Followers

Tuesday, August 14, 2012

Selamat Hari Raya Aidil Fitri Buat Semua ...


(Gambar - "culik " dari Google)

Assalamualaikum dan Selamat Pagi semua.
Lagi 3 hari kita akan menyambut hari kebesaran kita, Hari Raya Aidil Fitri. Mesti semua dah siap membuat persiapankan.
Bagi saya sendiri, raya kali ini disambut dengan perasaam yang bercampur aduk. Perasaan gembira dan sedih menjadi satu. Gembira kerana kita akan memyambut hari kemenangan kita, sedih sebab mengenangkan kakak saya yang sakit tu. Kesian kakak, raya ni merupakan raya pertama buat dia bergelar Pesakit Kanser. Sedih saya tengok keadaan kakak sekarang selepas menjalani 5 kali proses Kemoterapi.  Sebelum ni badan dia masih kuat untuk menahan kesan ubat tu, tapi untuk kali ke lima, kakak jadi begitu lemah. Luluh sungguh hati saya melihat keadaannya. Badan kakak pun dah semakin kurus. Mungkin raya keempat nanti saya akan "berkampung" dihospital Penang temankan kakak jalani kemo buat kali keenam . Doakan kakak saya selamat ye. Semoga dengan Doa-doa sahabat semua, dengan izin yang Maha Esa, kakak akan sembuh.  

Bagi mengembirakan kakak, persiapan raya untuk rumahnya saya sediakan mengikut kemampuan saya sikit-sikit. Saya gantikan langsir rumahnya, kusyen hiasanpun saya beli baru mengikut temanya tahun ini, merah.Bunga pun dah saya beli dan siap digubah....yang penting kakak berasa gembira dipagi raya nanti. tapiii...untuk baju raya anak-anaknya, kakak nekad nak beli sendiri....dia kuatkan juga badannya mengharungi "lautan' manusia masa nak beli baju rayatu...yang penting anak-anak dia gembira. 

Bagi keluarga saya pula, sambutan kali ini, biasa-biasa saja. Rumah pun dah siap berkemas sebab hari Jumaat ni saya nak tumpukan pada mengemas Homestay sebelum balik kampung. Ada  penyewa nak masuk hari Sabtu ni. Langsir tahun ni tak bergantipun. Pakai yang lama aje. Kuih raya pun saya cuma buat sejanis aje , yang lain semua kuih tunjuk. Anak-anak pula dah siap dengan beg masing-masing yang diisi dengan pakaian raya dan kasut raya untuk pulang kekampung mentua.  Adik Aishaa pulak, tiap-tiap hari mencuba baju rayanya....nak tergelak pun ada bila tengok gelagatnya. Bila saya cakap, saya tak mau beraya tahun ni sebab Mak Njangnya sakit, dia cakap, "Umi, adik nak raya....jomlah raya Umi"..........:)

Dikesempatan ini, saya nak ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri buat semua teman-teman  yang sudi menjadi sahabat alam maya saya . Sesungguhnya saya amat menghargainya. Semoga persahabatan kita semua akan terjalin sampai bila-bila. Kalau ada sahabat yang balik kekampung di kedah tu, kalau sudi, singgah ke SP, bolehlah kita beraya bersama...:) 

Sayup-sayup takbir bergema
Tandanya Syawal sudah tiba
Selama ini kita bersama
Maafkan andai ada terkasar bahasa

Sekian, wassalam.



24 comments:

Acik Erna said...

Assalamualaikum azie..selamat menyambut hari raya aidilfitri dan maaf zahir batin,
semoga kaka azie tabah dan akan sembuh dari penyakitnya..ikhtiar ye azi..dan berdoa..semoga dimakbulkan doa azi dan keluarga

Kasih Salina said...

salam ramadhan dan selamat hari raya juga buat azie sekeluarga..sedih saya dengar cite pesakit kanser ni..semoga kakak azie cepat sembuh dan doa saya semoga Allah meringankan kesakitan beliau hadapi..

|| NaFiRaa || said...

moga kakak azie terus kuat melawan penyakitnye..

selamat menyambut hari raya jugak buat azie..:)

azi said...

Wsalam akak..
Slamat Hari Raya jugak untuk akak sekeluarga....

terima kasih akak, insyaallah, memang semua cara rawatan kita kitaorang cuba selagi diizinNya..

azi said...

Kasih Salina..
Aminnn..semoga Allah mendengar doa dari salina...

azi said...

Nafira..
Terima kasih...dia memang kuat melawan penyakitnya tu...

MulutPayau said...

sedih baca kisah kakak Azie...semoga dia terus kuat dan tabah hadapi segalanya...

