Followers

Monday, September 5, 2011

Cerita Raya....


Assalamualaikum...
Selamat Hari raya semua...Emmm.. hari ini baru saya ada kesempatan untuk update blog ini...cadang tu nak cerita raya..tapi rasa2 dah "basi" dah kot..he..he..lagipun hari ni dah hari ke 8 kita menyambut Syawalkan...bila jalan kat blog kawan2..seronok baca cerita tentang raya diorang....jadi walaupun dah "basi"....saya nak cerita jugak lah.....he..he..
Sambutan raya saya , macam biasa saja....setiap tahun kami menyambutnya secara sederhana ...setiap tahun saya akan beraya di Jitra, kedah dan seterusnya berjalan beramai 2 kerumah saudaramara dengan ahli keluarga...dan setiap tahun juga...sudah menjadi tradisi...pada hari raya kedua family sebelah saya akan menginap di Darulaman Golf and Resort...ini untuk keseronokan anak2 dan bagi peluang mereka melepas geram kat kolam renang.....

Hari Jumaat saya dah balik ke SP ...dalam perjalanan balik sempat jugak saya singgah kat rumah kawan lama masa kerja kat Penang dulu, Kak Min yang tinggal kat AS...setiap tahun memang saya akan ziarahinya sebab budinya pada saya memang banyak ...dialah yang banyak membantu saya dalam pekerjaan....
kalau setiap tahun saya akan mengadakan hari khas untuk rumah terbuka bagi kawan-kawan pejabat dan Cik Abang...tahun ni saya tak buat, tiap hari rumah saya terbuka untuk tetamu, sapa nak datang....call dulu...bolehlah saya masak apa2...kalau tak..makan kuih sajalah..he..he..

Hari Sabtu lepas, keluarga Cik Abang saya nak datang beraya kat rumah....kebetulan kawan2 call nak datang beraya...jadi saya masaklah Nasi Berinai dengan lauk-pauk,ketupat serta rendang, laksa lemak, Puding untuk diorang. Saya masak sorang2 aje dengan dibantu emak.....tapi tetamu pada hari tu ramai sungguh...saya kira dalam 60 orang jugaklah.....tapi saya seronok sangat sebab dapat jamu tetamu dengan hasil air tangan saya sendiri....untuk menyenangkan saya..saya gunakan pinggan pakai buang saja...kalau tak...saya tak sempatlah nak melayan tetamu kalau asyik nak membasuh pinggan sahaja.

Internat slow sangat....gambar pun tak cantik aje bila keluar kat sini...hanya sebahagian saja yang dapat dimasukkan kat sini...nipun dari semalam saya saya cuba....
Inilah Kak Min, kawan saya..dah 3 tahun dia Pencen....
Zu dan keluarga....tengok anak zu, Adriana macam anak Jepun..he..he..
Zu, sorang lagi Adik angkat kesayangan saya yang tak pernah lupa untuk datang beraya
Kak Shima serta anak2 buah yg datang beraya kat rumah
Adik Angkat tersayang..Maz dan anak-anak...tetamu setia raya saya
Abang Mat dan keluarga
Abang Din dan anak2
Ini kawan main badminton Cik Abang
Isteri kawan-kawan Cik Abang
Kawan Main Badminton Cik Abang saya
Mak Cik dan Adik Ipar
Emak Mentua, Adik Ipar dan sepupu Cik Abang
Ulam-ulaman untuk Laksa Lemak
Kek Lapis Pandan

Puding Buah-buahan

Kari Daging dengan Rebung
Daging Masak Hitam


Ayam masak merah
Acar nenas





Dalam perjalanan balik dari ke kampung ke SP, singgah kejap kerumah kakak tempat kerja lama dulu kat Penang di Gunung Keriang... Kak Min. Ni gunung depan rumah Kak min
Hanya Aishaa saja mahu diajak bergambar..yang lain2 tak nak..
Sebelum balik, sempat juga posing tengah panas terik , sebab tu mata terpejam...


Along dua dari kanan bersama anak2 buah saya, Syed Muhd. Aizat dan Fazuan Aliff

kakak Ainaa pun "puteri" berendam jugak..he..he..
Adik Aishaa memang suka berendam


Aishaa...pagi-pagi dfah terjum kolam....sampai tak sempat tukar baju..he..he..



18 comments:

~ yus ~ said...

Saya pun belum sempat lagi update citer raya...

Selamat Hari Raya Azi...

azi said...

