Followers

Saturday, June 16, 2012

Ska makan buah tak..?

Assalamualaikum dan selamat malam semua.

Dimalam hujung minggu ni mesti semuanya sedang berehat bersama keluargakan....dan esok mungkin merancang hendak berjalan kemana-mana atapun nak menghadiri jemputan Majlis Perkahwinan macam kawan kita Ainnoraini dari Sekadar Satu Coretan tu...bagi saya, hari cuti sebenarnya hari yang bercuti, saya ni kerja tetap berjalan macam biasa. Kadang-kadang terfikir  kalau pegi kerja tu, ada juga masa nak berehat-rehatkan..kalau duduk kat rumah ni, ada-ada kerja saja yang menanti... Pagi ni kat rumah saya cuma sediakan sarapan bihun goreng dan roti telur saja dan petang tadi saya buat Puding Gula Hangus untuk Adik Aishaa...tapi maaf ye, gambarnya tak ade..sebab bila si Umi masukkan dalam peti sejuk untuk sejukkannya sebentar, buka aje peti sejuk tu, pudingnya dah tinggal suku aje...esok insyaallah, saya akan buat lagi sebab saya sendiri pun tak puas nak makan..memang sedap puding tu dimakan waktu cuaca panas-panas macam ni...

Anak -anak saya termasuk Cik Abang saya memang suka makan buah - bahan. Percaya tak kalau saya cakap semua buah-buahan kat atas tu cuma bertahan 2 hari saja tambahan pulak time cuti macam ni. Gambar buah tu saya ambil selepas dicuci untuk dimasukkan dalam peti sejuk.
Sehari diorang boleh habiskan dalam 3 ke 4 biji seorang...kalau dah habis tu, masing-masing merungut dekat si ayah.cakap buah dah habis dan suruh belikan .

Buah lemon, karot dan ubi bit tu pulak, jus untuk Cik Abang saya. Setiap pagi saya akan sediakan jus tu untuknya. Masukkan 2 ketul ubi bit yang dipotong, sebelah buah epal, sedikit carot dan sedikit perahan buah lemon. mesin sampai hancur. Jus tu bagus untuk kesihatan.

Oklah ye..cukup sampai disini.
Ubi bit, carot, epal dan lemon
untuk Jus
Wsalam

23 comments:

ainnoraini said...

Selamat malam azi...
Sama la jugak kat rumah ni pun suka makan buah..tiap2 minggu mmg wajib beli...

sekarang ni tengah bersantai2 sambil tengok diarang ni buat kerja sekolah tapi maknya ni apa lagi jalan-jalan ler...BW...

azi said...

Selamat Malam Ain..
Bukan setakat budak-budak sukakan buah kan ain, kita nipun hantu buah jugak..

Patutlah saya tengok kulit Ain putih gebu aje...he..he..

zino said...

musang king ada tak? hehe

MulutPayau said...

Assalamualaikum azi...
Banyaknya beli buah ...
Anak2 saya tak berapa suka buah..tapi tiap mnggu beli utk maknya...hehehe

azi said...

En. Zino...
Kalau nak makan Durian Musang king, tunggu lagi 3 tahun ye...bolehlah datang makan..he..he..Cik Abang ada tanam kat kebun...

azi said...

MP...
Patutlah MP ni cantik saja, suka mkaan buah rahsianya..he..he..:)

Kakzakie said...

kalau rumah kakak yg suka makan buah kakak dgn Mak Zah. Adi dang abang tu kalau kita cakap 'makanlah' baru dia makan itu pun tak besungguh azi...

Tapi kalau buat jus mereka minumlah..

azi said...

Jus pun kira ok le kakak... lagi sedap sebab ditambah dengan gula...

~ yus ~ said...

bagusnya semua suka makan buah. Anak2 yus tak sukalah kak, mereka suka buah pisang je...huhu

azi said...

Yus..Pisangpun ok jugak...janji buahkan...:)

Nieza said...

Assalam kak Azi, bagus mkn buah tu kak dan amalkan selalu ...saya pun suka mkn buah juga.:)

azi said...

Nieza...
Nieza lagi syok sebab dapat makan buah yang segar dari ladang..he..he..macam epal, kalau musimnya, kan kat depan rumah pun ada...he..he..

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Buah jambu batu sedap juga. Tapi saya suka buat juz epal campur dengan celeri..

dwaty said...

saya suka makan buah tapi tak pernah habis... kalau makan ramai2 baru habis... tak de teman tak makan la jawabnya... tu yang kulit asyik kering jer... huhuhu...

p/s: saya dah hantar ole2... harap2 selamat sampai dgn jayanya... saya lupa nak letak note... danh bungkus baru ingat... hehehe

azi said...

Dwaty...
Cuba potong buah tu kecil-kecil dan campurkan dengan sedikit garam halus, gaulkan....mesti waty suka..sambil tengok tv, sambil mulut mengunyah...anak-anak akak suka kalau akak buat macam tu...:)

p/s..terima kasih waty...akak tunggu..tak sabar nak tenok isinya..he..he..

azi said...

En. Abdul Razak...
Jambu memang sedap kalau tambahkan sedikit garam...Nanti saya cuba buat jus macam tu untuk Cik Abang saya...:)

LadyBird said...

salam akak... sedapnye buah-buahan tu.. lady suke semua buah.. nak sikit pls...

azi said...

Ladybird...
Terima kasih sudi singgah sini dan folo...nanti akak folo balik ye...:)

Acik Erna said...

assalam azi..akak yang suka sangat makan buah..anak2 lebih jkepada buah2an tempatan.

zino said...

ok nanti jangan lupa jemput ya hehe

azi said...

Akak..
saya semua suka, buah tempatan lagi uka...:)

azi said...

Akak..
he..he..sukalah...silap taip..

azi said...

En. zino..
rezeki Allah kalau dikongsi bersama, lagi banyak jadinya.. Insyaallah...:)