Followers

Saturday, October 29, 2011

Pertunangan Anak Saudara Pupu

Assalamualaikum...
Selamat malam semua...hari ini , 29.10.011, saya dan keluarga menghadiri majlis Pertunangan Anak sepupu saya , pangkat anak saudara sayalah...di Taman Perumahan yang sama. Anak saudara saya ni, Nadia bertunang dengan orang Sarawak....dari semalam lagi saya kat rumahnya menolong menyiapkan barang-barang hantaran...saya dan emak juga menghadiahkan 3 bekas hantaran buat Nadia....Hantaran dari pihak Nadia bertemakan"Gold ", sebelah lelaki pulak temanya "Pink"..cantik sungguh hantaran dari sebelah lelaki, semuanya gunakan bunga ros kegemaran saya....dibawah ni antara gambar-gambar yang sempat diambil.....hanya sebahagian saja yg.saya masukkan kat sini..gambar hantaran pun saya tak masukkan semua....sebab saya tak larat nak "menunggu"...internat lambat sangat malam ni....dekat 3 jam menunggu harap sudi "layan" gambar-gambar ni ye..
Jumpa lagi
Wassalam


Hantaran dari pihak lelaki..percaya tak kalau saya katakan, semua barang-barang hantaran bersekali bekasnya dibawa dari sarawak...memang buat kat sarawak...tak tahulah diorang bawa macam mana...
Sirih Junjung Buah-buahan
Kek Sarawak
Coklat
Bekas Cincin
Nadia bersama bakal emak mentua sebelah kiri (tudung Pink) dan emaknya...sepupu saya..
Inilah Nadia...baru 23 tahun, bakal guru..tunangnya guru...
Pelamin yang "simple"

Hantaran Pihak Perempuan
Kek cawan
Ini buah-buahan kering...Kurma, Apricot, Badam dan Gajus
Baju melayu dan sampin
ini satu lagi hasil tangan emak saya...Buah Durian Belanda...dalamnya isi Pulut Kacau atau wajik
Sejadah
Ini yang dah siap " duduk " dalam dulang hantaran
Bakul ini hasil tangan saya...biskut Gajus tu, emak yang buat...kebetulan hari Jumaat cuti, jadi proses menganyam bakul ni emak serahkan pada saya....sebab tu anyaman dia nampak cantikkan...he..he..cantik tak bunga ros kat tudung bakul tu?..hem..hemmm....inipun mendapat pujian tau..he..he..
ini yang dah siap dah...
"Cili" ini gabungan daripada kacang tanah dan agar-agar...emak yg.buat, saya cuma menolong menyusunnya
"Cili Merah"...masa proses penyusunan...kat rumah lagi ni....hasil tangan emak saya ini mendapat pujian orang Sarawak...sebab tu saya masukkan banyak gambar kat sini...nak bagi emak seronok...

29 comments:

ainnoraini said...

merahnye cili tu..ngeri laa...

selamat bertunang..comey orgnye tu...

mane gambar azi dengan bakal pengantin tu...tak de ker...takkan malu kot nak bergambar...huhuhu...

Acik Erna said...

Assalam azi..memang cantik..kreatif betul azi dan mak azi.pandai buat gubahan..bakul dan cili tu memang menarik..dari gambar nampak macam cili betul2 punya..
tahniah buat anak sedara azi yang bertunang tu.

azi said...

Ain...
Malu nak letak le...tak comey...muka berpeluh sangat.....dari pagi lagi saya tolong masak, lepas tu tolong hidang, rombongan datang, tolong layan diorang lagi....:)

azi said...

Wsalam akak..
Cantikkah kak.?.terima kasih...orang sekarang ni tak nak dah gubahan macam tu...emak buat tu sebab sepupu saya yang suruh ...tapi banyak tetamu yang datang kata cantik....dan nak belajar dari mak...:)

MulutPayau said...

Wahhhh...!!!!kreatif jugak azie yer...cantik bakul tu...Hasil tngan azie ngan mak azi memang cantik...Suka tengok gambar2 tu..

~ yus ~ said...

cili tu macam mana buat tu kak? gabungan dari kacang tanah..

Wah! menarik!!

Hantaran dari Sarawak? Bawa naik kapal lah kiranya tu..cayalah, semua hantaran cantik.

Selamat bertunang untuk anak saudara pupu kak azi...

p/s: kak, jemput join GA di blog yus ya...:)

azi said...

MP..
Hantaran tu kan "stail" lama...zaman kita dulu2...saya dan emak malu nak buat..yelah sekarang ni..mana dah orang nak macam tu...tapi permintaan sepupu..buat jugaklah...tapi ramai kata cantik...yelah..ada yg.tak pernah tengok...:)

azi said...

