Followers

Saturday, November 19, 2011

Hormattttt....

Assalamualaikum semua...
Hari ni...bila baca paper...tiba-tiba saya terfikirkan perkara ni...
Sedari kecil kita telah diajar oleh kedua ibupaba kita untuk hormatkan orang yang lebih tua dari kita....bila jumpa , berikan senyuman dan hulurkan salam...bila jalan/lalu depan diorang, kita kena "tundukkan/bongkokkan" sedikit badan ...bila orang-orang tua bercakap, kita tak boleh nak menyampuk...kalau menyampuk masa tu...alamat kena cubit le...dan sampai kematipun kita akan ingat ajaran tu...yelah kita pun akan tua suatu hari nanti, mestilah bila kita tua nanti, kita pun nak orang hormatkan kitakan...:)
tapiiiii....sekarang ni, kita tengok, ada orang tua buat perangai yang membuatkan rasa hormat kita terus bertukar meluat....geram...yelah umur dah tua, ada tu melebihi 60 tahun...tapi sanggup rogol cucu, rogol anak sendiri.....demi untuk memuaskan nafsu sendiri....kalau dah macam tu perangainya...macam mana leeee.. kita nak hormatkan diorang...yelah "makan" anak sendiri...haiwan pun tak buat macam tu tau pada anaknya.. (minta-minta le dijauhkan semua perkara tu dari kalangan keluarga kita)..
Dipersekitaran kita pun ...ada kawan-kawan yang lebih berusia dari kita....tapi buat perangai yang boleh menghilangkan rasa hormat tu...suka sibuk hal orang, suka bercakap bohong tentang sesuatu perkara sebab tak mahu orang lain lebih dari dia, suka meninggikan suara bila bercakap....sebab dia rasa lebih tua dari kita, apa yang dia cakap atau lakukan..semuanya betul...memang le diorang tu lebih tua dari kita...tapi tak semestinya semua yang diorang buat betulkan..........kalau tak betul...saya rasa kita kena jugak tegur...sekurang-kurangnya diorang sedar dan tahu kesalahan diorang....tapiiii...cara nak menegur tu lah yang membuatkan kita kadang-kadang suka pendamkan dalam hati saja...:(

p/s..kita ini, insan biasa...setiap hari selalu melakukan kesalahan dengan sedar ataupun tidak...semoga Allah memberikan kita petunjuk dan keampunan ...dan menjadikan kita dikalangan orang-orang yang disukai ramai.

21 comments:

ainnoraini said...

Mmg takutkan azi mcm2 citer ade sekarang ni... Itu mmg jenis manusia tapi perangai mcm setan...sanggup buat mcm tu kat darah daging sendiri... Mmg dah hilang akal hukum pancung jer...

Mintak2 jauhkan la benda2 mcm ni terjadi kat kite semua...

Dah makan ke azi...ke diet huhuhu... Tadi ain ingatkan tak mau mkn tapi tak boleh tahan kelaparan jer... Mcmmane la turunkan berat badan yg dah naik berkilo2 ni...dh makin tepu lemak ni...

al-lavendari said...

bagus entri ini .. sebenarnya telah ada garis panduannya dalam ugama ataupun budaya kita. tapi bila nafsu telah mengalahkan akal, dia tak kira tua atau muda, alim atau jahil, berpangkat atau orang biasa.

oleh itu peliharalah dan gunakan akal yang telah dianugerahkan Allah sebaik-baiknya sebelum diambilNya kembali.

azi said...

Ainnoraini..
Dunia akhir zaman Ain...nafsu mengatasi segalanya...memang rasa "terkilan" sesangat bila baca cerita2 macam tu..

Ain..
he..he..saya setakat masa ni..cuma makan 5 keping biskut kering dan air teh aje...rasa dah turun sikit perut ni sebab masa pegi sekolah ambik Rm100.00 hari tu..cikgu kelas kakak Ainaa tegur..dah kurus...siap tanya makan apa..he..he..seluar saya pun dah longgar sikit...sikit aje..he..he..
Ain..kalau nak...saya boleh tolong beli untuk Ain..Apple Cider (serbuk)dibancuh macam Jus dan minum sebelum sarapan...Harga dia Murah aje..RM70.00 untuk 20 peket...kalau rasa nak cuba...bagitau ye..

azi said...

Salam Pak Ngah..
Pak Ngah...Terima kasih atas pujian tu...:)

Pak Ngah..
Saya hairan ...(Pak Ngah tolong jawap ye)..mengapa orang Islam selalu kalah dengan nafsu..?.kita tengok , dia tu elok aje..berketayap...muka jernih...tapi buat jugak perkara2 mungkar...perkara yg.boleh menghilangkan rasa hormat kita pada dia?..saya frust betul Pak Ngah...

