Followers

Sunday, July 17, 2011

Kenduri 3 dalam satu..

4 Sekawan. Muka masing2 dah tak cun ...kecuali kakak Zura, kami semua tak sempat nak berbedak pun...tukang masak le katakan...(perasan tak, antara 2 kakak, saya yg paling besar..dan tinggi..sebab tu org ingatkan saya yang kakak...hu..hu..hu...kena kuruskan badan ni...)
Anak buah saya, dari kiri (Kak Atin , Baby Ayunie dan Eka)

Emak saya bersalam dengan tetamu


Tetamu Sampai kat luar rumah

Sebahagian Dari Kuih Muih



Sebahagian dari makanan

Cup kek hasil tangan anak buah (Kak Atin)


Tuan Rumah (Kakak Saya..sampai terpejam mata...sori ye kakak..he..he..)

Mee Goreng dalam proses memasak

Beg "LV" cenderahati untuk Tetamu
(Dalamnya ada Surah Yassin, Coklat buatan Kak Atin serta manisan lain)

Assalamualaikum semua..
Selamat malam juga ye..sebab sekarang ni dah pukul 11.00 malam lebih...emmmm....baru saya ada masa untuk menulis disini...dua hari ni sibuk sikit sebab menolong kakak saya (Kakak Zura) yang mengadakan kenduri doa selamat dan bacaan Yassin, sambutan ulangtahun kelahiran dua orang anak daranya dan menyambut Ramadan yg akan menjelang tidak lama lagi.....
Jemputan dalam 200 orang sahaja termasuk kawan2 anak buah dan kawan2 kakak serta abang ipar.
Majlis bacaan Yassin bermula pada pukul 3.30 petang terdiri dari Persatuan Pakatan Wanita Taman Delima. Ramai juga yg. datang semasa bacaan Yassin hinggakan terpaksa duduk kat luar rumah. Dalam 80 orang jugalah berpandukan beg cenderahati yang diberi.
Selalunya bila ada kenduri sikit2 macam tu, kami adik beradik akan gotong royong memasak selain dari membuat tempahan makanan lain. Dari hari Jumaat lagi, kami semua berkumpul kat rumah dia. Semua kerja menyiang ikan, Udang serta bahan2 lain kami lakukan pada malam sabtu. Jadi esoknya, taklah sibuk sangat. Untuk kenduri kemarin, kakak saya memberikan tugas memasak mee goreng basah dan mengoreng keowteoy kerang kepada saya, Kakak saya yang seorang lagi (Kakak Ilah) dan kakak ipar saya (Kakak Rusni) selaku ketua memasak. Kami mengoreng 10 bungkus mee dan 5 bungkus keowteoy kerang. Bila jemputan mula membaca Yassin, baru kami mula menggoreng..jadi bila makan tu, sedap sikit sebab masih panas2...makanan yang lain kami dah listkan seperti berikut:

Laksam, Laksa, Nasi Impit, Puding Kocktail - Kakak Zura yang sediakan sendiri
Pulut Kuning serta kari ayam - Emak saya
Kuah Durian dan serawa Pisang - Saya
Sate - Tempah
Kuih koci, Talam, Sri Muka, karipap, Cucu badak, Donut, Lompang Kaya, Puding Jagung , Popia Goreng, Kuih Kusui, Roti jala- Tempah
Kek Pandan Lapis - Kakak Rusni
Air Tembikai Susu serta Keladi - Kakak ilah
Rojak - Gotong royong
Kek Cawan - Kak Atin

Pada malamnya pula, diadakan majlis memotong kek untuk sambutan Ulangtahun Kak Atin dan Eka....masa ni gambar pun tak sempat ambik dah...letih sangat2....
Ok lah ye..sampai jumpa lagi...nak upload gambar malam ni punyalah lambat..jadi saya hanya letakkan yang patut2 sajalah..he..he..esok nak keja pulak..Wassalam.

14 comments:

Nieza said...

Assalammualaikum kak azie, seronoknya tgk gambar kenduri doa selamat tu...ramai juga kakak akak yer...bestla..masa berkumpul msk-msk gitu terasa meriah sgt kan.

Acik Erna said...

Assalam azi..meriah sambutan kendurinya..makanan pun banyak.
kalau ada kenduri ni..memang penatkan azi..adik beradik akak pun akak buat jugak nanti.24/7..tengahari..jadi buat makan nasi je..

ainnoraini said...

hai azi...
amboi meriahnye...mcm2 ade makanan tu...semuanye menyelerakan...kalau la kite berjiran mau kak ain dtg..hihihi...

mesti penatkan azi...

azi said...

Wsalam Nieza..
Memang meriah dan seronok...Wpun akak banyak kat dapur...tapi rasa seronok kerana makanan yg dimasak habis dan dapat pujian...:)
Kakak akak cuma dua orang, yg pakai tudung hitam tu, kakak ipar...

azi said...

Wsalam Akak..
Memang meriah akak..dari petang sampai ke malam kendurinya..ada bunga api lagi :)...memang kalau kenduri sikit2 macam tu, kami masak adik beradik saja...seronok sangat walaupun penat..
Akak pun buat sambutan Ramadan jugak ke?..semoga semuanya berjalan lancar ye kak..

azi said...

Kak Ain..
kalau dekat..saya jemput semua kawan2 blog kita ni...he..he..
makanan wpun banyak...tapi alhamdullillah..semuanya habis ..:)

Memang penat Kak Ain...tapi rasa seronok mengatasinya sebab dapat berkumpul adik beradik.....he..he..

Kakzakie said...

Ya Allah Azi macam restoran lagaknya makanan. Habis ke tu? Alahmdulillah lepas kenduri bolehlah bungkus bawa balik sebab banyak sangat kakak tengok...

dwaty said...

saya dah 2 tahun tak dapat join kenduri sempena ramadhan...

seronok tengok kenduri ni... mee tu pun nampak sedap jer.... yummy2...panas2 plak tu... hehehehe

Zaitun said...

Bagus betul keluarga azi masing2 ada tugas untuk memasak.Berbagai juadah disediakan sedap2 belaka dan puas hati.

Puasa dah dekat ramai yang buat kenduri doa selamat dan kenduri kesyukuran.

azi said...

Salam Akak..
Ha..ha..kami kalau kenduri memang macam tu kak...jamu tetamu sampai puas..memang suka ada bermacam hidangan...dan Alhamdullillah..semuanya habis...sebab jemputan bukan hanya ahli bacaan yassin saja..kawan2 kakak kat penang ramai datang..kakak duduk kat Penang...rumah tu rumah hujung minggu aje..he..he..

azi said...

Salam Dwaty...
Memang dah rancang...goreng mee bila tetamu dah datang ,macam waty kata , baru sedapkan makan panas2...he..he..

Memang seronok bila kenduri ni Waty..tambah2 bila tengok tetamu sudi dan berselera makan...he..he..

azi said...

Salam Kak Zai..
Akak, kalau ada kenduri kecil2 macam tu, kita memang dah bahagikan tugas, senang kerjakan kak...disamping buat lain2 kerja...rasa seronok kak sebab tetamu puas hati dan puji makanan sedap :)

Akak, kat Taman saya pun ramai yg jemput untuk bacaan Yassin sempena Menyambut Ramadan.

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

sedapnya meegoreng tue.. banyak udangnyeeeeeeee

azi said...

Salam
Baby Amana & amp. Ariff
TQ ye sudi singgah blog akak...dah folo ke?...he..he..
Mee tu memang sedap..bukan ada udang saja...isi ayam pun ada...he..he..