Followers

Friday, March 30, 2012

Salam Jumaat...

Udang Masak Istimewa bersama udang kering...(Saya ambil dari Dapur Impian Kak Zai) ...tapi banyak yang saya ubah...Kak Zai letakkan daun kari, saya letakkan daun limau purut...Kak zai letak minyak bijan, saya letakkan minyak Zaitun....guna apa yang ada kat rumah aje...Masak ni sedap jugak..kakak Ainaa yang habiskan semuanya..
Daging Salai Masak Lemak Cili Api
Saya campur dengan Pucuk Paku sikit...
Kari Ikan Tonggol...kari mesti ada...

Assalamualaikum...
Selamat petang semua....dah minum petang ke....?...kat SP hari ni...cuaca panas terik...bila dah panas tu...biasalah...badan cepat letih...saya hari ni, walaupun hari cuti kat Kedah...tapi aktiviti tetap berjalan macam biasa. Bangun pukul 6.00...bersihakan diri, saya terus sediakan sarapan untuk Cik Abang...Dia bekerja hari ni....lepas dia pergi keja dalam pukul 8.30 pagi....saya dan Adik Aishaa terus ke Pekan SP sebab saya ada temujanji dengan Dr Hajjah Aishah...biasalah orang perempuan ni...macam2 penyakitkan...Sekarang ni, kaki saya selalu lenguh-lenguh....bila duduk lama sikit...rasa nyilu saja kaki ni...Dr. cakap saluran darah saya dekat paha tersumbat...dan saya perlu menjalani rawatan dalam 6 bulan(6 kali) ...2 dah lepas....tunggu bulan depan pulak untuk sambungan rawatan seterusnya....

Hari ni nak cerita tentang percubaan saya masak resepi baru untuk keluarga saya. Cik Abang saya dan anak-anak ni, susah sikit...diorang tu kalau boleh, nak saya masak yang sama saja...jemu jugakkan kalau masak itu2 saja....tak ada perubahan ...Daging selalunya diorang suka masak kicap...udang pulak masak sambal....hari ni saya cuba masak resepi baru....Daging saya masak, masak lemak daging salai cili api dan udang pulak saya masak ikut resepi "Dapur Impian" Kak Zai...nama apa tah...saya dah lupa...tapi sedap jugak.....:) Masak lemak daging salai tu bila kawankan dengan ikan bakar dan sambal belacan memang sedapppp....

emmmm...cukuplah untuk kali ini.

Wassalam.


11 comments:

Acik Erna said...

assalam azi..daging salai memang sedap masak lemak cili api..boleh campur pucuk ubi..kalau pandai makan pisang muda..campurkan pisang muda pun sedap..

MulutPayau said...

Assalamualaikum Azie...

semoga sihat dan sntiasa ceria...

Rajin betul azie masak ya....semua tu nmpak sedap dan mnyelerakan..apatah lagi bila suami dan anak2 suka...

Zaitun said...

Semua lauk yang azi masak lauk kegemaran kak Zai...terliur.

azi said...

Salam Kak Erna..
Akak..ni pertama kali saya masak cili api daging salai...sedapkan akak!!!...saya tahu...orang negeri memang pandai masakan ini...:)

azi said...

MP..
Tak rajin le MP...bila dah cuti tu...kenalah masak lebih sikit...hari kerja...saya masak simple2 saja...:)

azi said...

Kak Zai..
sesekali cuba masakan orang dan ubah selera...seronok pulak...masak lemak daging salai tu memang sedap akak...tapiii..saya rasa kalau akak masak...lagi sedapppp...:)

wahida said...

sedapnya semua menu tu kak....tak baik tau tayang menu sedap2 pagi ni...saya terliur tau...tgk daging salai tu, buat saya bertambah terliur....huhu...

tak pernah pulak saya masak sambal udang letak daun limau purut...mesti bau dia wangi semerbak tu...nak try la pas ni...

azi said...

Salam Wahida..
Cuba le kalau masak sambal apa-apapun...letakkan daun limau purut...sedappp...akak suka sebab bau dia wangi...tu yang bertambah2 nasi tu...ha..ha..

Kakzakie said...

Biasa masak yg leceh-leceh nie Azi sedap rasanya itu yg kakak malas sebab ambil masa lama (nampak tak kakak ni punyalah malas) kalau nak berlauk sedap macam Azi kakak kena balik kampung masa cuti... santai je masak kat kampung...

Nieza said...

Assalam kak, apa khabar? sedap tgk menu akak msk ni..lapar lak rasa..hehe

kak Azi, nanti free singgah ambil kad dan bunga kat blog saya yer:)

azi said...

Boleh ambik ke..? TQ ye Nieza...nanti kak azi p ambik...