Followers

Saturday, September 24, 2011

Jalan beraya...


Assalamualaikum....

legaaaa.....masalah dah selesai....Natbook saya diserang virus dan masalah Internat sekali....hari Khamis ok lagi...hari Jumaat tak boleh buka langsung.... Jadi saya gunakan komputer Cik Abang untuk jalan -jalan kat "rumah" kawan-kawan..tapi masalah le pulak....komen pulak tak boleh...saya cuba jugak banyak kali...tapi masih tak boleh jugak.......saya ni bukan pandai sangat pasal semua tu....jadi suruhlah Along tolong tengokkan....Alhamdullillah...dah OK...

emm...Hari ni nak cerita pasal jalan-jalan beraya semalam.
Semalam kami dapat 3 jemputan untuk Majlis Rumah Terbuka Hariraya...semua jemputan tu dari sahabat-sahabat Cik Abang saya....Salah satunya kat Penang...jadi dah terlanjur pegi Penang tu, saya ajaklah Cik Abang saya singgah rumah Bekas bos saya, Cik Maznah....teringat pulak nak ziarah dia dibulan Syawal ni, lagipun saya nak ziarah bapak dia yang sedang sakit....masa saya datang rumah dia raya tahun lepas, bapak dia ok lagi...cuma tak banyak bercakap....sekarang ni dah 6 bulan dia terlantar...makan pun dah tak boleh...cuma minum susu yang dimasukkan melalui tiup....memang kena perhatian 100%.....sungguh sabar saya lihat Cik Maznah dan keluarga melayan Bapaknya....saya dah bagitau awal2 pada Cik Maznah, tak payah sediakan apa-apa makanan, sebab saya nak singgah kejab saja...saya tak mahulah nak susahkan tuan rumah...saya faham keadaan mereka....

Destinasi kedua kami ke Rumah sahabat lama Cik Abang saya masa kerja di Penang dulu...Shamil..walaupun sekarang ni Shamil dah tak keja bank dah, sekarang dia keja kat Celcom....tapi persahabatan mereka masih terjalin baik....dia buat kenduri akikah anak dia sekali dengan Jamuan Raya....sedap sungguh makanan yang
dihidangkan.....kurma kambing dia....memang A...

Destinasi ketiga.... pusing balik di SP...rumah rakan sekerja Cik Abang...kat sini, kami cuma makan Soto dan sedikit ketupat aje...nasi tadi masih penuh dalam perut...he..he...

destinasi keempat...rumah Abang Halim...Presiden Persatuan Badminton Melayu kedah...Cik Abang saya salah sorang AJKnya...jadi kenalah pegi....kat sini memang tak boleh nak isi perut dah...saya dan Cik Abang berkongsi semangkuk laksa....itupun balik rasa mengah semacam saja...

memang seronok rasanya berjalan-jalan kat rumah kawan-kawan..bukan nak makan sangat punkan....tapi yang penting dapat mengeratkan ikatan persahabatan .
saya dan keluarga keluar rumah dekat pukul 10 pagi dan sampai balik rumah lagi 10 minit pukul 6.00..
memang puas berjalan...Cik Abang saya sampai rumah terus tidur...he..he..
Okkah ye..sampai jumpa lagi..
Wsalam.



Rumah keempat..masa kami sampai, majlis baru bermula

Cik Abang saya tengah ambil makanan...kami cuma makan Laksa saja...

Inilah Abang Halim....

Destinasi ke tiga..rumah rakan sekerja Cik Abang saya, En. Fadli di Bandar Puteri Jaya.

Adik Aishaa, dekat R& R Penanti, sempat main lagi masa kitaorang singgah sembahyang Zohor.

Rumah ketiga... Ainaa seronok sangat main dengan Rayyan, anak tuan rumah. Shamil...

Comelkan Danish Ar-Rayyan...6 bulan...

Ini Ina, isteri Shamil, macam artis Bollywood...he..he..

Ini tuan rumah, Shamil dan Isterinya Ina...walaupun nampak "rock" tapi dalam bersahabat, Shamil memang seorang kawan yang baik, sebab tu wpun jauh, Cik Abang saya tak sampai hati kalau tak datang.

Tuan rumah , Shamil sendukkan sendiri lauk pauk untuk kami...

Apartmen Desa....?...maaf saya lupa ...Rumah Shamil, tingkat 8..anak2 saya seronok sebab tak pernah naik rumah "tinggi"...he..he..

Inilah Cik Maznah...baik dan tak sombong walaupun Gred dia kalau kat Jabatan yang kecil dah boleh melayakkan dia jadi Pengarah ataupun Timbalan....dia selalu berikan saya nasihat .....saya hormatkan dia sebagai seorang Bos tapi sayangkan dia macam seorang kakak.

Ini bapak Cik Maznah, Haji Rawana binti Ishak...sakit tua....dah lebih 6 bulan terlantar....segala kelengkapan untuk bapaknya macam kat hospital seperti katil , baju dan peralatan lain....

Destinasi pertama Kami, Rumah bekas Bos saya , Cik Maznah masa kat Penang dulu...di Jalan P Ramlee..nilai tanah dan rumah ni sekarang dah melebihi satu juta ringgit....

22 comments:

~ yus ~ said...

seronok jalan-jalan raya nampaknya ya kak azi...

saya takde ambil gambar pun jalan2 raya rumah orang, tak sempat nak posing..huhu

MulutPayau said...

Mmng seronok kan Azi dapat makan2 di rumah terbuka, dpat jumpa kawan2...semakin pnghujung Syawal...makin ramai yg buat rumah terbuka...Tahun2 lepas Mp buat jugak rumah terbuka..tapi tahun ni mcm tak larat jer....tunda thun depan kot...

azi said...