Yus...
Nak gelak pun ada..."Cili" untuk hantaran kan..tapi permintaan sepupu..buat jugaklah...
Cili tu kacang tanah yang dimasak dengan gula...dibentukkan dan salut dengan agar2...

Ye..diorang bawa dari Sarawak...cantik2 yan Yus...

Akak akan masuk GA tu...:)

azian said...

akak...
hebatnya akak buat hantaran tuhh...yg gajus tuh...dah lama laa nak belajar...cili tu pun..mak aihhh...camne leh jadik gitu kilat ngupenya....

apa2 pun, mmg cantik2 laa hantaran....

kita ni dok buat kat org je laa kan kak....zaman kita nih da lepas dah...heheheh

wahida said...

mcm mana la dorang bawak ye kak..sireh junjung bagai tu...

azi said...

Azian..
Akak ni bukan pandai yan...tolong emak saja.....bila emak akak dah siap semua adunan..baru akak tolong bentukkan biskut tu...bakul tu pun macam tu...he..he..
Yan..agar2 tu berkilat sebab letak banyak gula batu...kacang dimasak dengan gula...biar sebati...pastu kena cepat2 bentukkan jadi cili..panas le jugak tangan..biar sehari sampai keras...pastu baru celupkan dengan agar2 yang dimasak pekat dengan gula batu.....faham?..he..he..

hantaran macam tu"laku' masa zaman akak aje..org.sekarang ni tak nak dah...tak glamour...:)

azi said...

Wahida..
Barang hantaran lain semua diorang buat siap dah kat sarawak...cuma sirih junjung tu aje yg disusun kat sini...:)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

wahhhh cili tue nampak reallah

Kakzakie said...

Azi... kena tunjukkan cara azi buat bakul, mak buat durian dan cili merah sebagai N3. Kakak terpikat betul. Cantik sungguh..

hakak CNN said...

gagagaga chantek sgt cili tuhh..reallll sangat tau...!!sirih junjung pon chantek..kretip betul lahhh....

tahniah kpd yang bertunang..moga berkekalan hingga ke jingjang pelamin..:)

azi said...

Kak zakie..
Kakak... saya dah cakap pada mak tentang cadangan kakak pasal n3 tu...emak biasalah tak nak le dia...malu sebab dia buat pun cara tradisional aje..percaya tak bakul pastri tu kami cuma gunakan mangkuk arcopal aje...he..he..

azi said...

Hakak CNN..
TQ ye sudi singgah sini..:)

Macam cili betulkan...
sirih junjung tu dari rombongan lelaki...

azi said...

Baby(Mama Amana&Arif)
Ye..nampak macam cili betulkan..ramai yg cakap macam tu...

Zaitun said...

Teruja betul kak Zai tengok biskut gajus tu,pandai betul mak azi buat memang kreatif sungguh.

azi said...

salam Rindu kak Zai..
Akak..emak saya tak le pandai...macam tu saja le..saya cuba juga bentuk buah tu akak...tapi tak jadi...he..he..tapi rugikan akak kalau saya tak belajar dari sekarang...

~ yus ~ said...

akak!! bila nak update citer baru ni? BZ ya? update!update!...hihi

azi said...

Yus...
ha..ha...akak sibuk sikit aje...sebenarnya tak ada cerita menarik nak dikongsikan...masakpun...itu-itu jugak yg akak masak....he..he..

ainnoraini said...

Assalamualaikum tuan rumah...
Sihat ke..sunyi sepi jer..

Acik Erna said...

assalam azi..apa khabar..lama menyepi..rindu nak baca n3 dan komen azi..akak harap azi sihat ye..

Arizakiah said...

azi...
mummy nak belajar buat bakul dan cili merah tu.....sangat cantik..tolong ajarkan.....

azi said...

Mummy Arizakiah..
Bakul tu, emak yang buat adunan tepungnya...saya cuma tolong anyamkan...ada jugak permintaan, jadi saya nak buat N3 pasal tu, tapi emak tak nak...malu katanya..nanti saya tanyakan bahan2nya..
cili merah tu, bahan dia kacang tanah dan gula sahaja...nanti saya pujuk emak tunjukkan caranya ye..emak tak kisah kongsi ilmu..dia lagi seronok orang suka hasil tangannya..tapi dia malu....

mawar merah said...

suka tgk cili..menarik..mcm mana buatnya tu ya?

mawar merah said...

suka tgk cili..menarik..mcm mana buatnya tu ya?

Anonymous said...

Akak boleh saya tahu cara makan durian belanda isi wajik tu? Sbb ada saudara dapat waktu bertunang tp kami sekeluarga tak tahu nak makan mcm mane? Atau adakah sekadar hiasan sahaja