Selamat Hari Raya utk Azie dan keluarga...Saya juga mohon maaf andai selama prsahabatan alam maya ni, ada terkasar bahasa, trguris rasa....Sayang Azie ketat2....
Opssss nak laga2 pipi dan peluk2 jauh sangat....

azi said...

MP..
Selamat Hari Raya jugak buat MP sekeluarga...saya pun sayangkan MP jugak..kalau boleh tu, nak bersua muka...nak menatap kecantikan wajah MP...kalau sudi tu, datanglah beraya kat Sp ni..tapi saya ni orangnya biasa-biasa saja, kehidupan pun sama...kalau dibandingkan dengan MP...siapalah saya ni...

Maafkan saya andai ada komen-komen saya yang menyentuh hati...semoga kita semua akan bergembira dipagi lebaran nanti....:)

eMMe said...

Salam Aidilfitri maaf Zahir & Batin dri saya eMMe yea Azie...

jaga diri dan selamat pulang ke kampung...

ibu arissa said...

selamat hari raya...

salam kenal kenal dari http://emyyuzreena.blogspot.com

wahida said...

Dalam bermesra mungkin terkasar bahasa, dalam bergurau mungkin terlanjur senda, dalam berjanji mungkin ada yang belum dikota, dalam berbicara mungkin ada yang menyinggung rasa. Mohon ada kemaafan, itu jua lah yang dipinta..

selamat hari raya akak!!

sayang akak!!


p/s: semoga kakak akak kuat dan tabah....

Kakzakie said...

Kenapa mesti bermain mercun
walau tahu akan akibatnya
puasa sudah raya je belum
mohon kemaafan di hari mulia

Doa kakak moga kakak azi diberi ketabahan dan kembali pulih hendaknya..

azi said...

emme..
Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin akak ucapkan...terima kasih sudi singgah sini ye..

azi said...

Ibu Anissa..
Terima kasih sudi singgah sini...

Selamat Hari Raya Aidil Fitri, maaf zahir dan batin saya ucapkan...

azi said...

Wahida...

Sebulan Sudah kita berpuasa
amalan agama cuba dicukupi
akakpun sayang wahida juga
Kalau sudi, mailah beraya kat SP ni

(Akak tak pandai pantun...he..he..)

Selamat Hari Raya Aidil Fitri, maaf zahir dan batin dari akak sekeluarga.

azi said...

Salam Kakzakie..

Kuih dodol didalam besen
enak dimakan dihari raya
memohon ampun, jari disusun
sucikan hati, bersihkan jiwa

Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf zahir dan batin dari saya buat kakak sekeluarga.

p/s saya keempat, saya beraya kat hospital - demi kakak tersayang

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Selamat Hari Raya juga utk azie,
Semoga kakak azie cepat sembuh.
doa banyak2 di bulan puasa ni.
kerana ada banyak masa di bulan Ramadhan ni Allah akan makbulkan doa kita.
hati2 di hari raya nanti..

ainnoraini said...

Salam ramadhan azi,
Selamat hari raya azi dan keluarga,ain minta maaf ye azi jika ada tersilap kata sepanjang perkenalan kita dialam maya ni...

Tahun nibtak beraya kat utara..kalau tak harus ain pergi beraya rmh azi tau...tak ada rezeki nk jumpa azi yg manis ni tau..kalau jumpa nk picit2 pipi gebuzz azi tu..

dwaty said...

selamat hari raya kak... mesti akk dah busy sekarang kan???

maaf zahir dan batin dari saya andai pernah terkomen yang mengguris hati akk...

salam lebaran sekali lagi...

azi said...

Pokok Manggis depan Rumah..
terima kasih atas doa-doa tu. semoga akan dimakbulkan Allah.

Selamat Hari raya Aidil Fitri, maaf zahir dan batin...

azi said...

Ain...
Selamat Hari Raya Aidil Fitri, maaf zahir dan batin...semoga Ain dan keluarga akan bergembita dipagi lebaran nanti.

Tak pe, tahun depan boleh datang...kali tu dah tak ada alasan dah...he..he..semoga persahabatan kita akan berkekalan sampai bila-bila. sayangggg Ain...

azi said...

Dwaty...
Selamat Hari raya juga buat waty sekeluarga....makan ketupat nanti, jangan lupakan akak ye...:)

Akak pun nak minta maaf andai ada terkasar bahasa sepanjang akak duk komen kat blog waty...

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Salam kemenangan, selamat hari raya aidil fitri maaf zahir dan batin. Taqabalallahu minna wa minkum...

azi said...

En.Abd. Razak..
Selamat hari Raya juga dari saya untuk encik sekeluarga...