Followers

Saturday, July 2, 2011

Salam...

Assalamualaikum semua


Dah makan tengahari ke..rasa semua dah kot...yelah sekarang pun sudah jam 1.30 petang...emm..2 -3 hari lepas saya sibuk sikit...Hari Jumaat dan Sabtu pun tak sempat nak N3 cerita baru ..

Kat SP, walaupun sudah habis cuti sekolah, jemputan untuk Majlis Perkahwinan masih ada lagi..semalam saya sempat jugak pegi dengan semua ahli keluarga ke satu majlis...seronok jugak...tapi saya tak sempat nak ambik gambar...kalau tak, boleh tayang kat sini...he..he..

Emm.hari ni saya nak cerita apasal "Rokok" lah...tapi saya nak minta maaf kalau ada yang akan terasa dengan tulisan saya nanti.

Semalam hari Sabtu...dalam pukul 5.00 pagi saya dah bangun dah..Along dia ada aktiviti kokurikulum sekolahnya di Taman Tasik, Jitra, Kedah..cikgu dah ingatkan supaya pegi awal ke sekolah sebab dalam pukul 6.15 pagi diorang dah nak bertolak ke sana...Jadi sebelum jam tersebut... saya hantar lah dia...lepas tu pukul, 6.50 pagi , hantar pulak kakak Ainaa kesekolah untuk larian satu Malaysia...dalam Pukul 7.15 pagi pulak, kali ini bersama Cik Abang dan Aishaa, hantar emak ke kursus haji di pekan..lepas tu kami teruslah ke Kedai Mamak sebab Aishaa kata nak makan roti canai...saya pun makanlah jugak Roti canai telur..kat sebelah saya..ada seorang lelaki berpakaian kerja kilang...berambut panjang yang ditocangkan...menghisap rokok...asapnya berkepul2.......Cik Abang saya memang tidak merokok...begitu juga dengan abang2 saya serta ipar...jadi saya rasa kurang selesa..sebab lelaki tersebut dengan selambanya menghembuskan asap rokoknya tanpa mempedulikan kami kat sebelah dia...walaupun saya cuba bagi "isyarat" dengan buat2 batuk..dia buat2 tak tahu saja...nak pindah tempat duduk...semua penuh....duduk jugaklah kat situ...saya hairan le...mengapa le mereka yang merokok ni, suka sangat merokok kat tempat terbuka...bukan tak boleh merokok..tapi carilah tempat yang sesuai....belajarlah menghormati hak orang lain...lepas tu lelaki tu dengan selambanya membaling... bukan buang ye...membaling puntung rokok tu keluar ke jalan... geram betul saya...macam nak menunjuk kat saya saja...pastu dia nyalakan sebatang lagi...

Saya cepat2 habiskan makanan dan terus balik.....nasib baik Mood Cik Abang ok ...dia tak komen apapun...biasanya dia yg lebih2 dari saya...he..he..

16 comments:

Acik Erna said...

Azi..nasib baik mood makan azi tak hilangkan..
akak pun tak selesa sangat bukan setakat batuk..mau pening kepala dibuatnya.

azi said...

Salam Rindu Akak..
Akak..saya ni suka sesak nafas dengan asap rokok..bukan saja2 kak..bukan saya marah dia merokok..tapi x kena tempatnya..kan tempat awam..kaw.larangan merokok...
p/s akak..he..he..saya bab makan..ada mood selalu..he..he..

RaFFLeSiA MeRaH said...

salam kenal & salam ziarah...kita ni x leh buat ape dgn suami kita yg merokok ni...hehehe, tegur2 camane pun dia tetap gak nak merokok....nanti ade masa jenguk2 lah blog akak yer...ade kain pasang cotton yg boleh ditgk...mekasih...

ainnoraini said...

same la..mmg tak suke dgn asap rokok ni...nasib en somi tu tak merokok..selamat sikit kalau tak sesak nafas dibuatnye...

Zaitun said...

Hubby kak Zai merokok tapi taklah main hentam hisap kat mana dia suka,kenalah pandang kiri kanan tengok ada ibu2 ke anak2 ke dan yang paling utama kalau ada wanita yang mengandung.

azi said...

Rafflesia Merah..
Salam Kenal jugak ye..TQ ye sudi singgah disini. Sebenarnya baru tadi saya singgah kat blog akak..tengok2 kain cotton..cantik..kebetulan pulak akak singgah sini pulak..
p/s Merokok tak salah...tapi kena ada tempatnya..tempat public tak bolehlah...suami akak mesti tak berani merokok kat tempat terbuka sebab takut kena cubitkan..he..he..

azi said...

Ainnoraini..
Saya tak boleh hidu asap rokok..rasa sesak dada...nasib baik Cik Abang kita tak merokokkan..kalau tidak kena tidur luar le..he..he..

azi said...

Salam Rindu akak..
Akak..betul tu...memang ada orang yg disiplin..dia tak merokok kat tempat ramai orang...suka saya orang macam tu...hormat orang..jadi secara tak langsung kita pun hormat kat dia jugakkan..akak..merokok ni macam bini nombor dua tau...he..he..tak boleh tinggal...sayanggg

dwaty said...

saya dah pernah buat entri pasal rokok ni...

org sekarang macam tu la kak... kuang hajor... rasa nak sepak jer...

Kakzakie said...

Betul Azi di negara kita masih ramai yg sedar atau pura-pura tak sedar tentang bahaya hisap rokok. Kalau nak hisap kenalah hormat org dan tempat sesuai.

Nasib hubby dan bapak kakak tak hisap rokok:)

azi said...

Salam Dwaty..
ha..ha..hai! anak dara..jangan marah2..nanti cepat tua..he..he..
emm.waty..akak bukan marah dia nak merokok...tapi merokoklah kat tempat sesuai..pastu jgnlah hembus2 dan petik rokok ikut sedap hati saja...negara kita ada undang2..tapi pasal rokok ni akak rasa tak "jalan"lah..betul tak?

azi said...

Salam akak..
Akak..nasib baikkan kak..suami kita tak merokok..kalau tak..he..he..:)
Akak..akak nak tahu, bos saya boleh hisap rokok kat dalam ofis lagi..bila kita cakap tentang alahan..dia buat2 tak tahu saja...malahan sejak itu, lagi dia kerap hisap depan kitaorang...tak faham le kak...nama saja bos..tapi tak perihatin..

zino said...

saya pun tak suka kalau ada orang merokok kat sebelah rimas di buat nya..

azi said...

Zino..
Memang rasa rimas dengan bau asapkan...rasa sesak nafas..merokok tu boleh...tapi carilah tempat yg sesuai...betul tak?
Saya suka org yg merokok, tapi tahu tempat yg sesuai untuk dia merokok...

al-lavendari said...

saya pun memang alahan dengan asap rokok .. kawan2 rapat yang dah tahu, kalau dia nak hisap rokok, dia akan hisap jauh2 dari saya.

memang kita tak boleh sekat hak orang nak hisap rokok, tapi kita juga berhak kepada udara dan persekitaran yang bersih.

azi said...

Salam Pak Ngah
Terima kasih Pak Ngah sudi singgah rumah saya...:)
Pak Ngah..memang kita tak boleh sekat hak orang untuk merokok...tapi diorang kenalah cari tempat yg sesuai untk merokokkan Pak Ngah.he..he.,.. Pak Ngah tak merokok rupanya..patutlah Mak Ngah sayangg...:)