Followers

Tuesday, June 26, 2012

Cemburu anakku.....

Assalamualaikum dan Selamat Tengahari semua.

Semalam. 26.06.2012 saya bercuti kerana Kakak Ainaa demam panas. Kakak Ainaa ni kalau dia demam memang kena beri perhatian yang lebih sebab panasnya tinggi. Mungkin sebab saiz badannya yang besar......
 Gambar dalam bilik tidur saya (Sila abaikan bantal-bantal berselerak kat belakang tu ye..he..he.)

Setiap waktu saya akan lapkan badannya dengan air suam, sejukkan kepalanya dengan air asam jawa dan beri ubat tepat pada masanya. Makan pun akan saya suap...bila dah beri perhatian lebih pada si kakak, Adik Aishaa rupanya cemburu. Saya memang dah perasaan sejak mula lagi, sebab setiap kali saya beri air suam untuk diminum oleh kakaknya, matanya semacam saja menjeling, jadi saya ambik perhatiannya dengan letakkan dia dalam pangkuan saya semasa saya memicit kepala kakaknya...tapi itu semua langsung tak memadankan api cemburunya itu...sampaikan dia cakap, "Umi ni, sayang kakak saja.... tak sayangkan adik", sambil sembamkan mukanya dekat bantal....he..he..rasa nak gelak pun ada tengok perangainya tu. Puas saya terangkan yang saya sayangkan semua anak-anak saya, tak ada yang lebih dan kurang, tapi disebabkan kakaknya demam, sebab tu saya kena lebihkan perhatian untuk si kakak...

Sebab  itu walaupun penat saya cuba layan kerenahnya. Kakak Ainaa waktu siang, saya tidurkan dia atas "Day Bed" dekat ruang menonton, bolehlah dia menonton tv sambil baring-baring tu, untuk Adik Aishaa pula saya letakkan tilam  pada kerusi perahu panjang...kedua-duanya tidur bersebelahan...apa yang saya bagi pada si kakak, itu juga yang saya beri pada si adik....baru senang hatinya.

Hari ni saya dah bekerja sebab saya tengok Kakak Ainaa dah ok sikit. Cik Abang saya pulak bercuti.
Gambar-gambar kat atas tu semuanya gambar 2 tahun lepas. Kebetulan ada dalam tersimpan dalam komputer ni, tu saya masukkan gambar tu.

Sekian, jumpa dilain kali ye.
Wassalam.
 

10 comments:

dwaty said...

biasalah tu kak... budak2... saya dulu pun cemburu juga... mak lebih sayang abg dari saya... tapi lepas tu... dah x cemburu coz saya anak kesayangan bapak... hikhik

Acik Erna said...

assalam azie..adik cemburu ye..he he
kalau anak lelaki nikurang sangat tunjukkan yang dia cemburu azi..

azi said...

Dwaty...
Adik dengan kakak memang selalu macam tu, setiap hari mesti diorang bergaduh...he..he..masing-masing cuba tarik perhatian akak....

Dwaty,
Oh!! anak kesayangan bapak rupanya...mesti kalau kat kampung, petang-petang bapak bawa naik motosikal ni...ha..ha..

azi said...

Kak Erna..
memang kalau anak lelaki diorang tak tunjukkan akak...akak anak lelaki semuakan...tapi saya perasaan along tu kadang-kadang nampak jugak...:)

Kakzakie said...

Azi.. itu masih kecik. Anak kakak yg dah remaja pun kadang ada rasa cemburu tau. Mereka tak boleh baca hati kita Azi. Kalau dia tahu tak adalah rasa macam itu.

Kakak pun macam Azi bila anak demam bergilir cuti..

azi said...

Kakak,
Kalau mereka dapat baca hati kita, tentu diorang tak cemburukan kakak..he..he..

Sistem giliran "Tugas" mesti adakan kakak...:)

MulutPayau said...

Assalamualaikum azi....

Salam rindu.....samalah kita ya..anak2 saya pun demam jugak..mnggu lepas si abang demam smnggu..jeles si adik tengok kita punyalah ambil berat pada si abang..mnggu ni, dia yg demam..baru dia tahu kita buat benda yg sama mcm si abang....
Memangkan...sbgai ibu kasih sayang mmng tak pernah berlebih dan berkurang pada anak2...cuma mereka masih tidak faham....

wahida said...

kita sebagai ibu mmg dah buat yg terbaik kan kak..tapi tu lah...hati dan perasaan anak2 ni lain...kita rasa kita dah cukup adil, tapi pada dorang tak...

mmg serba salah kita dibuatnya...

azi said...

Salam Rindu untuk MP jugak...:)
Sekarang ni musim orang demam agaknya...tapi kesian Mp, sebab dua anak sekali demam wpun berselang seli...

MP, sebab tu la, wpun along dah 16 tahun, tapi kalau saya belikan apa-apa untuk adik-adiknya, saya belikan untuk dia sekali...saya cuba untuk berlaku adil, kadang-kadang diorang ni tak cakap, tapi dari gerak geri kita tahukan...he..he......:)

azi said...

Wahida...
Sebagai Ibu, itulah perasaan kita, tapi kadang-kadang diorang tak faham...mungkin nanti bila diorang dah besar dan berumahtangga, baru diorang tahu naluri sebenar seorang ibukan...:)