Followers

Friday, April 15, 2011

Salam Jumaat..

daging Bakar dan Sambal Kicap
Ikan Jenahak Masak Asam
Ayam Masam Manis
Sayur Campur
Daging Masak Hitam

Assalamualaikum dan Selamat Petang

Salam Jummat diucapkan. Semoga semua pengunjung yang sudi menziarahi blog saya ini, Sihat2 semuanya ye..maklumlah sekarang ni, musimnya tak menentu..sekejap panas..sekejap hujan...saya pun semalam dah kena demam selesema....rasa sakit satu badan..yang tak tahan tu, air hidung ni tak berhenti mengalir..Alhamdullillah...hari ni dah ok dah...
Bila dah sihat tu..macam biasa le...aktiviti memasak kena le diteruskan..tapi hari ni saya masak simple2 saja...pagi tadi masak kanji....rasa teringin nak makan kanji....tak sempat nak ambik gambar..kanji dah habis masuk perut...he..he..anak2 suka..maklumlah..dah lama saya tak masak kanji...cadang tu esok, saya nak masak lagi...tapi esok saya ada kursus......habis dalam pukul 1.00 macam tu....lepas tu Cik Abang ajak pegi Penang pulak..bawa anak2 naik bot ke Pulau Aman...saya pun tak pernah pegi....dengar2 tu Mee Udang kat situ sedap...nanti saya ambikkan gambarnye ye....kat atas tu masakan saya untuk hari ni.....dan kat sini saya nak sertakan Resepi Daging Masak Hitam ajaran nenek saudara belah Cik Abang...main cakap mulut saja masa ambik resepi ni..jadi saya agak2 sajalah..Daging Masak Hitam ini kegemaran kawan2 yang selalu datang makan kat rumah...terutamanya Puan Zuraida dari Penang. Dia yang minta saya letakkan resepi tu kat sini....

Bahan-bahannya:

Cili kering (ikut pedas)
4 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
10 biji buah keras
6 batang serai
Sedikit Halia dan Lengkuas - semua bahan2 ni dimesin halus
1/2 kilo Daging segar tempatan yang telah dihiris
1 cawan kecil kicap Cap kipas udang - kalau tak hitam, tambah lagi
Bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga
Sedikit Minyak masak
Sedikit gula

Cara memasak:

1. Masukkan daging yang telah dihiris ke dalam periuk. Masukkan sedikit minyak, bahan-bahan yang dikisar tadi, Kicap Cap Kipas Udang, buah pelaga, Kulit kayu manis dan bunga cengkih serta sedikit air.
2. Letakkan atas api. Masak sampai agak kering dan naik minyak.
3. Masukkan sedikit gula serta bawang besar yang dipotong bulat. garam tak perlu ye sebab kicap tu dah masin.
4. Angkat dan hidangkan.

Senang sajakan. Selamat Mencuba.

4 comments:

ady said...

as-salam
sedapnya daging masak hitam, dah lama dah tak masak..kalau masak ni mesti nak kasi pedas2....

kak Erna said...

azi..meriahnya lauk azi..macam macam ada.
akak ambik jugak resepi daging masak hitam ni.ye..insyaallah nak cuba jugak nanti..
macam mana demam selesema azi..
rajin2 makan ubat ye..semoga demam azi sembuh sepenuhnya..

azi said...

Wsalam Ady..
Ady..resepi tu akak ambik dekat nenek saudara..orang tua2 masak ni memang sedapp...kena dengan selera akak ..senang pula cara masaknye...emmm..memang ...akak pun suka pedas...

azi said...

Akak
emmm..cubalah daging masak hitam tu..senang saja cara masaknye...masukkan semua dalam satu bekas..pas tu masak sampai separuh kering...sedap kak...resepi orang tua2....
Akak..demam saya dah baik dah...cuma mulut saja yg. pecah2...terima kasih kak atas ingatan akak tu....bye..