Followers

Tuesday, May 1, 2012

Sushi dan Spegheti Udang...


Assalamualaikum dan Selamat Petang semua. 
Selamat hari Pekerja diucapkan kepada semua kawan-kawan. 
Semoga kita akan bekerja dengan lebih kuat lagi demi keluarga dan negara Malaysia kita yang tercinta ini...
Niat dihati nak tulis resepi Spegheti Udang diatas tu..saya ambil dari kawan sepejabat tapi saya olahkan sikit untuk jadikannya lebih sedap lagi...tapi Cik Abang saya dah panggil ...kami nak keluar beli barang sekejap. emmmm...baru saja saya nak gunakan masa untuk diri sendiri sekejap.....tak sempat lagi nak jalan-jalan kat rumah kawan-kawan. 

Kalau ada permintaan dari kawan-kawan yang nakkan resepi tu....bagitau ye..saya akan tuliskan resepinyer. memang sedap sebab kuahnya gunakan isi udang kering yang ditumbuk. Sushi tu pulak, anak buah yang buat...sushi sambal tumis ikan bilis...

Oklah ye..sampai jumpa lagi.
wassalam.
Saya


21 comments:

MulutPayau said...

Assalamualaikum azie...

Selamat hari pekerja....
Wah...memang nmpak mnyelerakan spegheti udang tu...tapi saya tak makan udang....hehehee...

inazamri said...

anak sulung suka sgt ngan sushi,tp tak reti nak buat.selalu beli je

Jo-Blogger said...

wow menariknya..mesti sedap.

azi said...

Wsalam MP...Selamat Hari Pekerja juga buat Cikgu MP...:)

Saya tahu MP tak makan udang...saya pun tak boleh makan udang kering sebenarnya...tapi nak buat macamana, saya ni pantang jumpa...he..he..

azi said...

Inazamri..
Anak-anak akak pun suka makan sushi, sebab sepupu diorang suka buat dan belikan...akak tak suka sangat..

Akak tengok senang saja cara membuatnya...cubalah Ina buat sendiri...:)

azi said...

Jo Blogger...
memang sedappp...masuk lif , naik sendiri ni..he..he..:)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sedap nye masakan ni.. :-)

azi said...

Pokok Manggis Depan Rumah..
Memang sedappp...he..he..sebab rasa dia macam "melayu" sikit...:)

hajiMete said...

sodappnyerr makkk.. ehhhee

azi said...

Hajimete..
Terima kasih sudi singgah sini...:)

Kakzakie said...

Azi ... anak-anak kakak suka benar dgn sushi. Turunkan resepi sushi style azi tu. Nanti bila dia balik biar dia buat sendiri... Beras tu kena cari dulu..

azi said...

Kakzakie..
Beras tu memang kena beli dulu....nanti saya tanya anak buah cara nak buat tapi saya tengok dia gunakan buluh bentuk empat segi untuk bentukkan sushi tu...

dwaty said...

telan liur jer la kak... hihihi

Cik FaRiZaM said...

nk resipi !!!

azi said...

Dwaty...
Cubalah buat...akak cuba buat sekali, terus suka...bagi akak dan Cik Abang, rasa dia lebih sedap dari Bolognese...

azi said...

Cik Farizam...
Nanti saya sertakan resepinya ye..kalau rasa ok...boleh le dicuba...:)

azi said...

Cik Farizam..
resepinya:-Untuk kuahnya.

Udang kering - ditumbuk halus
Udang segar - dibuang kulitnya
Sedikit isi ayam - dihiris halus
Sedikit daging - dihiris halus
Sos Prego atau kimball - perasa tradisional
Sedikit carot - dipotong dadu
Cendawan butang - dihiris nipis
Cili yang dimesin bersama bawang besar - ikut pedas
1 labu bawang merah - dicincang
5 ulas bawang putih - dicincang
Minyak zaitun - untuk menumis

Caranya:-
Masukkan minyak zaitun dalam periuk. Tumis bawang putih & merah sampai kuning. Masukkan cili yang dimesin bersama-sama dengan daging dan ayam tadi.Masak sampai naik minyak.Masukkan sos prego , udang kering, gula dan garam ikut rasa.Bila semua dah sebati, barulah dimasukkan carot, cendawan butang dan udang segar tadi.Bila udang dah masak, bolehlah diangkat. untuk lebih sedap, hiriskan sedikit cili api semasa menghidang.

Selamat mencuba...

Acik Erna said...

assalam azi..sedap nampak semua makaanan ni..

azi said...

Kak Erna..
Kalau dengan selera saya, sedaplah....tapi lain orang lain rasakan...nanti akak datang saya masakkan untuk akak ye...tak sedap jangan marah....he..he..

wahida said...

tak tau kenapa dari dulu tak gemar ngan sushi ni...tekak org kampung lah katakan...huhu...

azi said...

Wahida...
Akak pun tak suka, tak sesuai dengan tekak ni...he..he.....tapiii..anak-anak suka sangat...sebab tu kakak pupu diaorang suka buatkan...:)