Yus..
Memang seronok Yus ...sambil jalan2dapat kenalkan anak2 pada kawan2 uminya....
p/s..akak, along yang tukang ambik gambar.....sampai kawan2 akak cakap dia "cameraman"...

azi said...

MP..
Itulah..semakin penghujung Syawal...banyak pulak jemputan...

Saya pun tahun ni tak buat MP...sapa nak datang, datang aje...
Tahun depan saya pegi raya rumah Mp ye..mesti sedapkan MP masak..pastu kita pakai baju oren sama2 ye...he..he..

al-lavendari said...

seronok berjalan berjumpa kawan lama .. kalau saja2 nak pergi, mungkin payah.

saya baru balik rumah terbuka kawan lama kat bandar kinrara, puchong. sesat .. dekat sejam. akhirnya telefon juga minta arah.

shamil tu pun macam hero hindustan juga !

Acik Erna said...

Assalam azi..3 rumah sekalai pegi..memang tak bolehg masuk dah..
kita cuma berharap tuan rumah tidak terasa hati kan..kalau kita tak dapat makan hidangan yang disediakan..

azi said...

Assalamualaikum Pak Ngah...
Memang Pak Ngah, kalau saja2 kita nak pegi, rasa segan pulakkan...takut menggangu pulak...bila lama tak jumpa tu...macam2 citer yg.dibualkan..

saya pegi "rumah" Pak Ngah tadi...saya tahu Pak Ngah sesat...nasib baik makanan dia sedap-sedapkan...he..he..

Pak Ngah...Shamil bukan macm hero hindustan..Cik Abang saya cakap..macam hero Tamil...he..he..

azi said...

Wsalam Acik Erna..
Akak..selalunya rumah yg terakhir memang kita dah tak boleh nak isi dah...tapi untuk tak menghampakan jemputan tuan rumah...kita pegilah jugak tunjuk muka....makan pun yg.ringan2 saja....nasib baik diorang faham...tapi kalau rumah akak...saya akan makan jugak wpun perut kembung...he..he..

wahida said...

cantiknya cik ina tu...macam artis la dia...suami dia pun baik..siap tolong senduk lauk pauk utk kak azi...


semoga haji rawana cepat sembuh...

azi said...

Wahida..
memang dia cantik sangat...anak mami lah katakan...sebenarnya akak malu bergambar dgn. dia....nampak sangat "perbezaannya"....he..he..

Diorang memang baik..Cik Abang akak dah berkawan hampir 19 tahun..

ainnoraini said...

selagi boleh makan kite makan jerkan azi...pasni dah tak de dah...

semalam kak ain beraya pun ade 3 buah rumah jugak...malamnye kat taman kite ade buat sambutan hari raya..makan sajer...balik rumah terus jer tido...hujung minggu ni cuti jer memasak...

azi said...

Salam Ainnoraini..
memang, selagi boleh makan...kita makan..lepas ni takut terkenang2...tapii..perut pulak menggunung semacam....ha..ha..

Ain..yg.seronoknyer ,kalau ada jemputan....kita boleh cuti memasak...pastu perut pun kenyang...balik rumah, tido aje..sukanyer ainn...ha..ha..

dwaty said...

seronoknya kak... saya pun cam tu juga... plan nak beraya kat dua tempat jer... tapi dah terlanjur kat area tu... teringat plak member yang tinggal kat situ juga... sekali p la...

Maya Mayana said...

salam kenal..seronoknya...pasangan itu spt pelakon bollywood...kamu pun manis juga orgnya...

azi said...

Dwaty..
Itulah...dah dijemput..sekali harung...yg.ptg.dapat memenuhi hajat tuan rumah yg. sudi menjemput kita...akak rasa, waty yg bujang ni mesti lagi best...sambil jalan2....sambil cuci mata..he..he..

azi said...

Mayamayana..
salam kenal juga dari akak...tq ye sudi singgah sini.....:)

p/s Pasangan itu memang sepadan, mcm pelakon bollywoodkan...

Zaitun said...

Raya sakan azi,seronok dapat jumpa rakan2 boleh mengeratkan silaturahim.


Tak tahu kenapa blog azi tersangkut2,kak Zai tak dapat baca habis,hari ni baru boleh.

azi said...

Salam Kak Zai..
hari ni dah 29 Syawal...tak ade dah le jemputan lepas ni...he..he..

Akak....saya pun tak tahu masalah apa kat blog ni..kadang-kadang saya sendiri pun susah nak buka...

Kakzakie said...

Betul-betul beraya azi ye... Seronok bila teman yg dikunjungi jenis yg peramah dan tak kisah. Kakak rasa teruja melihat atok yg sakit dijaga bagaikan hospital. Moga Allah beri kesabaran dan memberkati mereka yg menjayanya....

azi said...

Salam Kakzakie..
Kakak..sebab saya ni jenis yg.tak kisah dan "terlebih" cakap, kalau kawan-kawan pun macam tu...kita rasa selesa dan seronokkan..he..he..

Bapak bos saya ni memang mendapat layanan yg.baik drp.anak-anaknya..kat atas rumah tu macam hospital pulak..dan atok ni ditempatkan dalam bilik khas...memang cukup lengkap...

azian said...

kak azi..
bagusnya akak...kunjung mengunjung ni mmg bagus kan kak...dapat eratkan silaturahim...sy kl berpeluang, nak jugak jalan2 sampai sana...hehehehhe

azi said...

Yan...
memang seronok Yan ..bila dah lama tak jumpa...banyaklah yg.nak diciterkan...akak selalu jugak pegi Penang...tapi malulah nak singgah...bila time2 macam tu lah baru ada kesempatan....kan raya...he..he..