Followers

Saturday, January 26, 2013

Mendaki Bukit H....semputttt

Assalamualaikum.
Semalam, selepas balik dari kenduri rumah kawan Cik Abang dekat Seberang Perai Utara , dalam pukul 6.00 petang macam tu Cik Abang ajak saya mendaki Bukit H . Bukit H ni dalam 10 KM dari rumah saya. Ketinggiannya lebih kurang dalam 400-500 Meter. Cik Abang saya dalam seminggu tu mesti 2 atau 3 kali jugak dia mendaki. Memang bagus untuk stamina bila nak main badminton. Kalau nak tahu, Adik Aishaa kalau ikut, memang boleh naik sampai atas. Semalam cuma saya dengan Cik Abang saja.

Tahun 2012 , rasa-rasa tu tak sampai 5 kali saya mendaki. Bila mendaki semalam, punyalah terukkkkkk...untuk sampai ke puncak tu..rasa macam nak semput saja....saya sampai pening-pening dan muntah....Cik Abang saya kata mungkin sebab angin banyak sangat dalam badan ni.......memang betul, yang keluar tu, cuma angin saja. Tapiii...yang peliknya, selepas saya muntah , saya rasa badan saya lebih ringan. Waktu turun pulak, rasa senang saja. Balik rumah pun, saya masih boleh lagi lakukan kerja-kerja rumah seperti menyapu halaman, basuh baju dan mngemas rumah ( Selepas anak-anak tidur, saya selalunya akan buat kerja-kerja tu...esok bangun  pagi tak la kelam-kabut..:)

Lepas ni, saya kena selalu ikut Cik Abang saya mendaki. Berat saya pun sekarang ni memang bertambah-tambah kilonya. Baju pun banyak yang mengecil...he..he....

 Ini kat pertengahan bukit dah ni....
  Waktu petang memang banyak orang mendaki. Kat bawah bukit tu, bersusun kereta. 
Cik Abang saya cakap, kebanyakkan pendaki Bukit H semuanya "Friendly"
kalau jumpa mesti senyum dan bertegur sapa tak kira bangsa.
( Depa tu dah nak turun tu)


 Nun dari kejauhan, nampak puncak Gunung Jerai
 Nampak jugak kawasan perumahan terdekat

Saya tertarik dengan pokok ni. Cantik sangat
 Memang cantik pemandangan kat sini. Bukit H ni untuk makluman, adalah dusun buah-buahan jugak.
Satu lagi pokok tu...

Setakat ni saja ye, nanti kalau ada kelapangan, saya nak jalan kerumah teman-teman pulak.
Selamat berhujung minggu untuk teman-teman yang bercuti pada hari ni ye.
Sekian, wassalam.

20 comments:

Acik Erna said...

aasslam azie..cantik pemandangan tu azi..kalau azi kerap mendai mesti dah tak rasa apa dah kan..

azi said...

Wsalam akak...
yelah..lepas ni saya kena selalu ikut.....tak boleh nak malas-malas dah..selalu kalau dia ajak..saya banyak yg.mengelak...he..he..

dwaty said...

Baju yg mengecil erk kak??? Hehehehe... Saya pun sedang berjinak2 dgn aktiviti joging... Nak panjat gunung... So kaki kena bagi kuat... Cuma hari dtg plak kemalasan.. Hari pun nak hujan... So cancel jog... Hehehe

MulutPayau said...

Best jugak mendaki ya Azie...cuma tak larat jer...kalau saya dah semput tu..hihihi..

azi said...

Dwaty...
he..he..baju akak sekarang ni banyak yang mengecil...tapi tekak akak ni tak faham-faham jugak...makan tetap makannnn...:)

p/s Waty nak panjat Gunung Kinabalu ke?...kalau betul, akak harap waty akan berjaya..akak Bukit H tu pun dah semput sangat-sangat...

azi said...

MP...
sebenarnya MP . saya ni selalu mengelak kalau Cik Abang ajak...hari tu tak tak boleh elak dah....he..he..memang penat sebab badan pun makin besar kan...:)

Kakzakie said...

Kalau ada tempat riadah yg dekat dgn tempat tinggal seronok azi. Tempat kakak tak ada yg special so duduk ajelah dlm rumah. Ada swimming pool tapi nak berenang pun tak pandai.

Cantik kawasan kelilingnya azi nampak sejuk sebab banyak pokok

azi said...

Kakak...
memang cantik pemandangannya kakak...
udaranya pun sejuk saja...

Nafira usof said...

wahhh.. sonoknye nya kak~
kalo saya pon konfem semput jugak nih.. stamina mmg x de.. hehehe

azi said...

Nafira....
lepas ni akak berazam nak selalu naik bukit tu..seminggu sekali kalau boleh....:)

zino said...

kena la daki selalu baru fit.. nanti boleh panjat pokok tu pulak hehe

azi said...

En. zino.
he..he..rasanya En. zino dulu kot panjat pokok tu...

yan's cottage said...

bagus nie....dapat mendaki bukit...mesti banyak keluar peluh lepas nie...bolehlah mengecilkan badan...sama macam baju tu....

Kasih Salina said...

bestnya akak dapat mendaki bukit camtu..bukit ni kat sp ke kak..

azi said...

Yan's cottage..
TQ ye sudi singgah sini...
memang seronok sekali sekala buat aktiviti yg.lain dri kebiasaan wpun sikit penat...:)

azi said...

Kasih salina..
ye kat SP..dekat dengan rumah akak..belakang dekat Taman semarak ..

airis aries said...

Salam..airis kalau jalan naik bukit kompom separuh jalan..hehehe

Syakir Shahidan said...

tahniah le saya ucapkan bukan semua orang yang mahu melakukan aktiviti2 yang perlukan kudrat macam naik bukit..saya selalu juga naik bukit "H" tu kerana letaknya terlalu hampir dengan rumah saya. Lokasi taman seri jenaris t/batu.
Lebih kurang 70-80 langkah sampai le ke gigi bukit tu..
Lagi pun bukit tu senonim dgn pembesaran saya. Seawal umur 11-12 thn dulu dah naik meredah hutan belantara.dulu lagi mencabar..pokok-pokok besar2,ada pokok kana,kembang semangkok, pala dan macam2 lagi.
sedih juga dengan apa yang terjadi kini, pokok besar dah tiada. kalau ada pun boleh kira kalau dulu selepas tiang letrik "H" pencawang baru tu belum ada lagi, saya dn kekwn turun beg, cari kayu api utk mula memasak dan berkelah. tiada sumber air di atas bukit ni..
Lain kali naik le sebelah tmn seri jenaris pula..

Syakir Shahidan said...

..skg kalau jalan tutup mata pun boleh sampai atas, kalau dulu..sekitar tahun 70'an meredah denai..jalan dusun saja.kalau tak ada denai tu meredah hutan dan semak..apa pun seronok sangat.
deretan bukit tu pun nampak banyak hutan-hutan sudah digondolkan..sedih sekali..melihatnya..
macamana kita nak buat..rakus tangan-tangan manusia..
utuk generasi akan datang..sebagai penghalang angin juga..
selamat naik bukit "H" juga nama lain bukit semarak, bukit jenaris dan dan nama lainya bukit berut.

Jard The Great said...

nak try ah pergi sini~