Followers

Tuesday, January 15, 2013

Resepi Spagheti Udang Pedas (Permintaan Adikku)

Assalamualaikum

 


Bagi memenuhi permintaan adik satu pejabat saya dulu, Puan Zuraida dari Penang, saya sertakan resepi Spagheti Udang Pedas . Hari tu Zu call saya, dia cakap, kalau saya letakkan gambar masakan saya kat sini, letakkanlah sekali resepinya. Sebenarnya saya ni malu nak letak apa-apapun resepi sebab saya bukannya pandai sangatpun memasak. Masak main campak aja. Memasak untuk keluarga tu  bolehlah. Kalau masak kat tetamu ni, saya takut sebab selera bukannya sama. Kita rasa tu dah sedap, tapi bagi tetamu tu entah-entah, tak sedap...he..he..

 Saya mula sukakan spagheti udang ni bila makan masakan kawan satu pejabat (Puan Aishah) Dia cuma masak sos spagheti tu dengan udang kering aja, sayur-sayuran pun tak ada, tapi sedappppp sangat... Sebabkan saya ni tak boleh makan sangat udang kering, jadi saya masak ikut cara saya sendiri..he..he..kalau ada sesiapa yang tak sukakan spagheti bolognese , bolehlah cuba resepi ni.



Bahan-bahan untuk Sos Pedas. 

Sedikit minyak zaintun dan mentega
1 balang sos spagheti kimball tradisional (balang kaca)
1 tin sos tomato tradional Prego
1 tin cendawan butang (dibelah 4)
1 atau 2 senduk Cili kering yang telah diblender dengan bawang
1 labu bawang besar holland (didadu)
10 ulas bawang putih (dicincang)
1/2 biji cili capsicum hijau
1/2 biji cili capsicum kuning & merah
1 batang lobak merah (didadu)
 Udang segar (besar atau kecik, ikut suka)
Gula, garam, lada sulah dan kuib pati ayam

Cara memasak. 

1) Panaskan minyak (saya gunakan minyak zaitun) dan sedikit mentega
2) Tumiskan bawang  besar dan bawang putih. Biarkan sampai garing
3) Masukkan cili yang telah dimesin tu (kalau nak pedas, tambahkan lagi cili)
4) Biarkan sampai cili masak dan naik minyak.
5) Kalau gunakan udang besar, bolehlah dimasukkan udang sekarang. Kalau udang kecik, jangan masuk lagi ye.
6) Masukkan kedua-dua jenis sos kat atas tu (Kimball dan Prego)
7) Masukkan gula (ikut manis), garam dan kiub pati ayam serta sedikit lada sulah. 
8) Bila semua dah sebati barulah masukkan udang (kecik), lobak merah, cendawan butang, dan capsicum.
9) Biarkan sampai mendidih dan secukup rasa. Bagi keluarga saya, depa semua suka kalau sos tu ada rasa pedas, manis dan sedikit masam .



Buat adikku Puan Zuraida, jangan tak cuba tau.

Sekian. Wassalam.

28 comments:

Acik Erna said...

assalam azie..mesti sedap kan azie..tak tau bila dapat merasa masakan spaghetti azie ni..he he

inazamri said...

tq kak azie kongsi resepi ni.mmg tak penah makan kalau dgn udang camtu.nak try la jugak nnt.

azi said...

Kak Erna..
Wsalam akak..nanti kalau panjang umur, datang lagi tau ke SP..boleh le saya masakkan untuk akak wpun tak sedapp..he..he..

p/s lepas along SPM, bolehlah jalan-jalan ke rumah akak..:)

azi said...

ina..
cubalah...rasa macam kuah bolognese..tapi kita ubahle sikit ikut cara kita...anak-anak akak memang suka...:)

kasih Salina said...

mesti sedap akak buat ni sebab ada udang lagi tu..menu special nih..

azi said...

kasih salina..
Sedappp tu untuk anak-anak aje la..org.lain tu tak tau lagi he..he....tapi memang akak suka sangat kuah dia, ada gabungan pedas, manis dan masam. Cubalah buat, mungkin sesuai dengan selera ..:)

Kakzakie said...

Jgn kata adik Zuraida yg suka kalau kakak dapat makan macam ini pun suka Azi:)

Nafira usof said...

telan air liur laju2!
sedapnye~ untung anak2 kak azie dapat mama yang pandai masak~ :)

azi said...

kakzakie..
ha.ha..kalau kakak suka, saya lagi sukaaa...suka sebab kakak suka...ha..ha..(faham tak?)he..he..

♥Cik Puan♥ said...

sedapnyer..jengah cni

azi said...

Nafira...
akak pandai masak untuk anak-anak dan keluarga aja..kalau untuk Nafira, mau ketaq tangan akak nak masak..he..he..

azi said...

Cik Puan..
terima kasih sudi singgah sini ye..:)

~ yus ~ said...

nampak sedap kak Azi, boleh cuba ni.

azi said...

Yus..
Bolehlah cuba kot2 anak2 Yus suka..untuk anak2, Yus kurangkan pedasnya...:)

MulutPayau said...

Sedapnya....tapi saya tak pernah buat kat rumah..baru nak berjinak2 ngan dapur..hehehe

Nurul Ain Zulkarnaind said...

bestnyaa. sy dh lama tingin nk mkn spageti pedas2

Zaitun said...

Kak Zai nak ambik recepi ini,satu hari nanti nak cuba....terima kasih azi.

azi said...

MP...dah ada dapur cantik tu, bolehlah selalu ke dapurkan..he..he..
cubalah..senang aja...:)

azi said...

Nurul Ain Zulkarnain...
terima kasih sudi singgah sini ye...nanti bolehlah cuba spagheti tu..nak pedas lagi, lebihkan cili ye..:)

TQ sudi folo akak..nanti akak folo balik ye..:)

azi said...

Kak zaitun..
cubalah akak, mana tahu sesuai dan kena dengan selera akak sekeluarga..:)

kasih Salina said...

salam ziarah kembali kak..

azi said...

kasih salina..
terima kasih ye sudi singgah selalu "rumah" kakak ni...:)

inazamri said...

dtg sini lg..nak salin resepi.rasanya nak buat sabtu ni coz sedara mara nak dtg nnt.tq ye kak azi share resepi.

azi said...

he..he..Ina...nanti hantar kat akak sepinggan tau...:)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sedapnya.. pandai akak masak..

ainnoraini said...

sedapppp..memang sedappp...
tak tipu punya..azi mmg pandai masak...

nnt nk try laa...anak2 mmg suka mkn makanan mcm ni.

azi said...

PKMD...
he..he..akak masakyang senang2 aja...:)

azi said...

Ain...
he..he..masa ain mai dulu tu memang nak masak sos pedas ni la tapi cik Abang silap beli sos...sebab tulah Udang besaq tu dimasak sambal...he..he..

Cubalah Ain, senang ajakan...:)