Followers

Friday, February 1, 2013

Selamat Malam

Assalamualaikum 
dan 
selamat malam.
Baru berkesempatan untuk saya bersenang-senang kat sini.  Adik Aishaa pun dah tidur dah..kalau tidak, memang tak dapat le saya dok mengadap komputer ni..he..he.. Sebelum tu nak tanya? Cantik tak "rumah" baru saya yang "diubahsuai" oleh adik sepejabat saya, Cik Zu.  terima kasih pada Cik Zu kerana selalu tolong saya . Saya sengaja tukar bunga ros merah kepada putih, bersesuaianlah dengan usia yang makin meningkat ni..he..he...mudah-mudahan semuanya akan suci bersih begitu....:)

Hari ini walaupun Jumaat, saya bercuti..tapi aktiviti tetap berjalan macam hari kerja biasa sebab Cik Abang saya bekerja. Selepas siapkan keoyteow goreng untuk sarapan pagi Cik Abang, saya terus saja memasak untuk makan tengahari . Dalam pukul 10.00 pagi, semua masakan sudah siap terhidang atas meja. Saya masak yang senang-senang saja sebab nak keluar bawa-anak beli barangan keperluan mereka sikit lepas tu. Saya masak awal ni untuk Cik Abang balik makan tengahari nanti. Kalau saya terlambat, dia boleh makan dulu sementara tunggu Along untuk pi Sembahyang Jumaat .
 Keoyteow Goreng kesukaan Cik Abang saya.
Saya bekalkan untuk kawan pejabat dia sekali.
depa semua tu memang syok kalau saya bagi depa apa-apa. 
Tak sedap pun, habis licin...:)
 menu masakan hari ini.
Semuanya dah terhidang atas meja. 
Nanti kalau Cik Abang balik , bolehlah dia makan dulu.
 Udang goreng kunyit. 
Cuma gaulkan udang dengan garam, sedikit serbuk Pasti Sedap dan kunyit. lepas tu goreng dengan sedikit minyak zaitun Taburkan sedikit lada hitam. Tak sampai 10 minit. Siappp..
 Sayur campur. 
Saya tumis bawang merah & putih dengan minyak zaitun. Lepas tu masukkan udang. Masukkan air biar mendidih. Masukkan sayur-sayuran dan bahan perasa seperti pasti sedap dan garam. Bila sayur hampir masak, angkat...ini pun tak sampai 10 minit.
 Sambal ayam campur telur rebus 
telur rebus tu saya goreng dahulu. Saya tambahkan telur takut tak cukup sebab ayam ada 3 ketul saja, cukup-cukup untuk anak-anak ....he..he...teruk betul Umi macam saya nikan. Nak ke pasar memang malas sebab lepas tu nak keluar lagikan.
 Gulai ikan kembong.
Gulaipun saya masak gulai asam saja tanpa santan. Bendi pun tak ada...he..he..janji ada gulai untuk Cik Abangkan.
Cik Abang saya kalau tak ada ulam dengan sambal belacan memang tak sah.
Kalau saya malas nak tumbuk sambal, saya selalunya akan hiris cabai melaka (cili api) dengan bawang besar, masukkan kicap manis dan perahkan asam limau.
itupun dah cukup buat Cik Abang.
   
Hari ini anak-anak ajak saya ke Parkson untuk membeli barangan keperluan mereka. Along dengan kakak Ainaa nakkan seluar sukan. Sepasang baju sukan yang dibeli awal persekolahan dulu tak cukup sebab sekarang ni aktiviti kat sekolah memang padat. Tia-tiap petang ada latihan sukan. Macam Along tu, dia memang aktif bab bersukan ni. 

Bila dah sampai sana tu, bukan setakat seluar sukan saja yang dibeli. Ada-ada saja permintaan depa ni. Kakak Ainaa beli jugak 2 helai kemeja, Along sehelai baju kameja dan cadar baru untuk biliknya.
Adik Aishaa pulak tak cukup dengan 2 helai baju, kasut pun memang tak lepas punya. Dia pi lah manapun, pasar malam ka, kedai biasa ka, mesti beli kasut.
Tak mau bagi dia menangis, saya belikanlah dia juga kasut. untuk saya sendiri, memang tak beli apa-apapun

Saya ingatkan petang nanti bolehlah berehat-rehat sebab tinggal saya sorang dengan Adik Aishaa. Emak memang dari pagi kekedai kakak, kakak Ainaa dah kesekolah untuk latihan Karate. Along pula latihan bola sepak.. Bila Cik Abang dah keoffice, tiba-tiba dia call saya, ingatkan kata esok ada penyewa nak masuk. Aduhhhh...saya memang terlupa betul. Saya cepat-cepat hantarkan Adik Aishaa kerumah kakak illah saya sebab kalau bawa dia, memang tak jadi kerja....kerja yang sepatutnya siap 3 jam, mesti jadi 4 jam.
Kerja mengemas yang bermula pukul 3.30 petang tu selesai jugak dalam pukul 7.20 malam.
Alhamdulillah. Siap jugak kerja saya.

