Followers

Monday, February 4, 2013

Dietku musnah.....ha..ha...

Assalamualaikum
Hari Ahad yang lalu, Cik Abang saya belikan saya susu Alpha Lipid SD II untuk saya.
Memang saya akui yang badan saya ni makin mengambang. Lemak banyak sangat terkumpul pada perut, tangan dan peha. Cik Abang saya cakap yang dia tidak kisah saya makin gemuk.. betul ke?....: )
he..he..cuma dia takut lemak-lemak tu akan terkumpul kat jantung. Arwah walid saya kan meninggal sebab sakit jantung.

Bermula Isnin (semalam) saya pun mulalah minum susu tu dan tak boleh ambik nasi.......
 Kiranya diet sayapun bermula...:)

Malam tadi , dalam pukul 10.00 , Cik Abang nak pi ambik Along yang pegi tuition (Along habis pukul 10.00 malam). Adik Aishaa yang kebetulan tak tidur lagi nak ikut jugak dan diajaknya saya sekali. Kakak Ainaa tak mau ikut dan tinggal dengan emak saya kat rumah.

Along bila masuk kereta saja terus bagitau si Ayah yang dia lapar. Ayah pun apa lagi, terus aja belokkan kereta masuk ke restoran yang dia selalu makan dengan kawan-kawannya bila balik dari main badminton.
Mulanya saya melarang sebab saya cuma pakai baju basahan kat rumah aja, Adik Aishaapun cuma berbaju tidur...tapi Cik  Abang saya kata, tak pa..malam dah tak ramai orang.....

Saya ni bila dah ada kat situ..tak kan tak makankan..he..he.....Cik Abang saya kata, orderlah apa yang saya nak...esok diet balik...boleh ka macam tu?...he..he..kalau Cik Abang dah bagi lampu hijau....saya apalagi.........:)
 Adik Aishaa yang ambik gambar ni
 Along tengah pilih menu
 Tengoklah Adik Aishaa pakai baju tidur saja.
Dah tak ramai orang masa ni. 
kami duduk kat luar saja.
 Tengoklah minuman yang diorder tu....
 Pilihan Along dan Adik Aishaa tapi Adik Aishaa punya, saya yang habiskan....he..he..
 Pilihan Cik Abang dan dikongsi dengan saya

 Nasi goreng ni pun Along yang punya. Memang dia lapar sangat tu. Sebelah Petang sekarang ni Along sibuk dengan latihan sukan dan bola sepak. Along akan mewakili daerah untuk acara olahraga. Dia ni jarang sangat nak makan nasi kecuali kalau betul-betul lapar dan menetapi selera dia. 
2 mangkuk jugak saya habiskan ini...he..he.. 
Untuk kakak Ainaa dan emak saya, kami bungkuskan mereka bihun Tomyam dan chicken chop.

Sebenarnya saya dari muda lagi memang suka makan...makanan yang lemak dan berkrim memang kegemaran saya. Cuma mungkin masa muda , metabolisme saya sangat tinggi. Lemak cepat terbakar. Memang Kurus kering betul. Masa tu memang saya teringin sangat nak gemuk....he..he..

 Bila dah tua-tua ni, proses pembakaran tu dah semakin lambat...senaman pun malas, jadi lemak makin bermaharajalelalah...
Apapun, saya gembira dengan kehidupan saya kini. 
terima kasih ya Allah kerana kesihatan yang berikan kepada saya dan keluarga.

Oklah ye,cukuplah sampai disini. 
Wassalam.

26 comments:

inazamri said...

kita ni samalah kak azi.masa ina kecik n remaja dulu sgt kurus kering walau mkn byk so tingin rasanya nak berisi sikit badan ni..bila kawin dan ada anak 3 terus berat naik bagai dipam2.bermula bula 12 2012 ina terus nekad amik sd2 juga,minum 2tin turun 5kg gak la.masa cuti sekolah tu berat naik mendadak ke 64kg.mmg tak penah la sblum ni,tu yg cepat2 nk turunkan gak coz ina ada kolestrol agak tggi gak ler.Now dah amalkan cara pemakanan sihat.dah tau camne nk ctrl mkn.

~ yus ~ said...

sampai 2 mangkuk memang punahlah diet kak...hihi.

takpe, sekali sekala...ekekek

Kakzakie said...

Hihi... kalau kakak nampak semua ini mana mampu nak berdiet azi. Semunya menggoda hati dan mata mana boleh tahan. Lain kali jgn ikut baru boleh tapi kesian pulak pada keluarga yg semuanya ada masa itu kan..

ainnoraini said...

azi sama la dgn ain jugak..pasal mkn mmg tak tolak punyaa..rugi tak mkn kann...

