Followers

Tuesday, May 3, 2011

Udang Masak sambal + Telur ?


Udang Masak Sambal + Telur


Assalamualaikum..

Emm....malam ni saya nak N3 satu masakan yang bagi saya sedap ler....Masakan ni senang saja...masak macam sambal tumis biasa...pastu cuma tambah telur sahaja.....rasanya sedap sangat...he..he..bagi saya le..tapi yang penting Cik Abang suka....tadi..dekat ofis...Cik Abang phone suruh saya masakkan dia masakan ni....sampai saja rumah petang tadi, terus mula kerja memasak...untuk makan malam selalunya saya masak yang ringkas2 sahaja...selalunya kitaorang jarang makan nasi waktu malam....dibawah ni saya sertakan resepinya.



Bahan-bahan:



Udang Laut Segar

15 biji Cili kering - dimesin

1 labu Bawang Besar -dimesin

5 ulas Bawang Putih - dimesin

3 sudu besar gula - atau ikut rasa

1/2 cawan cili sos

1 susu besar garam - atau ikut rasa

2 biji telur - dipukul

1 biji cili benggala - dipotong dadu

2 labu bawang besar - dipotong bulat

2 biji tomato - dipotong 4



Bahan tumis :



Sedikit halia

5 ulas bawang merah

4 ulas bawang putih



Cara memasak:



1. Panaskan minyak masak.

2. Tumis bahan seperti diatas sehingga garing

3. Masukkan bahan2 yang dimesin tadi.

4. Masukkan sedikit air. Biar sampai cili masak dan mendidih.

5. Masukkan cili sos , gula serta garam.Biar sampai naik minyak.

6. Masukkan udang segar . Bila udang sudah masak, masukkan telur yang dipukul tadi.

7. Gaul sehingga sebati. Rasakan sambal itu tadi secukup rasa

8. Masukkan bawang besar yang dipotong bulat, cili benggala dan tomato.

9. Kacau sebentar dan sambal siap untuk dihidang

8 comments:

Zaitun said...

Tentu sedap kak Zai kena cuba.

azi said...

Akak Zai...
he..he.. malu kat akak sebab saya masak semuanya senang2 saja. Akak pejam mata pun boleh masak...he..he...cubalah akak...bagi saya sedap le...he..he...harap akak suka.

Kakzakie said...

Kakak kalau makan apa je yg pedas mesti campur sikit kicap manis. Hm... barulah tak nampak belakang...Heee....

Acik Erna said...

assalam Azi..akak nak cuba..terima kasih..terimakasih banyak ye sebab sertakan resepi disini.
insyaallah..sempat nanti nak buat jugak..
semalam baru habis bekalan udang dirumah ni..he he..

azi said...

Salam Kakzakie..
Akak..he..he...saya pun suka kicap manis...kicap kipas udang...selalu saya campur juga kicap kak...jadi nak tukar resepi, kicap tu saya gantikan dengan telur....sebenarnyaaaaa... balik2 itu jugak resepinya..he..he...sebabbb masak itu saja saya pandai ..ha..ha..

azi said...

Wsalam Kak Erna/Acik Erna...he..he..
Akak..cubalah akak...sedap jugak rasanya....yg.penting..senang dimasak.....kitakan sama...he..he..lagipun akakkan peminat udang jugak....kalau dekat...boleh saya hantar kat akak...he..he..

ady said...

as-salam
Perghh....udang2 tu nmpak sangat menggoda..sedaplah ni..

azi said...

Wsalam Ady...
Ady..akak tak pandai masak macam Ady...TQ share resepi baru dengan kami ye..nanti akak boleh cuba resepi tu..nampak sedap sangat...Apa..???..Udang Lemonnn...