Cukuplah ye cerita saya untuk hari ni. Kepada teman-teman yang sudi singgah disini dan membaca cerita saya ni, terima kasih saya ucapkan. yelah, siapalah saya tanpa kunjungan teman-teman semua.

Oklah ye..dah pukul 11.40 malam dah tu. Esok ada tetamu nak datang rumah .

Sekian, wassalam.

16 comments:

Kasih Salina said...

ishhh..walaupun dah lepas makan ni tapi rasa lapar lagi tgk lauk pauk akak tu..

header baru tu cantik kak tp rasanya gambar header tak perlu nak besar sangat sebab berat, jadi lambat nak loading..itu cuma pendat saja, kalo akak suka camtu takde masalah..

Kakzakie said...

Sedap hidangan azi buat. Kakak macam en abang Azi kalau makan ada sambal belacan barulah kick:)

Kalau kakak sampai sana kakak pun nak tinggal di homestay azi mesti best.

azi said...

Kasih Salina..
terima kasih atas pandangan. nanti akak suruh dia kecikkan sikit...tulisan pun akak nak yang terang sikit...mula tu nampak OK..:)

azi said...

Kakzakie..
kalau kakak sampai sini, mestilah duduk homestay saya (sungguh, ikhlas ni) cuma saya takut tak selesa macam duduk kat hotel, maklumlah Hstay saya tu, rumah lama. Saya tak buat ubahsuai apapun cuma tambah bilik air saja....tapi kalau kakak sudi, memang saya gembira sangat...

p/s memang teringin betul nak jumpa kakak..Insyaallah, kalau diizinkan Allah, hujung tahun ni ingat nak jalan-jalan kat Johor...

airis aries said...

Salam..sodap2 sume nyer,kalu ada sambal belacan laju aje makan nye

azi said...

Airis aries..
terima kasih ye sudi singgah sini...:)

Kita ni kalau dah namanya melayu, memang tak lepas dengan sambal belacankan....he..he..

airis aries said...

He He betul tuh,airis pun anak tokey belacan tpi itu dlu coz sekarang abah airis dah kena serangan strok sebelah badan,so x de sape yang meneruskan..

Acik Erna said...

assalam azi..azi memang rajin masak macam2 kan..kalau akak tak rajin azie..satu sayur..satu ikan atu ayam je..seronok anak2 dan suami azi..sebab azie rajin masak

azi said...

airis aries..
Sayangkan sebab tak ada pewaris belacan dari keluarga Airis, mengapa Airis sendiri tak sambung perniagaan tu...kalau tak mesti orang panggil Airis nama "special"...he..he..akak lawak aja tau....:)

azi said...

Akak Erna..
saya tak le rajin akak, selalunya masak yang cepat dimasak, cepat dimakan...:)

MulutPayau said...

cantik rumah baru azie....
Saya mmng tabik ngan azie, mmng rajin betul memasak....semuanya mnyelerakan...

azi said...

MP...
terima kasih MP...minta tolong dengan adik pejabat, saya memang tak pandai ...:)

p/s saya suka masak yang senang2 saja..kalau masakan yang berat sikit tu, saya pun malas...he..he..MP lepas ni mesti bertambah rajinkan...dapur dah cantik ,mesti nak kesitu selalukan...he..he..

inazamri said...

kak azi ni mmg pakar masak la.bila la nak dapat rasa ni,ulaman dan sambal belacan mmg kesukaan ina.

azi said...

Inazamri..
he..he..Ina, masakan macam tu semua orang pandai masakkan...Ina lagi pandai masak dari akak...macam-macam resepi akak tengok, akak ni, masak2 had tu saja..:)

Nafira usof said...

banyaknye menu akak masak.. bertuah anak2 n suami akak.. dapat makan sedap2.. kalo zura, boleh siapkan 1 lauk n 1 sayur pon dh cukup bersyukur.. hehehehe

azi said...

Nafira..
akak masak yg.senang2 aja...anak2 dan suami pun tak kisah janji ada makanan kesukaan mereka...:)