Followers

Wednesday, June 22, 2011

Hasil Tangan Emak Tersayang...


Gambar 4


Bakul gambar 3


Gambar 2


"Bakul' dari Pastri gambar 1


Gambar 2

"Buah" Durian Belanda (gambar 1)


Assalamualaikum
Selamat malam semua...emmm...malam ini saya nak N3 pasal gubahan hasil tangan emak tersayang...panas2 lagi..baru aje siap..he..he..
Emak saya buat gubahan di atas tu untuk kakak....kakak saya ni "orang kuat" satu Persatuan..diorang akan adakan satu Pameran Gubahan dan Kraftangan...jadi kakak saya suruh emak buat Bakul Pastri dan buah Durian Belanda tu untuk dipamerkan pada hari tersebut ....emak pun dah lama tak buat gubahan ni, jadi hasilnya emak rasa kurang memuaskan hatinya... kalau nak tahu, emak saya ni pandailah jugak bab gubah-mengubah ni, dulu masa kami 5 beradik kawin, semua emak yang buat dengan adiknya....tapi yang biasa2 sajalah....tapiii..yang saya tak boleh lupa sampai kini...Bakul Bepang kacang Tanah gubahan emak ...bagi saya le..memangggg cantik...bukan senang nak buat tau sebab kacang dan gula bila dimasak memang panaskan...jadi masak panas2 tulah kita kena bentukkan ia menjadi bakul....bijan pula emak buat bunga ros dan diletakkan dalam bakul tersebut.....cantik sangat.
esok kakak akan datang ambik....dia lah yg akan menghias gubahan diatas....untuk ambik gambar ni..saja aje saya letakkan buah anggur plastik kat dalam tu....
Ok..selamat malam semua..jumpa lagi...

12 comments:

Acik Erna said...

assalam azi..cantiknya gubahan tu..pandainya mak azi buat..memang betul2 seni tangan mak azi tu..
azi pun pandai macam mak azi jugak ke buat gubahan dari pastri tu..

azi said...

Wsalam akak Erna/Acik Erna..
Akak.cantikkah?...bolehlah..cara orang tua...he..he..selalunya saya yg tolong mak mengayam bakul tu dan bentuk bunga ros...tapi hari ni nak cepat...emak buat sendiri...akak tahu, emak pernah buat jagung untuk cucu2nya..memang jadi sebijik...he..he..

ainnoraini said...

selamat mlm azi...
cantiknye...mmg cantik sangat...betul kate kak erna tu...mmg ade seni tangan mak azi tu ye...

azi said...

Selamat kembali ainnoraini..
Terima kasih atas pujian...he..he..tangan org tua2 kita memang berseni...tapi emak saya taklah pandai sangat...setakat gitu2 saja...bolehlah....sebab dia tak pernah belajar kat mana2 kelas..

Kakzakie said...

Sungguh kakak nak puji mak Azi . Di amemang kreatif dan pandai menggubah. Barulah kakak tahu maknakanya Azi pandai sebab belajar dari mak...

Mesti kakak Azi boleh senyum lebar membawa hasil gubahan mak ke pameran itu

Zaitun said...

Patutlah anaknya juga ada bakat memasak,cantik sesangat susah nak cari zaman sekarang orang muda buat.

azi said...

Kak zakie
TQ akak atas pujian tu..mak pandai gitu2 aje..bolehlah cara orang tua.....saya ni pandai cakap aje kak...he..he..
Akak..kakak saya tu sebenarnya yg mewarisi bakat mak.. bab kemas rumah dan masak serah kat dia..ayam masak kicap pun sedap...

azi said...

Salam Kak Zai...
Akak..saya mana pandai memasak..untuk keluarga bolehlah...he..he..kalau nak menjamu akak...malu saya...
Akak...org2 muda tak mahu buat sebab "renyah' kata orang kedah...

ady said...

as-salam
cantiknye pastri bakul tu..mmg cantik..

azi said...

Wsalam Ady..
TQ Ady bagi pihak emak akak ye...Dia cuma guna acuan mangkuk Arcopal saja tu..

azian said...

cantiknya...teruja sy...rasa mcm nak belajar juga buat bende nih

azi said...

Salam..
Azian..cantikkah?..kalau cantik TQ ye bagi pihak emak akak...akak rasa bengkel pastri ni kat KL banyak...hari tu dalam Anjung Seri pun ada diorang buat...pegilah..nanti Azian ajar akak pulak...he.he..