Followers

Friday, June 24, 2011

Nasi Ayam...


Ayam "Hitam Manis"
Nasi
Sambal Kicap dan Sup

Assalamualaikum

Selamat petang semua

Harapan saya semoga sahabat2 yang sudi singgah di "rumah" saya ni..sihat2 semuanya ye..saya hari ni kurang sihat sikit...tetiba aje hidung ni berair...saya rasa mungkin sebab pagi tadi saya buat operasi kemas rumah....habuk banyak sangat...saya ni alah pada habuk....bila dah kurang sihat tu....menu untuk makan tengahari pun yang senang2 sajalah...saya minta pendapat anak2, "kalau umi masak nasi ayam hari ni ok dak"?...sebulat suara bersetuju...maka saya pun masaklah Nasi Ayam. Anak2 saya, kalau makan nasi ayam, Seekor ayam tu untuk sekali makan saja...diorang kuat meratah..sos pula, anak2 tak suka sos cili merah...diorang lebih suka sambal kicap...ayam pulak, anak2 suruh saya letak madu lebih dan goreng garing2...sebab tu , ayam tu nampak "Hitam Manis"..he..he..Untuk nasi pulak, saya gunakan beras wangi...rasanya sedap dan lembut saja...saya bukan pandai sangat masak nasi ni...kadang2 rasa sedap sangat......kadangkadang boleh tahan sajalah...
Wsalam.

16 comments:

Acik Erna said...

assalam azi..
kalau dah azi yang masak..meti anak2 suka punya..mesti sedap.
tak caya..tanya anak2 azi..mesti dia orang kata..umi masak..sedap...sangat..

azi said...

Wsalam Kak Erna/Acik Erna..
Akak..ha..ha..bila dah umi yg masak..mesti la diorang cakap sedap..he..he..tapi bila makan akak yg masak..mesti diorang cakap Acik Erna masak lebih sedappp....betul tak.? ha.ha..

zino said...

azi
sedap nampak nya tu.. anta semangkuk tingkat boleh hehe

azi said...

Zino..
Kalau dekat..saya dah hantar ni..bukan setingkat..tapi bertingkat2..he..he..tapi tak janji sedap....he..he..

Nieza said...

assalam kak azi, memang nampak sedap nasi ayam tu...air tgn seorang ibu untuk anak-anak memang tak boleh lawan org lain...hmmm ...teringat pula bonda kat kg..huhu

kzai said...

salam azie
mengancamnya hidangan nasi ayam tu..rasa laporlah plk..nk tumpang mkn blh...hehehe

azi said...

Salam Nieza...
Anak2..dah umi yg masak...mesti sedap punya...dari kecil duk makan air tangan umikan..he..he...tapi akak syukur, apa yg akak masak..anak & Cik abang suka..
Nieza...sabarlah ye...nanti bila balik ke Msia...makan puas2 tau masakan bonda tercinta...

azi said...

Wsalam Kak Zai Dapur impian...
Akak...nasi ayam saya mana boleh lawan masakan akak...kalau dekat..saya dah pegi belajar masak dekat akak...sungguh...he..he...
Saya tunjuk dekat emak, dia pun puji....seronoknya kalau pandai macam akak...he..he..

Kakzakie said...

Anak-anak pun dah pandai dah tahu ibu dia memang sedap masak apa saja. Nasi ayam siapa tak nak. Kakak pun nak juga. Dapat tengok gambar saja selalu

Zaitun said...

Azi memang pakar masak sebab tu anak2 dan suami pun suka makan.

Kak Zai rasa nak masak nasi ayamlah ari ni.

azi said...

Salam Kakzakie..
Akak pun suka Nasi Ayam ke?....akak, saya kalau malas masak..nasi ayam jadi pilihan sebab tak banyak lauk..he..he..tapi akak...ayam saya jadi "Hitam manis"...he.he..

azi said...

Salam kak zai..
Akakkkk...saya bukan pakar le kak...tak pandai masak...masak yg senang2 saja bolehlah....mana boleh lawan masakkan akak...sampai hubby teringat2 .....he..he.. TQ ye akak sebab sudi selalu singgah sini...

dwaty said...

akk pun hidung berair ker??? samala.. hari tu p nilai... kedai kain kan banyak habuk... gosok hidung... last2 berair... terus selsema..

mula2 tegok pic ayam tu ingatkan hangit.. rupa2nya hitam manis... hehehehe

azi said...

Dwaty..akak ni memang alah pada habuk...kalau mengemas rumah ..lepas tu mesti seh..seh..he..he..Waty pun sama ye?..
Dwaty.. ayam tu akak letak banyak madu.anak2 akak suka manis..pastu goreng garing..jadilah Ayam Hitam manis..he..he...bukannya hangitttttt...kua3... :D

ainnoraini said...

selamat pagi azi..
sihat ke...sunyi sepi jer...

azi said...

Salam Kak Ainnoraini..
Sihat...terlebih sihat dah ni..tu yg nak minta tip badan cantik macam orang di sana tu..jelous saya tau..he..he..
p/s..tak ada N3 yg best....tapi selalu jenguk "rumah' kawan2..