Followers

Monday, March 11, 2013

Resepi ketam masak lemak cili api cara saya...

Assalamualaikum 
dan selamat tengahari semua.
 Sudah makan ke?...saya baru saja mengenyangkan perut ni dengan sekeping roti Gardenia dan seketul ayam...Wpun tak makan nasi tapi perut saya rasa kenyang sangat bila roti tu kembang dalam perut saya ni, tambahan pulak saya sulamkan dengan segelas besaq ayaq..he..he..

Hari Jumaat dan Sabtu baru ni, memang saya sibuk sikit kat rumah.  Seperti biasa , hari Jumaat, pagi-pagi selepas Cik Abang pi kerja, saya menyelesaikan urusan mengemas dan membasuh , lepas tu diteruskan dengan aktiviti memasak makan tengahari pulak. Petang tu jugak Cik Abang suruh saya masak Laksa Lemak, katanya teringin nak makan.Hari Sabtu pulak, saudara mara saya datang makan tengahari kat rumah. Memang sibuk la dok melayan depa semua. Nak update blogpun tak sempat wpun saya sempat tangkap gambaq masakan pada hari Jumaat tu. 
Jadi saya masukkan jugaklah gambaq masakan tu sebagai modal  N3 saya buat hari ni...:)
Hari Jumaat tu saya masak ketam masak lemak cili api
Dah lama tak masak ketam , jadi anak-anak saya meratah sampai habis (saya kurang gemar ketam sebab susah nak makan..:)
 Asam Pedas Tumis Ikan kembong
Saya masak agak cair sikit tapi rasanya agak pedas .
Asam pedas ni untuk Cik Abang saya.
 Seperti biasa, sambal tumis mesti ada buat anak-anak
kalau tak ada sambal tumis, Along memang tak makan nasi le
 Sedikit sayur campuq
Ulam Pucuk Janggus dengan sambal belacan buat penambah perisa buat Cik Abang

Dibawah ni saya sertakan resepi ketam masak lemak cili api cara saya.
- Saya tak pandai masak, sebab tu saya tulis cara saya..he..he..:) -

Bahan-bahan masakan:-

4 ekor ketam yang dipotong dua
4 biji cili besar
10 biji cili papi
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 batang serai - dititik
2 cawan santan cair
1 cawan santan pekat 
1 helai daun kunyit
garam dan serbuk perasa
Cara memasak:-

1) Masukkan cili besar, cili padi, bawang merah dan putih didalam mesin pengisar.
2) Masukkan santan cair ke dalam periuk kemudian masukkan bahan yang dikisar tadi bersama-sama   
    dengan serai. 
3) Masak dengan api yang sederhana 
4) Kacau sampai santan mendidih.
5) Masukkan ketam tadi. Kacau lagi sampai ketam masak.
6) Masukkan santan pekat, garam dan serbuk perasa serta daun kunyit.
7) Biarkan sampai mendidih dan tutup api.

he..he..sebenarnya saya tak ada modal apa lagi nak dicerita..sebab tu saya tuliskan resepi Ketam masak lemak kat sini...:)

Oklah ye, cukup sampai disini. Ada masa kita berjumpa lagi ye.
Semoga hari-hari yang kita lalui setiap hari membahagiakan kita semua
Sekian, wassalam.



14 comments:

Acik Erna said...

assalam azie..setiap kali tengok gambaq udang besaq ni..tak boleh tahan rasanya azie..akak suka udang..mesti sedap sangat tu

Acik Erna said...

assalam azie..setiap kali tengok gambaq udang besaq ni..tak boleh tahan rasanya azie..akak suka udang..mesti sedap sangat tu

Zaitun said...

Kalau masak lemak ketam kak Zai suka campur dengan nenas bertambah manis hehehe....

MulutPayau said...

Azie....
Memang nmpak sedap sangat...Saya tak pandai masak ketam, udang sotong sebab saya tak makan dari kecik lagi..kalau suami dan anak2 nak makan, dia orang akan makan di kedai....

Nafira usof said...

Masakan kak azie semuanye menyelerakan~ walaupon hanya tengok sekeping gambar..
untuk lah anak2 dan suami kak azi sebab dapat ibu/isteri yang pandai masak.. hehehehe

pstt.. lambat plak surat tuh sampai.. takpe.. kalo dh terima inform zura eh~

pokok manggis depan rumah said...

sedapnya. boleh cuba ni..

azi said...

Acik Erna..
Akak suka udang ye...jadi bolehlah geng dengan Cik Abang saya...udang kalau segar dan manis, masak apapun sedapkan..)

azi said...

Kak Zai...
sayapun suka nanas akak, kalau makan orang masak memang pulun habis..tapi kat rumah anak2 kurang suka...nanti saya nak makan masak lemak ketam dengan nanas yg akak masak boleh?..he..he..

azi said...

MP...
rugi tau Mp tak makan "seafood"..he..he...tapi saya pun macam tu jugak..ikan ada dua tiga jenis saja yg saya makan...jenahak ke, siakap ka, merah ka...boleh masak tapi saya tak pernah nak rasa...:)

azi said...

Nafira..
untuk keluarga bolehlah masak..he..he..:)

p/s Zura, sampai hari ni tak sampai lagi tau..kalau sampai, akak bagitau ye...:)

azi said...

Pokok Manggis Depan Rumah...
Cubalah...he..he..senang ajakan...:)

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

SLam Azi,

Maklong pulak boleh dikatakan jarang makan ketam kerana rasa susah nak makan. tapi kalau demam2 ada jugaklah buat sup.

azi said...

Mak long @ kak Ani
orang kata sup ketam baik untuk pesakit demam denggikan....:)

Fatimah Bt Tony said...

Sedapnya.. Faveret saya guna telur masin.. Terliur tengok gambar.. Hehe..