Followers

Wednesday, September 12, 2012

Bahagian akhir cerita jalan-jalan...

Assalamualaikum...
Baru kesempatan nak sambung cerita hari tu. Semalam sibuk sikit sebab dekat pejabat saya diadakan majlis sambutan hari raya Aidil Fitri. Nanti saya masukkan gambar-gambar sekitar majlis tu disini. 

Bahagian 3.
01.09.2012 - 03.09.2012
Pulau Kapas

Untuk makluman sesiapa yang nak ke Pulau Kapas, tambang pergi balik untuk dewasa cuma RM 40.00 , kanak-kanak pula RM 20.00.
Sebabkan semua tempat penginapan dah penuh ditempah, saya dan keluarga cuma sewa chalet ni aje.
Kitaorang sewa dua chalet . Semalam cuma Rm 90.00 dan tambahan Rm10.00 sebab nak bantal tambahan.
Cuma katil kelamin dan kipas saja yang disediakan, nasib baik bilik air dia bersih.Chalet ni memang dekat sangat dengan pantai, jadi senang saya nak pantau adik Aishaa dan kakak Ainaa main pasir kat pantai. Dekat juga dengan jeti. Cuma kami saja orang tempatan, chalet yang lain penuh dengan pelancong asing.
Maaf Gambar tak berapa jelas. Masa datang pertama kali dulu, kitaorang tidur kat sini.Disebabkan cuti umum, semua bilik kat situ habis ditempah. 

Adik Aishaa dan kakak Ainaa
Hari kedua , Ahad kebanyakan pelancong dah balik, jadi depa berdua ni bebas bermain macam pantai tu depa punya...:) Nak ambik gambar pun senang...
Airnya memang jernih, nampak serpihan batu karang dalam air tu.
Antara pemandangan sekitar pulau tu.
Ni masa nak pegi "menyelam'. Sorang RM 25.00 bayaran dikenakan. 
Berjalan nak naik bot  untuk  pi menyelam.
Along 
Tengok ikan-ikan tu....
Saya sebenarnya teringin juga nak menyelam bila Cik Abang saya cakap yang batu karang kat situ cantik-cantik, tapi Adik Aishaa tak kasi..dia menangis sampai nak terbalik bot tu..he..he..rugi aje bayar RM25.00 tapi duk dalam bot saja.
Akhirnya adik yang bawa bot tu bawa kami ketepi pantai.
Nampak tak batu karang tu...ni dah dekat pantai ni..
Saya pun tumpang main dengan anak-anak..tak banyak orang dah, tak le malu sangat..he..he..
Sotong yang dicantat oleh Pemilik chalet tu. Waktu malam memang sunyi sebab tak ada TV...sesuai untuk orang yang nak berbulan madu..:)
 Disinilah kami makan dan minum sepanjang 2 malam disana. Sebelah chalet aje. Nasi berlauk tak ada le cuma makanan macam Mee goreng dan  nasi goreng aje. Makanan dia  mahal sikit (bagi saya le) sebab dikira kos  pengangkutan bahan mentah dari jeti kepulau. Mee goreng kalau tak silap saya sepinggan RM 9.00. Sekali makan selalunya dalam 90.00 jugak.
Pemandangan awal pagi. kalau tak silap pukul 7.00 pg ni.

Sewa kayak ni RM 15.00 sejam.
Selamat Tinggal Pulau Kapas...berjalan nak p jeti.
Bot pun dah sampai untuk ambik kami. Tepat 9.00 pagi seperti yang dijanjikan.
Ikan dari atas jeti.Memang banyak ikan warna-warni kat situ.
Dari Jeti nampak chalet yang kami duduk tu.
Cukuplah rasanya cerita saya sempena Cuti-cuti Malaysia.Hanya sikit aje saya masukkan gambar.
Ini semua hanyalah untuk kenangan saya dan keluarga dimasa depan....nanti bila dah tua, bolehlah tengok balikkan....:)
Kalau ada sesiapa yang sudi baca tu, terima kasih saya ucapkan.
Sekian, wassalam.

