Followers

Friday, August 19, 2011

Pokok Gambir Sarawak...



Pokok Gambir Sarawak.....bunganya cantik...setiap hari berguguran kat tanah

Cantikkan bunganya..
Assalamualaikum
Agak lama juga ye saya tak update blog..dekat dua minggu jugala...bulan2 posa ni, rasa malas betul nak menulis dan upload gambar. Setiap hari selepas memasak untuk juadah berbuka, saya ada jugak ambik gambar masakan...cadang tu nak letakkan kat blog bila time free lepas berbuka..tapi masa tak mengizinkan...pastu mata ni cepat sangat "layunya"..he..he..tapi saya seronok berjalan kat blog kawan2...seronok baca setiap coretan diorang....
Emmm....diam tak diam, hari ni dah 19 hari kita berpuasakan...rasa macam baru aje kita berpuasa....Anak saya pun rasakan yang sama. dia cakap,"Umi, Kakak rasa macam baru seminggu saja kita puasa, tapi minggu depan dah nak raya"...he..he..itulah, sekarang ni, masa memang pantas berjalan...macam saya hari ni, selepas sahur tadi, saya mengemas rumah, buang segala habuk2, cuci langsir, selimut, cadar, bila selesai semua kerja tu..baru sedar hari dah tengahari...alamak!..tak ke pasar lagi ni...barang2 kat dalam peti sejuk dah tak banyak..apa yang nak saya masak buat berbuka nanti...bila Cik Abang balik untuk sembahyang Jumaat tadi, saya cadangkan kami berbuka kat luar hari ni...dan ..dia setuju...horey!!!..hari ni saya tak payah masak...dan saya dah pun membuat tempahan meja kat Restoran kegemaran kami sekeluarga.
Sebenarnya , saya dan Cik Abang kurang selesa berbuka kat luar..kat rumah lebih seronokkan...tapi...sekali sekali tukar selera...oklah kan...
eh..ehh..lain yang nak cerita...lain yang dicerita...gambar kat atas tu, Pokok Gambir Sarawak. Saya pun tak tahu betul ke tidak pokok tu pokok gambir sarawak..tapiii...abang yang menjual pokok tu cakap...memang itulah pokoknya...Getah pokok tu boleh digunakan sebagai ubat bila sakit gigi...letakkan aje kat tempat yang sakit tu...dalam 5 ke 10 minit...berkurang le sikit sakitnya. Pokok ni dah 5 tahun jugaklah saya tanam...saya cukup suka tengok bunganya...memang cantik...
Oklah ye..sampai jumpa lagi.
Wsalam.

22 comments:

sayangsayangibu said...

cantik bunganya
gitu ke rupa pokok gambir tu ye?

azi said...

Akak pun tak tahu, betul ke tidak Pokok Tu Pokok Gambir Sarawak...Abang yg.jual pokok tu yg. cakap...kalau dia bohong akak, tak tahulah pulak..akak beli sebab suka bunganya..:)

zino said...

kena test tu betul ke mujarap hehe

azi
berjembik tu terlalu banyak sampai tak boleh nak di kira hehe

Acik Erna said...

Assalam azi..lamanya nak tunggu azi update blog..
akak pun tak pernah tengok pokok gambar serawak azi..
lagi 10 hari je kita akan menyambut raya azi..memang cepat betul masa berlalu..

Arizakiah said...

akak pernah beli gambir sarawak semasa g kucing tempoh hari. Adakah gambir tu diproses dari getahnya?

azi said...

Salam Zino..
Saya dah pernah cuba bila sakit gigi..alhamdulillah..lega...betul le kot..:)

yang lain2 tak pernah lagi..he..he..

azi said...

Wsalam Akak..
Akak, saya pun tak tahu betul ke tidak, tapi abang yg jual tu cakap..betul!...kalau ada orang sarawak yang tahu..bagus jugak akakkan..he..he..saya suka bunganya tu aje....:)

Akak dah buat persiapan raya dah ke...mesti akak banyak buat kuihkan...:)

azi said...