Azi tak ler besar mana pun.,.sedang2 ajer..cantik bila senyum tuu...bila la kita nk jpe lg kann...

azi said...

Inazamri..
akak masa anak dara berat cuma 45 kg dengan ketinggian 5 kaki 4 inci. Masa tu memang rendah diri sangat. memang teringin nak gemuk. Bila akak anak tiga ni baru badan makin naik dan naik..he..he..masalahnya akak ni tak boleh tahan makan..semua teringin...

Ina pulak akak tengok ok aja...tak le besar sangat...mai kita bersaing sapa yang boleh turunkan berat dulu...sapa menang, dapat hadiah...he..he..

azi said...

Yus..
ye..2 mangkuk akak habiskan. Kalau akak tak makan, rasa sayang nak tinggal macam tu aja...he..he..

azi said...

Kakzakie..
Kakak, saya memang dah tak mau makan dah, tapi bila tengok depa semua sedap makan, saya punnnnn!!!....kan saya ni pantang tengok....he..he..

azi said...

Ain...
antara kita berdua, Azi lebih besar tau....jelous tau tengok ain yang cantik manis tu....

p/s nanti hujung-hujung tahun, bolehlah kita jumpa lagi ye...

Nafira usof said...

hihihi.. suami akak sama peten cam suami zura.. dia paling susah hati kalo zura x makan.. kita x makan sebab nak diet.. sudahnye kena gak makan..

haitu kan zura ade lah citer ngan cik abg yang zura nak diet atkins tu.. sekali dia kata.."abang x nampak pon berat sayang naik" aduhaiiiii.. kita yang membawa nih rasa x larat dah~ eheheee..

MulutPayau said...

wah..sedapnya!!!! rugi kalau tak makan..diet lain kalilah ya ..hihihi

azi said...

Nafira...
akak tengok hubby zura pun akak tahu yg.dia tu penyayang orangnya. nampak caring sangat...kalau dia suka isterinya berisi sikit, tak payah dietlah zura...he..he..isterikan untuk suami....:)

azi said...

MP...he..he..MP kira oklah, badan kecik molek..tak payah susah hati nak cari baju...macam saya ni saiz seluar dah berganda-ganda...hi hi

مسافر اسلام said...

salam...tak apa..mkn sikit je tu

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Maklong ni pun maduk golongan yg dusah nak cari baju ready made.

azi said...

Tuan Musafir Islam...
terima kasih sudi singgah sini...

azi said...

Kak Ani Kunang-kunang...
Ye akak. masalah utama bila badan kita makin naik , nak cari bajukan. sebab tulah saya nak kurangkan lemak kat badan ni, cuba baju yang berkenan kat kedai semuanya tak muat...he..he..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Tak apa. lepas ni sambung lagi diet.

azi said...

PKMD..
ha..ha...boleh percaya ke?

ibuintan said...

Azi makan puas2 lepas tu diet semula

akak pun cuba berdiet jugak skarang ni tp akak makan herbalife, takde pantang makan nasi cuma kurangkan je

azi said...

Ibuintan...
bagus akak makan herbalife tu..saya pernah makan dulu dan kolestrol memang turun banyak sekali....sampai jurukesihatan kat tempat tu terkejut....tapi itulah akak, saya ni tak boleh pantang nasi...he..he..

wahida said...

saya pun suka mkn kak...peminat tegar makanan...

gamaknya habislah diet akak mlm tu ye...ekekek...

takpe, esok kang buat balik diet tu...caiyok kak...

azi said...

Wahida...
TQ sudi singgah sini lagi ye...:)

memang akak ni tak boleh pantang...memang suka sangat makan...cuma bimbangkan lemak yang makin banyak kat perut ni...nak beli baju punyalah susah..

pB said...

kat mana restoran nie ...

menarik jer nampaknya

Acik Erna said...

assalam azie..sama la kita..akak pun tak berdaya nak diet dah..kembang je..sampai banyak baju dah mengecut he he

azi said...

PB..
terima kasih ye sudi singgah sini...:)

kat Sungai Petani...memang menarik sebab makanan yang disediakan semuanya sedap2..harganya juga berpatutan.

azi said...

Akak..
Akak jangan dok diet ya..saya tengok akak memang elok2 saja...tak kurus dan tak gemuk sangat....

saya ni , akak tahulah macamanakan...teringin nak diet,tapi pantang jumpa makanan, terus terkam...he..he..