Followers

Monday, January 14, 2013

Salam......cerita Along

Assalamualaikum....
Semalam merupakan hari yang mendebarkan bagi saya...sebagai seorang Ibu, memang saya takut sungguh...
ceritanya begini..:-

Dalam pukul 5.30 petang saya sampai kerumah. Yang ada kat rumah masa tu cuma Adik Aishaa dan emak saya aja. Along dan kakak Ainaa ke sekolah untuk latihan sukan. Sampai saja rumah, saya terus masuk ke dapur sebab dah janji dengan anak-anak nak sediakan makanan kesukaan masing-masing. Adik Aishaa suruh saya buatkan Cokodok keledek dan Puding Karamel. Kakak Ainaa pulak nak makan spegheti udang pedas. Kiranya saya masak ni untuk makan malam terus la.

Dalam pukul 6.00 lebih sikit selepas spegheti masak, Kakak Ainaa balik. Tanpa menyalin pakaian, terus kedapur ..apalagi 2 pinggan besar spegheti dihabiskannya. Lepas tu Along pun balik. Saya tengok dia macam dok pejam celik, pejam celik matanya. Dia cakap yang mata dia pedih. saya cakaplah, mungkin nak sakit mata tu. Saya pun suruhlah dia makan dulu lepas tu mandi dan berehat. Masa ni  saya tengok Along ok lagi...macam tak ada apa-apa... makanpun  bertambah...anak-anak saya memang suka kalau saya masak spegheti pedas tu...Lepas makan, dia terus masuk kebiliknya.

Saya pula terus menyambung kerja untuk masak puding pulak. Bila Cik Abang saya balik kerja aja, tiba-tiba Along meluru keluar  dan menangis semahunya. Saya tak pernah tengok dia menangis macam tu tambah-tambah dah besar panjang macam sekarang ni, mungkin dia sakit sangat..dia kata yang mata dia sakit sampai tak boleh nak buka, menyucuk-yucuk....Bila saya tanya kot-kot ada benda masuk dalam mata dia, dia kata tak ada apa..saya takut jugak kalau-kalau ada kaca ke yang termasuk dalam mata tu..

Saya masa tu memang gelabah habis. Macam-macam yang saya fikirkan , saya takut kalau-kalau ada apa dalam matanya tu atau sakit matanya tu berpunca dari kepala ke... rasa nak menangis bersama-sama dengan Along aja masa tu, tapi saya tahankan...saya suruh Along baring dan lapkan badannya...Badan dia masa ni memang berpeluh habis...emak dan Cik Abang sama-sama tenangkannya. Bila dia ok sikit nanti, baru Cik Abang saya nak bawa dia ke klinik.

Bila dah masuk maghrib, Cik Abang saya terus sembahyang, tapi kali ni lama sikit dia kat atas sejadah. Bila keluar aja, dia bagi saya segelas air Yassin untuk beri Along minum. Along masa ni masih tak boleh buka mata lagi tapi tangisannya dah kurang.

Air Yassin tu saya bagi pada Along dengan ubat penahan sakit. Lepas tu barulah Cik Abang saya bawa dia ke klinik.
Saya tak ikut sekali sebab kena siapkan Adik Aishaa dan kakak Ainaa ke kelas mengaji pulak.

Menunggu Along dan Cik Abang balik pun terasa begitu lama.
Alhamdulillah..doktor cakap dalam mata Along tak ada benda yang masuk. Mungkin badannya yang panassss...tu yang tarik urat mata tu...harap-harap apa yang doktor cakap tu betul lah..Pagi tadi masa kejutkan untuk sembahyang subuh, saya tengok dia dah ok dah, dah boleh buka mata macam biasa....tapi hari ni Along tak kesekolah..dia dapat MC.

Itulah cerita saya. Saya rasa semua ibu akan mempunyai perasaan yang sama macam saya. 
Memang bimbang kalau anak-anak dapat apa-apa penyakitkan.
Semoga anak-anak saya diberi kesihatan yang baik dan dibawah perlindungan oleh Allah s.w.t selalu hendaknya.



Hasil tangan Along 
 
Sekian.
Wassalam.

 

17 comments:

Kakzakie said...

Ya Allah... kakak baca pun cuak juga Azi. Tapi betul juga hairan kenapa sampai tak boleh buka mata kalau setakat demam kan. Moga Along beransur sembuh - rehatlah sayang doa moga Allah beri kesembuhan ye.

Nafira usof said...

moga along cepat sembuh..

memang x senang duduk kalo anak sakit nih.. x tentu arah jadiknye~

Acik Erna said...

amiin..semoga doa azie untuk anak2 dimakbulkan yang esa.
semoga along cepat sembuh..semua ibu2 akan rasa seperti apa yang azie rasa

azi said...

Kakak..
itulah saya pun hairan,kalau setakat panas, takan sampai rasa menyucuk-yucuk tu..macam2 dah ada dalam fikiran saya ni...takut sakit dalam kepala ka..sakit apa ka Alhamdulillah, kalau betul cakap doktor, saya lega betul...
semoga Allah melindunginya selalu.Amin

azi said...

Nafira..
Itulah, akak harapkan tak ada apa-apa le. lepas ni akak akan bawa dia pi check lagi..

azi said...

Akak erna..terima kasih akak...tolong doakan ye akak. Semoga dia sakit biasa-baias saja....saya dah fikir ke lain dah..

kasih Salina said...

salam kak..memang camtu la naluri ibu kan, tak tahan tgk kalo ank2 yg sakit..semoga along cepat sembuh..

azi said...

kasih salina..
yelah..kita ni sebagai ibu memang bimbang perkara-perkara macam tu...bila tengok dia menangis, rasa kita pun nak menangis sama.

dwaty said...

saya baca dengan penuh suspen kak... seolah2 saya berada ditempat akk... mujurla takde apa2... Alhamdulillah... hope along dah ok...

lama tak jenguk sini... :) spageti... ermmm yummm

Zaitun said...

Cemas kak Zai dibuatnya...alhamdulillah tidak ada yang serius.

Cantik lukisan along...memang berbakat.

L said...

pndainya along melukis.. hehe boleh jadi kartunis nih. =)

zino said...

semoga along cepat sembuh....amin

azi said...

Dwaty..
akak memang bimbang betul, macam2 yg.akak fikirkan...takut2 sakit mata tu ada kaitan dengan kepala ,nasiblah dah ok dan harap2 baik terus...

azi said...

Kak Zaitun..
akak mesti fajam macamana perasaan sayakan. saya terfikir takan sakit mata sampai menangis sungguh2, mesti sakit lain...dia semenjak dah jadi anak teruna ni, memang tak pernah menangis...alhamdulillah, doktor cakap tak ada apa-apa....

azi said...

L...
itulah keistemewaan yang Allah s.w.t anugerahkan buat Along. Dia memang berbakat melukis. Kalau dia lukis ayam, memang nampak macam ayam betul..:)

azi said...

En. Zino..
terima kasih...semoga kesihatan itu berkekalan...

Nurul Ain Zulkarnaind said...

oh.. sbb badan pun bole ada kesan ye.. tkut jgk saya..

thanks share pengalaman