MulutPayau said...

sekarang nilai hormat smakin luntur...mcm mana kita nak hormat pada yg tua jika prngai mmng teruk...
Dan satu lagi...ramai anak yg dah tak hormat pada ibu bapa...sanggup mnzalimi ibu bapa....issssshhhh macam2....

Azi sedang diet ke????? jelesssssnya bila azi brthu dah nmpak perubahan..

Acik Erna said...

Assalam azi..semoga kita semua dilindungi dari semua tu..

azi said...

MP..
Saya pun takutttt...sekarang ni kita tengok banyak anak2 muda yang dah tak hormatkan orang tua...nak tegur apatah lagi...kita ada anak2 yang meningkat remaja...takut anak2 akan jadi perangai macam tu..

MP..
he..he..saya diet sebab memang terasa badan ni berat sangat...seluar banyak yg.ketat, nak cari baju pun susah...nampak le perubahan sikit tang perut ni ...tak le kembung macam dulu..he..he...MP tak payah diet2...dah cantik dah...

azi said...

Wsalam Kak erna..
Akak..saya takut kak...zaman sekarang ni..susah sangat nak percayakan orang... ...minta2 kita semua dijauhkan dari sebarang kemungkaran ye akak...dan diberikan petunjuk sekiranya tersilap langkah...

dwaty said...

kadang2 saya tak sanggup nak baca newspaper kat... kes macam ni mesti keluar... tapi kalau tak baca nanti tak tau plak...
semoga kita dijauhkan...

azi said...

Dwaty..
sebagai manusia biasa...kita ni bersifar baru...namun akak berdoa moga-moga kita semua diberi perlindungan dari itu semua...

"semoga anak2 kita akan menjadi anak2 yang menghormati orang2 tua dan kita sendiri saling menghormati ...."...

Kakzakie said...

Bila baca N3 azi hati kakak pun rasa kecut apa lagi berita hari-hari ada saja yg terpapar membabitkan benda-benda ini semua....

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

hubby selalu ckp " saya hormat org tua bukan sbb umur tapi sikap sbb ada org tua yg tak sedar diri & kita tak perlu hormat.org2 mcm ne kena cakp je terus terang.." memang betul pun..kat pejabat ada je pegawai2 lama yg langsung tak tujuk sikap sbg pegawai lama yg baik utk dicontohi oleh pegawai2 baru... sampai bos pun naik pening kepala

wak gelas said...

wak pon sukak entri bagus begitu.... weeee wak dah datang ni nak komen komennnn...

azi said...

Salam Kakzakie..
Kakak, suratkhabar Metro hari sabtu kalau tak silap, seorang datuk merogol anak jirannya .....aduh!..kakak...sedih sangatkan kalau baca berita-cerita macam tu...kalau dah orang tua pun buat perangai macam tu...anak-anak muda apatah lagi..:(

azi said...

Baby(Mama Amana & Ariff)..
Memang kat pejabat banyak orang lama yang berperangai macam tu...selalu buat silap tapi tak mahu mengaku kesalahan...kesalahan diletakkan pada org. lain..kononnya lebih banyak pengalaman......nak tegur tak boleh...takut kecil hati...akhirnya kita yang memendam rasa...

azi said...

Wak gelas..
Terima kasih sudi singgah sini ...nanti datang lagi ye..:)

al-lavendari said...

kata orang, lagi alim orang tu, lagi tinggi pangkat syaitan yang datang menggoda.

jemput lihat entri pakngah hari ini sebagai penjelasan kepada entri semalam.

Zaitun said...

Itulah ajaran orang dulu2 yang masih kita amalkan.Tapi untuk pengetahuan azi dipersekitaran kak Zai pun banyak berlaku macam yang azi perkatakan.Naik menyampah dibuatnya,lebih baik kita buat hal sendiri sendirik.

azi said...

Salam Kak zai...
itulah akak, serbasalah kita dibuatnya...kalau kita nak tegur, dikatakan kita ni tak hormatkan orang tua...tak ditegur...macam tu jugak perangainya....:)

Nieza said...

Assalam kak Azi, apa khabar kak? info yg menarik ni kak...semoga kita dapat kekalkan budaya hormat menghormati ni sesama kita kak.yg baik kita contohi dan yg buruk sama-sama kita jauhi.insyaAllah:)

ainnoraini said...

assalamualaikum tuan rumah...sunyi sepi jer...rindu la nak tau citer dari azi tau...