Followers

Monday, July 11, 2011

Menu makan malam..

Sup Tulang
Kari kepala ikan tanpa santan
Sambal tumis Sotong
Ayam Goreng Rempah
Sambal Kuini dan Ulam

Assalamualaikum

Selamat malam semua....dah makan malam ke?. Saya baru saja selesai makan malam bersama keluarga...hari ni saya bercuti...menziarahi kematian...jadi petang tadi, Cik Abang saya suruh saya masak le untuk makan malam...selalu masak jugak malam2..tapi yang simple2 sajalah...dalam pukul 5.00 petang saya dah masuk dapur dan kerja memasak termasuk mengemas selesai dalam pukul 7.00 gitu. Bila bercuti ni, banyak le masa sikit..saya pun ada le masa nak ambik gambar. Kalau tidak...tak cukup tangan saja rasanya..he..he..
Bercakap pasal masakan..anak2 saya ni karenahnya macam2..macam ayam goreng rempah tu..selalu kalau saya goreng peha saja..diorang nak makan sayap ayam..hari ni saya gorengkan semua sayap...diorang minta peha pulak...tak terlayan kadang-kadang. Selalu saya masak setiap masakan tu dalam satu mangkuk atau sekali makan saja..kecuali kari yang boleh disimpan sampai besok...kari tu saya tak letakkan santan...sedap jugak tau... yelah..nak kurangkan lemak..ha..ha..

Oklah ye..jumpa lagi nanti. Saya nak tidurkan Aishaa...
Wassalam.

14 comments:

sayangsayangibu said...

rajin masak,banyak menu macam kenduri ;p

kalaulah kita berjiran kan? hehehehehe (,")

ady said...

as-salam
wow!terliurnya....sungguh menyelerakan lauk2 tu...

azi said...

Sayang-sayang Ibu..
menu biasa2 saja dan semuanya mudah disediakan..kalau yg susah..akak malas jugak :)...
Kalau kita berjiran...akak pun seronok..boleh rasa masakkan sayangsayang ibu pulak..he..he..

Kakzakie said...

Wah.. sedap semuanya Azi. Kakak suka sup, sambal kuini dan ikan goreng tu.... Azi rajin masak pelbagai, kalaulah kakak dekat rumah azi hm.... mesti best.

azi said...

Wsalam Ady..
Ady...masakkan akak simple2 saja kalau Ady, pejam mata pun boleh masak :)
Ady..anak2 akak ni susah nak tukar menu..itu2 saja..sebab tu akak asyik masak yg sama saja...cuba jugak masak yg lain..tak jalan...he..he.

azi said...

Assalamualaikum Kak Zakie..
Akak..ikan kembung kegemaran saya..cicah dengan sambal kuinin.baru sedap makan nasi..he..he..
Saya masak yg simple2 saja kak..kalau akak dekat rumah..tentu seronok ..saya boleh hantar lauk untuk akak hari2..dulu masa duk penang...kalau saya masak 4 jenis,4 jenis le saya bagi jiran..sebab bertemu pintu..kat Sungai Petani ni..jiran jauh2..

Zaitun said...

Kalau azi masak kak Zai memang terliur tak tahu mana nak pilih nampak semua sedap.

Elok juga tak guna santan kurangkan kolestrol.

azi said...

Kak Zai..
Akak..kalau nampak sedap..Tq ye .kalau dekat saya dah hantar kat akak..akak kan duduk sorang...he..he..sekarang ni kalau masak kari, saya dah tak gunakan santan ..tapi rasanya tetap sedap kak..

ainnoraini said...

banyaknye menu tu azi...rajin betul azi ni...

kalau kak ain balik keje ptg baru nak masak tau..kalau mcm tu punya byk mau sampai kemalam tak habis lagi kat dapur tu..

suke sambal kuini tu..

azi said...

Salam Kak Ain..
Akak..saya kalau time cuti aje masak banyak..kalau hari keja..masak simple2 saja..barang dah bersiang kat dalam peti sejuk..cuma masak saja..
Sambal kuinin tu penambah selera tau..he..he..

Acik Erna said...

asalam azi..banyaknya menu..ayam memang tak boleh tinggal kan..anak2 tak boleh dipisahkan dengan ayam.

azi said...

Akak..
Hairan ye..anak2 kita memang tak boleh dipisahkan dengan ayamkan...hari2 ayam...tak jemu2...tapi saya teringin nak makan ayam masak lemak cili padi dari tangan akak..he..he.boleh?

Acik Erna said...

azi..boleh sangat kalau nak akak masakan ayam lemak cili api..kalau dapat ayam organik lagi sedap azi..

azi said...

Akak..
Terima kasih kak...nanti kalau akak free..akak kasi resepi masak lemak cili padi N9 ye..hantar kat email...