Followers

Saturday, April 21, 2012

"Projek" Memasak...

Buah tembikai sebagai pencuci mulut.
Ayam "bandar" panggang yang sangat sedappp...air tangan kakak Zura saya.
Anak-anak saya pun suka dengn ayam panggang ni.
Sedikit ikan kering goreng untuk" menambah perisa"
Sayur campur
Ayam "Kampung" yang digoreng rempah
Ulam Timun, Daun Salad dan sambal belacan
Kari Udang dengan Kacang Buncis. Udang "tenggelam" sebab saya banyakkan kuah . Saya gunakan 2 kilo Udang untuk kari ni.

Assalamualaikum.
Selamat Malam semua. Dah makan malam ke..? Dari semalam, baru saat ini saya ada masa untuk "bersantai" kat sini...sebelum berjalan-jalan kat rumah kawan-kawan untuk baca cerita terkini masing-masing, saya nak citer pasal projek tengahari tadi....he..he...

Hari ini, 21.04.12 , Cik Abang saya dibawah Kelab badmintonnya , ABS Club, menganjurkan satu Perlawanan Badminton. Banyak jugaklah yang masuk bertanding dalam "40 Pair" juga. Peserta ada dari Langkawi , Pulau Pinang dan Alor Setar, Kedah. Sebagai Pengerusi kelab, Cik Abang saya telah dipertanggungjawabkan untuk menyediakan makan tengahari dan minum petang dan saya disuruh oleh ahli-ahlinya untuk memasak makanan tersebut. Alamak!!!!..saya ni bukanlah pandai sangat memasak...,tapi untuk tak menghampakan diorang, saya pun bersetuju memasak tapi saya minta tolong dengan kakak Zura saya. kamipun masaklah berdua untuk pemain seramai 30 orang . (ABS Club, pemain jemputan dan pengadil sahaja)

Kakak zura saya memang pandai masak, jadi saya tak takut sangatlah masakan tak sedap ...lagipun bila Cik Abang balik tadi, dia bagitau semua berpuashati dengan masakan kami...yang seronoknya semua tray makanan, habis licin....kecuali sambal Belacan yang berbaki sedikit. Untuk minum petang pulak, kami cuma sediakan bihun goreng tapi gambarnya saya tak sempat ambil.

Semalam , Jumaat saya sibuk mengemas Homestay untuk penginapan pemain dari LADA, Langkawi....hari ni pulak, dari pagi ke petang, sibuk didapur memasak....nampaknya saya kena minta elaun dari Cik Abang ni...he..he..
Tak apalah, walaupun tak mendapat apa-apa bayaran, saya ikhlas masak untuk diorang..inilah saja sumbangan yang saya boleh buat...tapi saya keluarkan duit sendiri untuk Kakak Zura saya sebagai terima kasih kerana menolong saya...terima kasih kakak....sayangggg kakakkkk....he..he..:)

Oklah ye..semoga jumpa lagi ye...Maaf ye, kualiti gambar kurang memuaskan (nak masukkan gambar, punyalah lambat..internat malam ni sangat 'slow"....)

Wassalam.


30 comments:

Acik Erna said...

assalamualaikum azie.azi dan kakak azi saa2 pandai asak..tu sebab lici tray..

MulutPayau said...

Assalamualaikum azie...

Kalau licinnnn tu konpem sedapkan....saya mmng tabik kat azie bab memasak ni..memasak utk 30 orang...fuhhh ramai jugak tu...kalau saya, utk stu keluarga pun kadang2 tak menjadi..hehehe..

azi said...

Wsakam Kak Erna...
Saya tak pandai sangat akak...tapii..sebab Kakak ada, rasa yakin le sikit...he..he..

azi said...

Wsalam MP...
Tak tak sebab apa licin..?..Sebab masing-masing tengah laparkan...ha..ha...tapi untung jugak MP, sebab kalau tak sedap pun, mesti diorang rasa sedap sebab tengah laparkan...:)

ady said...

as-salam
tgk pun dah tahu sedap..sebab tu habis licin!!!

azi said...

Wsalam Ady..
Akak rasa, tak tinggal sisa langsung tu sebab masing-masing lapar sangat..maklumlah penat main...tak sedap pun, jadi sedapkan...:)

sekadar satu coretan said...

