Followers

Monday, February 6, 2012

Semuanya Suratan Takdir........

Assalamualaikum.....


Salam rindu semua......hari ini ...baru saya ada sedikit kekuatan untuk membuat N3 baru....rasanya dekat sebulan saya tak berkesempatan untuk menulis disini...terima kasih pada Kak Erna dan Ainnoraini yang selalu bertanyakan khabar..


untuk makluman semua...dalam tempoh tersebut....saya banyak menghabiskan masa untuk menemani kakak (kedua) yang disahkan oleh Doktor menghidap Kanser Paru-paru Peringkat 3.......satu penyakit yang sudah kita tahu akan kesan jangka panjangnya....


Bila saya mendapat tahu kakak mendapat penyakit itu...semangat saya bagaikan dibawa pergi angin terbang jauh ke langit...fikiran saya menjadi kosong...sungguh-sungguh kosong...tangisan dan airmata menjadi teman setia saya....sewaktu memandu, memasak dan apa saja yang saya lakukan....airmata tak pernah berhenti mengalir...tapiiii...didepan kakak...saya tak izinkan airmata ini dilihat oleh kakak...saya sentiasa berlagak ceria, memberikannya semangat...menyakinkan dia yang penyakitnya akan sembuh dengan izin oleh Allah s.w.t....masih boleh dirawat dan dia mesti kuat demi anak-anaknya yang masih kecil ...Insyaallah...


Hari cuti mingguan saya, saya habiskan dengan memasak makanan kegemarannya.....kalau hari bekerja, kakak akan dijaga oleh emak.....kalau dilihat fizikal kakak sekarang...memang tidak disangka kakak diserang penyakit itu...kerja-kerja rumah masih boleh dilakukan..diapun nampak sihat....cuma batuk bersama-sama darah yang menyakinkan kami sakitnya itu...



Kepada kawan-kawan semua...tolonglah doakan kakak kesayangan yang juga merupakan "sahabat" saya ini....kalau semua nak tahu... saya, kakak saya ini dan seorang lagi kakak saya (sulung), memang sangat-sangat rapat...selain ikatan adik beradik...kami juga bagaikan sahabat...semua aktiviti akan kami lakukan bersama.....susah dan senang , kami bertiga sentiasa lalui bersama...jadi saya tak boleh bayangkan kalau sesuatu terjadi kepada kakak....


Doakan kakak sihat seperti sediakala ye...kerana saya PERCAYA...doa yang ikhlas dan yakin dengan kekuasaan Allah dapat mengubah segala Qada dan QadarNya...



Dalam saat-saat seperti ini...saya cukup berterima kasih kepada suami yang begitu memahami...tak pernah berkira untuk mengeluarkan belanja membeli makanan kesihatan dan ubat-ubatan...walaupun suami kakak mampu...tapiiii...sebagai adik...saya rasa inilah caranya untuk saya membalas segala budinya kepada saya selama ini....wang boleh dicarikan...




Sekian....

Wassalam.





Kakak,

Sewaktu kecil

Kita bertiga berlari bersama

dan ketika aku jatuh lalu terluka..

kakak akan dapatkan aku

lalu membalut luka itu..




Kakak,

masih kuingat

Kita Bermain pondok-pondok

"kuih" tanah yang kakak buat

cantik sekali...seperti asli

tangan dan baju kita akan dikotori oleh tanah itu

bila emak marah...kita cepat-cepat berlari hingga ke kaki

"langit"




Kakak,

Bila kita meningkat dewasa

ikatan kita bertiga semakin kukuh

kasih sayang bersalut erat

kemana aku pergi

kakak berdua sentiasa dihati

kerana hanya

"Jauhari yang mengenal Manikam"



Kakak

Walaupun apapun terjadi

Aku mahu kakak tahu

kasih sayang mampu mengatasi segalanya

dan segala "ranjau" itu

kita akan rentasi bersama-sama.

12 comments:

Acik Erna said...

assalam azi..semoga kakak azi akan sembuh sepenuhnya..insyaallah.banyak makanan tambahan yang boleh membantu sekarang ni..dengan izin allah jua..

azi said...

Wsalam Kak Erna..
Terima kasih akak atas doa itu..
Memang semuanya yg.terjadi di atas kehendakNya...dalam family memang tak ada "sejarah" kanser..ahli keluarga pun tak merokok...

mawar merah said...

Assalam..smga Azi n kakak tabah dgn dugaanNya. ada hikmah tersembunyi yg hanya Dia saja yg mengetahui. Smga kakak Azi sembuh seperti sedia kala.

azi said...

Mawar merah..
Terima kasih sudi doakan kakak saya...Betul, hanya DIA yang mengetahui himmah disebalik semua dugaan ini...

saniah said...

SALAM AZIE....sedihnya akak baca entry azie..patutla dah lama tak nampak..doa akak untuk ur sister ya..moga dia sembuh dan pesan kat dia kuat kan semangat..selagi ada daya lawan penyakit tu..banyakkan berdoa..*sedih*..wkmsalam

azi said...

Salam Kak Saniah..
Terima kasih akak atas nasihat akak tu...saya amat menghargainya dan begitu terharu...:(

dwaty said...

saya doakan 'sahabat' akk sihat... akk pun kena jaga diri... jgn tujukkan kesedihan... semoga ALLAH melindungi akk sekeluarga... amin...

azi said...

Dwaty..
Terima kasih dik sudi doakan kakak akak ye...saat dan tika ini, sebenarnya pipi akak basah dengan airmata...saat2 bersendiri...airmata ini mudah saja mengalir....tapi didepannya...akak hairan...akak menjadi orang yang tabah...

ainnoraini said...

Azie...tabah yee.. Jangan sedih2 tau... Insyaallah dgn izin allah kakk azie akan sihat.. Berdoakan dan bertawakal setiap penyakit tu ada ubatnya..kami pun turut mendoakan semoga dia pulih dari penyakit tu...

Patut la azie sunyi sepi jer sejak akhir2 ni...

azi said...

Ain..
Bukan saja menyepi...tapi "mood" untuk buat N3 atau lama2 kat sini memang 0 langsung...
Tapiii...saya lihat kakak cuba untuk kuatkan semangat dia...dia pun dah dapat terima....Insyaallah..dia pasti sembuh sepenuhnya dengan izin Allah yang maha berkuasa..doakan ye..

azleenz said...

salam azi. Banyakkan bersabar. Allah mahu menduga kita. Banyak amalkan Bismillah Lima.

azi said...

azleenz...
terima kasih ye...
itulah yg. saya selalu katakan pada kakak...Allah sedang mengujinya...dan dia mesti tabah serta sabar melalui ujuan itu.