followers

Saturday, April 16, 2011

Mee Udang Pulau Aman, Penang.


Mee udang Istimew Pulau Aman

Air Kelapa Pandan

Pulau Aman dari kejauhan

Bubur Nasi sarapan Pagi Tadi


Assalamualaikum...


Hari ni Sabtu, walaupun bercuti, tapi saya kena berkursus tentang keselamatan Pekerjaan kat tempat keja....kursus tu habis pukul 1.00 tengahari...semalam kan saya bagitahu yang Cik Abang ajak ke Pulau Aman, Pulau Pinang untuk makan Mee Udang..jadi sampai saja rumah...saya terus sembahyang..anak2 pulak sudah bising sebab Umi lambat...he..he.. anak2 kalau berjalan..nombor satu....kami bertolak dalam pukul 2.30 petang. Perjalanan dari SP ke Jeti Batu Kawan dalam 50 KM....sampai saja ke jeti..bot yang nak ke Pulau Aman sudah ada..jadi kami terus naik saja lah...tambangnya cuma RM 6.00 untuk dewasa pergi/balik dan kanak2 cuma RM 2.00. Perjalanan ke Pulau Aman pulak cuma mengambil masa selama 10 minit sahaja . Disebabkan masa yang singkat...sebab bot terakhir pukul 6.00 petang...kami terus ke tempat tujuan utama..iaitu Restoran Terapung yang menyajikan Mee Udang Istimewa dan Air kelapa Pandan....udang dia fresh sangat...Mee Udang ni berharga RM 10.00 sepinggan....Air Kelapa pula RM 4.00 sebiji....Along dan Cik Abang saya masing2 habiskan 2 pinggan mee.......Along, kalau Mee Udang, memang suka sangat....Mee dia boleh tahanlah....kesegaran udang itulah yang menyedapkan rasa mee tu.....Kalau nak tahu...Pulau Aman ini adalah lokasi pengembaraan drama " Seribu Kali Cinta" yang disiarkan di TV3 tidak lama dulu. Maaf ye..gambar tak banyak sebab suruh Along yang ambik..lain yang Umi dia suruh..lain yang dia buat...konon2 dia tu fotografer pro lah..he..he...tapi satu pun Umi tak boleh tumpang....lari tajuk.

8 comments:

Acik Erna said...

azi..dah banyak jugak akak baca n3 kawan2 disebelah utara..selalu cerita pasal mee udang..
akak pun fikir macam azi jugak..mungkin sama dengan mee lain2 tu kan..yang membezakannya cuma udang..dan guna pulak udang segar..mesti manis je rasa dia.

al-lavendari said...

terima kasih kerana sudi follow dan letak banner kontes saya kat side bar ..

saya tak pandai masak, tapi sangat pandai makan.

azi said...

Akak....
Kat belah utara ni famous juga la mee udang...banyak tempat...tapi yang membezakan rasanya saja......ada sedap..ada x sedap...Kat SP ni..5 minit perjalanan dari rumah saya...memang sedap sangat kak..orang panggil Mee Udang banjir...nanti akak datang..saya bawa akak pegi situ ye...he..he..

azi said...

En. AL...
terima kasih ye sudi folo saya...satu penghargaan buat diri saya ni.....
saya pun tak pandai masak....masak gitu2 saja...janji keluarga saya suka....

intan said...

as salam kak azie

sya 1st time buka blog akak nie..sya tertarik dgn N3 yg ade dlm ni lbh2 lg dlm N3 'masakkan ku'..sya ni minat gile memasak..suke sgt.!bila tgk resepi2 akak sya rasa cuti ni nak try..kak azi msti pndi masak kan..?sya pun suka masak dan bg kwn2 mkn..

azi said...

Wsalam Intan....
Terima kasih ye sudi singgah kat blog akak yg.tiada apa2 keistemewaan ini.akak pun baru aje dalam "dunia blogger"ni..baru belajar2...
Intan..akak tak pandai memasak...masak untuk family dan kawan2 makan ..bolehlah..ha..ha...
kalau Intan nak cuba resepi yang ada kat sini..cubalah...tapiii...akak rasa Intan lebih pandai masak dari kak...betul tak?

Unknown said...

akak, mee udang kat pulau aman tu memang best ...kalau pekena mee ketam kat juru lagi best...adehhh terliur dh ni..tak sabar nk blk malaysia ni..hehe

azi said...

Nieza...amboi !!!.sibuk betul cik adik kita ni...he..he..Nieza...mee kat situ memang sedap...sebab udang dia fresh..tapi tak boleh lawan dengan Mee udang Banjir kat tempat akak ni...memang sedapppp...Nieza...Mee ketam dekat Juru tu dekat Ikan Bawal panas ke...?..
p/s Tak payah balik Malaysia nak makan Mee..akak rasa Nieza masak lagi sedapppp...he..he..