Slam Arizakiah...
Akak...saya rasa betul..gambir tu diproses dari getahnya...Sarawak tu ditambah sebab datang dari Sarawakkan...kalau betul le...he..he..
Tapiii...saya pernah cuba bila sakit gigi...mujarab kak...:)

ainnoraini said...

mcm tu rupe pokoknye ye..baru tau..hari tu gi kuching sarawak tak la pulak tengok pokoknye...tengok gambirnye jerr..

azi said...

Akak...
He..he..tauke nurseri tu cakap, itulah pokoknye...
emm..hemmm..takan akak tengok aje gambir sarawak ari tu...akak beli tak ?..he..he..

Kakzakie said...

Kakak tak pernah berbuka diluar azi walau tak masak... Sebab lepas solat anak-anak pun kononnya tadarus juga dan lagi pula susah nak berkejar balik.

Kakak tak pernah nampak pokok gambar searawak ini azi. Cantik bunga dia...:)

MulutPayau said...

pertama kali tgk pkok gmbir srwak ni..cantik bunganya..tringin jugak nak tnam di rumah....

p/s...dah dekat nak raya...cepatnya masa berlalu...Mesti azi dah buat persiapan nak smbut raya...

azi said...

Salam Akak..
memang kalut sikit kak kalau berbuka kat luar. Macam saya hari tu, dah siap bawa telekung, jadi terus aje singgah surau..

Akak..bunganya memang cantik...saya tanam tu pun sebab sukakan bunganya...:)

azi said...

Salam MP..
saya pun ari tu macam tak percaya aje, betul ke pokok gambir..tapi bila tauke nurseri tu cakap...orang lelaki suka pokok tu..betul le tu...he..he..MP fahamkan..:)

Saya rasa MP le yg.seronok sambut raya tahun ni, karpet baru lagi...he..he..saya tahun ni tak bertukar apapun..pakai tahun sudah punya..:)

al-lavendari said...

saya pernah kerja Sarawak tahun 80 - 81 tapi tak pernah tengok pokok gambir sarawak. sekarang baru dapat tengok.

apa nama saintifiknya ? tak jawab pun tak apa .. saja nak tanya.

dwaty said...

selamat berbuka kat luar hari ni.... sekejap jer kan... masih ingat lagi hari pertama [puasa... hehehe

selamat hari raya buat akk sekeluarga gak...

azi said...

Pak Ngah..
Saya tak tahu betul tak pokok tu pokok Gambir...tapi penjual pokok tu cakap, itu pokok gambir...kalau dia bohong saya, bermakna saya bohong semua orang le...tapiii..getahnya memang mujarab sebagai ubat sakit gigi..saya pernah cuba...saya beli sebab sukakan bunganya..:)

P/s..Patut saya cari kat google dulukan..sebelum buat N3 ini..maafkan saya Pak Ngah, kalau salah..

azi said...

Dwaty..
Dah siapkan barang2 dah ke..mesti banyak beli barang untuk keluargakan..akak doakan waty akan selamat sampai ke Sabah ye...

p/s..akak berbuka kat luar hari Jumaat ari tu, hari ni akak masak nasi Ayam aje..

Ahmad Sayuti said...

akak..camne nk biakkn pokok nih erk? kt mane akak dpt erk? dah lame sy cari pokok nih

Bamboo Castle Enterprise said...

Mayday! Mayday! URGENT! Kat mana boleh dapat pokok gambir ni? saya ada enquiry untuk 10 pokok, ada member nak buat taman Botani. Saya sedia bayar RM 100 utk live shoot 5-10mm diameter Contact me 012 2063732 or skype /ym sofian11169 anytime.

azi said...

Bamboo..
Minta maaf banyak-banyak ya..pokok tu akak baru aja tebang...dulu akak beli pokok tu kat nurseri kat kampung, nurseri tu pun dah tutup...

Anonymous said...

rsenye cm bkn pokok gmbir serawak je...mmm