Wahh..mesti sedap bangat tu azi..licin semuanya...
Kan dah kata azi mmg pandai masak...tak sabar ni nk jln2 gi SP jumpa azi tau...

saniah said...

azi...mai pindah tinggal kat sebelah rumah akak lah..boleh hari hari terjah rumah azi..atau nanti akak pujuk husband cari rumah dekat rumah azi... :)
melampau la kan? tapi makanan kat atas tu memang sedap sangat2 lah...lapar la plak aishhh

azi said...

Ain...
Saya pun tak sabar nak tunggu Ain datang ni, dah set dah apa yang nak dimasak....harap-harap semua menjadi kesukaan Family Ain...tapi tak tahu le masakan saya nanti sedap ke tidak?....saya tunggu saat itu...:)

azi said...

Kak saniah...
Saya ni mana le mampu nak tinggal dekat dengan rumah akak tu...mahal ooo...dan mahu ke akak tinggal dekat perumahan saya yang biasa-biasa saja ni...rumah murah aje...he..he...tapi kalau betul akak nak tinggal disini..suka saya kak...nanti bolehlah saya "kecek" akak yang dah nak jadi OKB tu....he..he..jangan marah ye kak saniah...kalau balik Kodiang lagi, singgah la SP...:)

Kakzakie Purvit said...

Memang patut pun persatuan badminton suruh azi masak. Kakak yg tengok selalu pun tahu. Bayangkan banyak macam tu pun licin... sambal belacan yg tak habis kalau kakak dekat memang kakak ambik azi...:)

azi said...

Kakak,
Sambal belacan saya mana boleh lawan sambal belacan kakak...sungguh!!!..sambal belacan kakak kalau orang tengok, memang mengiurkan...:)

inazamri said...

azi ni mmg pandai masak..kalau la kita dok dekat sure akak oder je kat azi utk jamuan mkn2 dan sebagainya.

Zaitun said...

Kalau azi masak dah pasti sedap itu sebabnya semua makanan licin.

Nanti nak import azi suruh masak kalau kak Zai ada function hehehe....

azi said...

Inazamri..
Kak Azi tak pandai masaklah Ina...masak gitu-gitu bolehlah...takut nanti bila Ina order...tak sedap pulak masakan itu...he..he..:)

azi said...

Salam Kak Zai..
Akak, kalau akak buat function memang best giler punya, tetamu pulak, bukan calang-calang orang...kalau akak suruh saya masak, malulah akak kalau masakan tak sedap...saya ni jadi pembantu tukang masak bolehlah...he..he..

LYAfrina said...

sgt2 meriah.... msti sedap2 ni kan

azi said...

Lyafrina...
terima kasih sudi singgah sini...:)

Afasz said...

ya Allah sedap nye....ikan kering tu kegemaran sy...kalau makan ngn nasi saja pon sy suka.lg enak kalau makan ngn pulut :D

follow n singgah sini
dr,
http://afasz.blogspot.com

apdm said...

salam..


terliur tengok..


pandai masak ni...

azi said...

Cik Farizam,
Tq ye sudi singgah sini...:)

Ikan kering kalau makan dengan pulut kukus pun sedap..

azi said...

Syira Qahira...
TQ ye sudi folo...akak tak pandai masak...sikit2 bolehlah...:)

Zeaf I-sahus said...

tetibe jer lapar~

Kasih Salina said...

sedapnya semua lauk2 tu..terliur ni..

dwatyKNY said...

salam kakak ku syg... sory lambat dtng sini... busy... sampai2 jer... alamak lauk dah habis... licin plak tu... hahahaha...

Alhamdulillah... Allah itu maha adil... sesiapa yg berbuat baik sesama manusia... bertambahlah rezekinya...

kak... ada kursus buat memasak tak??? nak belajar... geram tengok masakan akk... hihihi...

azi said...

Zeaf...TQ ye sudi singgah sini...:)

azi said...

Kasih salina...
Nampak aje sedap...rasanya belum tentu lagi...he..he..

azi said...

Wsalam
Dwaty...kalau nak kursus memasak..datang le sini...tapi masakan akak semuanya yang akak letak kat blog le...sambal tumis, masak kicap...kalau itu..waty pun pandaikan...he..he...

makchaq said...

Salam perkenalan,

Pandainya masak... tengok komen2 kat atas semuanya positif..

Makchaq memang tabik orang pandai masak..tambah masak banyak2

Makchaq masak sikit2 pun kadang2 tak menjadi...

azi said...

Makchaq..
Terima kasih sudi singgah sini ye...
Saya tak pandai masak sangat ...yang senang-senang bolehlah...tapi kalau suruh masak nasi beriani untuk orang ramai...lari malam saya...he..he..