Followers

Tuesday, April 12, 2011

Senyummmmm....



Assalamualaikum...


Emmm...hari ni entah mengapa...tiba-tiba saja saya teringatkan persoalan ini. Sebenarnya, saya selalu memikirkan tentang hal ini. Saya ni...peramah la jugak orangnya...suka ketawa dan tersenyum kalau kenal dengan seseorang itu....saya tak pandai nak sombong dengan orang yang saya kenali...kalau jumpa kat mana2 saja...mesti saya nak tegur...wpun pernah jumpa sekali...kalau jumpa lagi..saya akan tegur balik orang tu...tak kira le kat kedai ke, kat pasar ke...tapi kalau orang tu bersikap sombong dengan saya, saya akan cuba elakkan diri ...sebab saya pernah terkena..kat kedai barang...ada sorang perempuan tu , saya perasan...asyik sangat dok tengok saya...bila saya perasaan dia memandang saya, saya pun senyumlah sampai ke telinga...tapiiiii.....senyuman saya langsung tidak dibalasnya...sedangkan mata bertentang mata ni...selamba saja dia berjalan keluar dari kedai itu....saya sungguh hairan dengan orang yang macam ni....kenapa perlu bersikap sombong?....susah sangatkah nak menghadiahkan sebuah senyuman...saya tak pernah melakukan kesalahan pada dia..kenal pun tak...nak kata dia tu cantik ...tak lah cantik...nak kata dia hebatt...tak jugak...jadi ...mengapa perlu dia bersikap sombong?....Sikap dia cukup berbeza dengan sorang Mak cik yang saya jumpa dekat pasar. Mak cik ni siap naik kereta mewah lagi, mukanya manissss.... sangattt...gaya-gaya mak hajah@ datin...tapi...sikapnya cukup menyenangkan hati.. Dia yang tegur saya dulu masa kami masing-masing memilih sayur...saya kalau orang dah tegur tu...apalagi..rancaklah bercerita....Walaupun Mak cik ni nampak hebat..tapi dia sikitpun tak bersikap sombong....murah betul dengan senyuman...yelah...dia tahu yang senyuman itu juga merupakan satu SEDEKAH.....lagipun senyuman yang kita lemparkan pada pertemuan pertama dengan seseorang secara tidak langsung sudah mengambarkan diri kita pada orang tu....Jadi, mengapa perlu bersikap sombong pada orang....kalau orang dah senyum dengan kita...senyum sajalah.....

10 comments:

Kakzakie said...

Mesti dia tak tahu yang sebuah senyuman yg diberikan secara ikhlas adalah satu sedekah. Senang nak dapat pahala kan. Rugi dia Azi. Tak apa Azi ikhlaskan senyuman Azi yg lebar sampai telinga tu....

ady said...

as-salam
Senyum itulah sedekah yang paling murah mudah. Tetapi sesetengah orang amat
berat dan payah sekali untuk berbuat demikian. Ada yang sukar memberi
senyuman, mungkin jiwanya sakit atau dalam dirinya tertutup pintu kebaikan
dan kebajikan.

kak Erna said...

azi..nanti azi sedekahkan senyum tu ngan akak je..dah tentu akak balas..
sedekah yang paling mudah pun orang tak boleh buat ye azi..
akak pun pernah jugak kena..dah tak layan tak pe..tapi akak tak serik pun..nanti akak jumpa orang lain puulak.senyum lagi..
nanti jangan lupa senyum sampai ketelinga lagi ye azi.

azi said...

Salam KakZakie...
Akak..ha..ha..saya memang suka senyum , jadi pipi tu tarik sampai ke telinga..ha..ha..
Akak..kadang2 saya tak faham...susah sangat ke nak balas balik semyuman tu..saya ni pompuan macam dia jugak...mungkin dia rasa saya tak layak utk.lemparkan senyuman pada dia kot...yelah..sapalah saya..

azi said...

Salam Ady..
yelah Ady...senyuman adalah satu sedekah yang tak perlu keluarkan belanja atau tenaga..tapi itupun manusia payah nak buat..memang betul kata Ady..mungkin jiwanya sakit ataupun dia rasa dirinya hebat sedangkan disisi Allah..semua manusia sama sahaja...

azi said...

Salam Kak Erna..
Akak..he..he...dengan akak selalu saya senyum....senyum sorang2...terutama bila baca coretan akak...memang kita tak pernah serik untuk memberikan senyuman pada orang...dah jenis macam tu..nak buat macam manakan kak..wpun terkena berkali2....nanti saya letak gambar senyum sampai ke telinga untuk akak ye...ha...ha...

Nieza said...

Assalam kak Azi, betulx2 manusia sama saja disisi Allah buat apa kita nk sombong diri kan....:)
p/s: akak dh ambil ke poskad yg saya kasi tu simpan yer buat kenangan.

azi said...

Wsalam Nieza....
Rambut sama hitam..tapi hati orang kita tak tahu....biarlah Nieza dgn orang macam tu....mudah2an kita sentiasa diberi petunjuk oleh Allah bagaimana utk. terus menjalani hidup ini...
Nieza...betul akak cakap..akak tak pandai mcmana nak ambik poskad tu....teringin jugak..tapi ...Nieza ajarlah ye..

azian said...

salam kenal...
kunjungan balas dr saya...
sy dah follow jugak...terima kasih yer...
sy suka senyum tapi org selalu salah faham dgn membuat andaian saya saje2 nak tunjuk lesung pipit...hehehheeh

azi said...

Wsalam Azian...
TQ ye sudi folo akak...
Tak apa kalau niat kita tak macam tu....bukan nak tunjukkan lesung pipit tu kan...he..he..kalau nak tahu...akak pun ada lesung pipit ..kawan ofis panggil lesung batu..he..he..jangan lupa datang lagi...