Salam yus..
akak pun baru ada"kerajinan" sikit utk.buat Ne3 baru...:)

Selamat Hari raya buat Yus keluarga jugak ye..

al-lavendari said...

masaklah Nasi Berinai dengan lauk-pauk,ketupat serta rendang,

1. sepanjang hidup saya, belum pernah lagi makan Nasi Berinai. macamanalah rasanya agaknya !

2. Adriana anak Zu tu memang comel sangat !

azi said...

Salam Pak NGah..
1. Pak Ngah jangan nak buat lawak ye...he..he..mustahil Pak Ngah tak pernah makan nasi beriani...saya yg. tak pandai masak ni pun boleh ...Mak Ngah apatah lagi...Pak Ngah perli saya ye...he..he..

2. memang comel anak zu tu Pak Ngah ...macam kacukan ...

Ibu Sayang said...

As salam

Memang pandai masaklah Azi ni...nampak sedap semuanya...meleleh air liur ibu.

SElamat hari Raya Azi maaf zahir & batin

ainnoraini said...

selamat hari raya azi...
dah buat n3 raye ye...kak ain entah bile nak buatnye..tunggu raya haji kot..hihihi...

baru jer mula kerja ari ini...pening la pulak tengok kat tempat keja ni mcm2 benda nak buat...

azi said...

Wsalam ibu sayang...
Selamat Hari raya Aidil Fitri, maaf zahir dan batin untuk Ibu dan keluarga jugak ye..

Saya tak pandai ibu..tapi masak jugaklah..he..he..mana boleh lawan ibu..rindu nak tengok N3 masakan ibu..:)

azi said...

Salam Kak Ain..(anggap aje akak tu panggilan mesra ye..he..he..)
Kak Ain baru keja hari ni?...lamanyer cuti...:)
keja banyak ye...pastu dalam mood raya lagikan....adoi!!!...mesti kak Ain pun ada penyakit "M"kan...macam saya ni..he..he..tak pe..buat yg.urgent dulu ye...he..he..

MulutPayau said...

Wah... rajinnya Azi masak..macam2 ada!!!!Saya kalau buat rumah terbuka, emak yg masak..slebihnya tempah...Bukan malas (alasan)...tapi tak brapa reti bab memasak..hihihi... mmng tabiklah kat Azi...

azi said...

MP..
Saya pun bukannya rajin sangat dan pandai sangat..tapi kalau tetamu datang tu, saya suka masak sendiri...sedap tak sedap lain cerita....kalau sedap makan banyak..tak sedap makan sikit...he..he...tapi selalu tu..habislah....:)
Macam Laksa lemak , daging masak hitam dan puding tu memang permintaan ramai....kalau ada jamuan mesti ada...:)

Kakzakie said...

Kakak baru hari ini buka blog Azi. Dapatlah bw sikit. Membaca cerita hari raya teman-teman seronok rasanya....

Nak ke rumah Azi jauh sangat...:)

Zaitun said...

Salam azi...meriah betul sambutan hari raya azi, ramai tetamu yang datang ke rumah. Yang specialnya makanan dimasak sendiri oleh tuan rumah itu yang membuat kak Zai terliur...huisss puasa ni...

azi said...

Kak Zakie..
Lamanyer kakak bercuti ye..saya tertunggu2 jugak N3 kakak..:)

Jauh pun tak pe kakak...datanglah...kuih ade lagi ni....Jauh dimata ..tapi dekat dihati..he..he..

azi said...

Wsalam Kak Zai..
Akak..saya suka masak sendiri wpun tak berapa pandai...rasa puas jamu tetamu dgn. masakan sendiri...tapi kalut jugak sebab semua benda nak buat sorang2...he..he..

Akak puasa ye.?..saya pun baru mula hari ni...

Wanita2u said...

Jom join giveaway dari Wanita2u pula. :)
Hadiah mmg sangat menarik. Berbaloi-baloi join. Hehehe.

http://portalwanita2u.blogspot.com/2011/09/wanita2u-2nd-giveaway.html

azi said...

Wanita2u..
TQ ye sudi singgah sini...
Nanti saya singgah dan tengok2 kat sana ye...:)

Acik Erna said...

Azi..ketinggalan le akak kali ni..dapat jugak tengok gambar raya azi..
60 orang azi..memang azi pandai masak banyak2..azi pun muda lagi..akak rasanya macam tak larat nak masak banyak2 sekalugus macam tu..

azi said...

Kak Erna/Acik Erna..
Akak..saya bukan pandai masak..masak pun yg saya tahu saja...ha..ha...tah sedap ke tidak...tapi nasi saya masak 2 kali tu kak....:)

p/s Akak..akak umur banyak nampak muda..saya, umur sikit nampak tua...ha..ha..mcm sebaya akak aje...mana mudanya..