17 comments:

Kakzakie said...

Adik takut mama menyelam tak timbul tu dia tak bagi menyelam ye? Tak apalah azi, pergi bercuti nak happy-happy nanti kalau ada yg menangis tak bestlah pulak..

Cantik dan seronok kakak tengok gambar yg azi tepek:)

azi said...

Kakak...he..he..mungkin dia takut saya tenggelam tu sebab dia tahu saya tak pandai berenang....:)

|| NaFiRaa || said...

seronoknye pergi bercuti ke pulau.. teringin sangat nak gi ke pulau jugak..huhuhu,..

Acik Erna said...

assalam azie..cantik2 gambar yang azie kongsikan..
akak bukan nak menyelam..kalau nak mandi laut pun tak berapa nak berani he he

Zaitun said...

Walaupun kak Zai dah banyak kali ke Terengganu tapi belum pernah ke Pulau Kapas, kak Zai ni mabuk laut kalau naik bot.

dwaty said...

jernihnya... nampak isinya... hehhe... selalu p pantai tapi tk pernah berkayak... teringin juga... rasa tenang jer kalau tak ramai org kan kak... cuma makan tu saya pun rasa mahal... hehehehe... ke sebab dia tau yang pegungjung takde pilihan???

azi said...

Nafira...
Pernah datang ke Pulau Pinang tak?..kalau nak datang, bagitau akak, boleh singgah rumah akak..:)

azi said...

Kak Erna..
he..he..akak takut ye....tapi ombak dia memang kuat akak...saya pun tak berani bagi depa bertiga mandi jauh sangat...tepi-tepi pantai bolehlah...

azi said...

Kak Zai...
Akak macam emak saya, waktu datang pertama kali dulu, emak saya pun mabuk laut....lepas tu mulut dia kumatkumit baca doa takut naik bot laju...he..he..

azi said...

Dwaty....
Akak pun teringin nak berkayak...tapi bagi anak-anak ajelah...he..he..

p/s Makan tu dia masukkan kos tambang bawa ke pulau sebab depa cakap tambang bawa bahan mentah mahal...tapi macam waty cakap le, kita tak ada pilihankan...kedai lain ada le, tapi penuh dengan "botol" sebab banyak pelancong asing....

MulutPayau said...

wahhh...seronoknya dapat jalan2...
Seronok baca tntang percutian Azie, saya baca dari bhgian satu lagi, tapi tak sempat nak tngglkan komen...
Bestnya dapat ke P/Kapas...saya ke sana pada 2008...dah lama tu....

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Wah..best nye pegi pulau kapas.. Pusing2 dlm negara kita pun berbaloi2 yea akak.. Nak pegi sana juga la suatu ari nanti jika ada rezeki. Terima kasih info cuti2 ni..

azi said...

Salam MP...
Amboi!!!lamanya "cuti"....dah tak pening lagikan sebab UPSR dah habis dah...:)

MP..
Pulau Kapas bolehlah pegikan sebab dekat...10 minit aje dari Jeti...tambangnya pun tak berubah dari kunjungan pertama dulu....MP takut tak naik bot laju tu?....masa saya naik petang tu...melambung-lambung bot tu...he..he..

azi said...

Salam PMDR...
Yelah..dalam malaysia nipun banyak tempat yang boleh kita p....dan rasanya tak habis lagi kita pusingkan...:)

yoon da-hyun said...

follow this site .

visit me @ appledahyun.blogspot.com

azi said...

Yoon da-hyun..
terima kasih sudi folo akak dan jadi folower yang ke 100..akak dah folo balik dah..:)

Kasih Salina said...

bestnya azi dah ke pulau kapas..teringin juga nak ke sana..wlpun sy org ganu tp belum pernah ke situ..