Followers

Monday, May 9, 2011

Sup sayur....

Sup Sayur

Assalamualaikum dan Selamat Malam..

Cuaca kat SP hari ni...malam ni..panas sangat....badan ni rasa melekit semacam saja...baru aje mandi....pastu tu, rasa nak mandi lagi....bila cuaca panas ni...makan pun rasa tak lalukan...
Emmm..tadi..Cik Abang saya suruh saya sediakan Sup Sayur untuk makan malam....biasanya malam kami jarang makan nasi...selalunya saya akan goreng Mee ataupun koeyteow....kadangkala beli aje apa2 yang rasa nak dimakan.....saya pulak petang tadi dah makan..habiskan lauk anak2 makan tengahari tadi...kalau tak habiskan..alamatnya basi macam tu saja...Sup Sayur yang saya sediakankan pun simple aje..masak pun dah dekat pukul 9.00 tadi....Cik Abang saya ratah aje sayur2an tu dengan Jagung rebus dan buah-buahan....disini saya sertakan resepi Sup Sayur tu yang saya rasa semua pun dah tahukan....

Bahan-bahannya:

Sedikit minyak masak - saya gunakan minyak jagung
Sedikit daging segar tempatan yang dihiris halus
15 biji bebola ikan
Sedikit Bunga Kobis, Carot, baby kailan dan Kobis
Sedikit daun sup
Satu labu bawang besar dipotong bulat
Sedikit serbuk perasa dan garam
1 cawan air
sedikit bawang goreng

Bahan-bahan tumis:

5 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
sedikit halia - dihiris halus

Cara memasak -

1. Panaskan minyak masak.
2. Masukkan bahan2 tumisan tadi.
3. Kacau sampai kuning sedikit dan masukkan daging.
4. Goreng sebentar sebelum masukkan air dan bebola ikan.
5. Masukkan bunga kobis dan carot.
6. Biar sampai mendidih sebelum masukkan kobis, daun sup dan Baby kailan.
7. Masukkan garam, serbuk perasa serta bawang besar yang telah dipotong .
8. Kacau sebentar dan tutup api.
9. Masukkan Sup sayur kedalam mangkuk dan tabur dengan bawang goreng.
10. Siap untuk dimakan.


4 comments:

Kakzakie said...

Assalamualaikum Azi,

Kat JB pun panas juga. Kakak suka sayur yg azi tunjuk tu. Mesti sedap kan.....

Acik Erna said...

Azie..lama tak jenguk Azi..harap azi sihat

azi said...

Wsalam Kakzakie...
Akak.....memang panas sangat kat SP sekarang ni kak...rasa nak duduk dalam bilik saja....sekarang satu Malaysia panaskan kak....
Akak......sup tu untuk orang yang tak mahu makan nasi ..sesuai le ....semua dah ada dalam tu.....yg.ptgggg...he..he.mudah disediakan....dan sedap jugak.

azi said...

Salam akak...
Akak..akak kemana?..saya jenguk rumah akak....tak ade pun orang....akak sibuk ye....saya pun , ni baru ada masa nak buka laptop.....Aishaa demam pulak kak..baru balik klinik..saya rindu nak baca komen akak....he..he..